De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Muzische vorming 2 BaLO les 9

Verwante presentaties


Presentatie over: "Muzische vorming 2 BaLO les 9"— Transcript van de presentatie:

1 Muzische vorming 2 BaLO les 9
Voorbereiding project Creativiteit: Voorbeeld Rapnummer Molenbeek Voorwaarden – hoe begeleiden? Partituren doorgeven Ofwel pimp my volkslied, maar dan ook met de teksten van Frankrijk, Nederland en Engeland

2 3 + 4 Voorwaarden om creatief te zijn: Eigenschappen van de begeleider
Veiligheid Vrijheid Uitdaging Eigenschappen van de begeleider Bekrachtiging Model-leren Inzicht Structuur

3 Veiligheid Wie zich onveilig voelt zal er alles aan doen om zich veilig te voelen. Hoe? Zeggen dat je iets niet leuk vindt Zich wegsteken Storen, boycotten

4 Veiligheid Hoe zorg je als leerkracht voor veiligheid?
Plezier en humor, focussen en ont-focussen Een warme aangename groepssfeer Humor mag geen dwang zijn Beginnen met simpele, gemakkelijke, enkelvoudige, opdrachten gesloten, … langzaam opengaan Duidelijkheid Nooit het afsluitend moment overslaan. Evalueren proces en product Veiligheid <> Betutteling

5 Vrijheid Vrij: mentaal, fysiek, sociaal
Vrij van angst fouten te maken, belachelijk te zijn … iets moet hen ervan overtuigen dat het de moeite waard is Vrij om niet tevreden te zijn met het eerste het beste resultaat Deelnemers op de achtergrond niet uit het oog verliezen, ze proberen in te schatten, ze op een andere manier aandacht geven. Vrijheid<>Veiligheid. Oplossing: de opdracht beperken (letterlijk verkleinen, alleen maar met potlood, alleen maar met de armen, …).

6 Uitdaging Een grensverleggende leersituatie onstaat als de deelnemer net buiten zijn confortzone komt Oplossingen zijn nieuw maar lagen, nadien gezien, vlakbij. Positief trauma: een kleine maar hele belangrijke en positieve ervaring: the wow-factor Valkuil: de uitdaging te groot maken.

7 Bekrachtiging Kleine stapjes bekrachtigen
Non-verbaal, “goed, oké, ça va”, knik, knipoog… tijdens act! Praise junkies zijn onzeker Sommige deelnemers worden onzeker als er geen negatieve feedback is

8 Model-leren Tastbare voorbeelden geven i.p.v. van een algemene uitleg
Zelf gek doen en de kinderen laten meedoen: roepen, tong uitsteken,… Geen technisch perfecte voorbeelden geven.. Enthousiasme en actieve participatie stimuleren.

9 Inzicht Deelnemers moeten de opdracht begrijpen
Waar het naartoe gaat Welke stappen De deelnemers moeten inzicht krijgen in eigen kwaliteiten, beperkingen, uitdagingen De activiteit niet kapot maken door te veel uitleg. Ook niet nadien: er mag heel wat onverklaard achterblijven of meegenomen worden.

10 Structuur De begeleider moet inzicht hebben in de einddoelen
de logische opbouw de uitvalswegen de lagere of de hogere versnelling. Flexibel met de voorbereiding omgaan.


Download ppt "Muzische vorming 2 BaLO les 9"

Verwante presentaties


Ads door Google