Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRaphaël Goossens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober 2007
2
Wat is communicatie?
3
Zender = natuur- en milieuvereniging = personeel, bestuurders, vrijwilligers en … Iedereen communiceert ! Zelfbeeld bepaalt wijze van communiceren Inlevingsvermogen in de ontvanger ipv zichzelf als maatstaf (behoeften, interesses, vooroordelen, gebruik communicatiemedia)
4
Boodschap Is afgestemd op de ontvanger (doelgroep) Is qua inhoud: –duidelijk en eenduidig, –begrijpbaar, –herkenbaar en geloofwaardig. Moet opvallen tussen alle andere boodschappen
5
Ontvanger Kan een persoon zijn, een groep, een organisatie, de ruime bevolking Onderscheid: –interne groepen, –intermediaire groepen –externe groepen (eigenlijke doelpubliek) Elke groep vraagt eigen benadering - geen groepen samen nemen ! Trend = meer individuele benadering dan groepsbenadering
6
Communicatie verloopt in fasen (AIDA) Al te vaak zijn communicatiecampagnes vooral georiënteerd op “in de aandacht komen” Er valt meer te doen => communicatiefasen: –1° In de belangstelling brengen/aandacht trekken –2° Informeren –3° Overtuigen –4° Ondersteunen: geheugensteun, meer diepgaande info, inschrijvingsmodaliteiten, …
7
Uitgangspunten Mediamix: goede combinatie van communicatiekanalen + timing Selecteer die infokanalen die het best bij het beoogde publiek aansluiten Gebruik verschillende media in verschillende fasen (zie schema 1) Denk goed na over kosten/baten verhouding (zie schema 2)
8
Communicatiekanalen Er zijn geen wondermiddelen Belang van persoonlijke, mondelinge communicatie (rechtstreeks en onrechtstreeks via tussenpersonen) Belang van gedrukte / digitale media ter ondersteuning van mondelinge communicatie Belang van onderlinge verwijzingen tussen media
9
Bedankt voor uw interesse En misschien tot een volgende keer! Annick Vanhove wetenschappelijk medewerker Memori 015 369 301 of annick.vanhove@khm.beannick.vanhove@khm.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.