Download de presentatie
GepubliceerdAlexander Baert Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Marketingplanning en strategie
Hoofdstuk 2 MK01 Hoorcollege week 3
2
Theorie hoofdstuk 2 Marketingplanning SWOT-analyse
Strategieontwikkeling: Boston Matrix GE-matrix Ansoff-model MK01 Hoorcollege week 3
3
Marketingplanning Analyse Planning Uitvoering Controle MK01
Hoorcollege week 3
4
Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces
Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces 1
5
SWOT-analyse Interne analyse Externe analyse Confrontatiematrix
Sterke punten Zwakke punten Externe analyse Kansen Bedreigingen Confrontatiematrix MK01 Hoorcollege week 3
6
SWOT-analyse MK01 Hoorcollege week 3
7
Figuur 2.10 De Boston-matrix
Groei van de markt Stars Question marks A Hoog 10% C B Laag Cash cows Dogs Relatief marktaandeel 10x 4x 2x 1,5x 1x 0,5x 0,3x 0,2x 0,1x Hoog Laag MK01 HEO-CE1 Figuur De Boston-matrix 1
8
Boston-matrix Question marks (rechts boven) Stars (links boven)
Cash cows (links onder) Dogs (rechts onder) ´Gewone cyclus´begint rechts boven als vraagteken en eindigt rechtsonder als hond MK01 HEO-CE1
9
Boston-matrix Build (opbouwstrategie) Hold (handhaafstrategie)
Harvest (oogststrategie) Divest (desinvesteringsstrategie) MK01 HEO-CE1
10
GE - matrix Aantrekkelijkheid van de bedrijfstak hoog gemiddeld laag
Concurrentiekracht van de onderneming hoog gemiddeld laag
11
GE - matrix Cirkels (PMC´s) PMC is product/markt combinatie
grootte cirkel geeft grootte bedrijfstak aan grootte marktaandeel is hap uit cirkel MK01 HEO-CE1
12
Ansoff-model Nieuwe of bestaande markten Nieuwe of bestaande produkten
marktpenetratie marktontwikkeling productontwikkeling diversificatie MK01 HEO-CE1
13
Marketingactieplan Korte termijn (tot 1 jaar)
zeer gedetailleerd inclusief budgetten etc. Lange termijn(2 tot 5 jaar) minder detail nadruk op strategie en doelstellingen Basis = invulling 4 P´s en 3 R-en MK01 HEO-CE1
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.