Download de presentatie
GepubliceerdBrecht Segers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME
L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME
2
Tabel 2.1: Marktvormen op basis van het aantal vragers en aanbieders
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
3
Tabel 2.2: Individueel vraagschema voor CD’s (prijzen in euro)
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
4
Figuur 2.1: Individuele vraagcurve voor CD’s
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
5
Tabel 2.3: Individueel aanbodschema voor CD’s (prijzen in euro)
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
6
Figuur 2.2: Individuele aanbodcurve voor CD’s
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
7
Tabel 2.4: Vraag en aanbod op de CD-markt
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
8
Figuur 2.3: De markt voor CD’s
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
9
Figuur 2.4: De prijselasticiteit van de vraag
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
10
Figuur 2.5: Elastisch en inelastisch deel van een lineaire vraagcurve (q = a – bp)
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
11
Figuur 2.6: Perfect elastische en perfect inelastische vraagcurven
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
12
Tabel 2.5: Invloed van andere factoren op de vraagfunctie
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
13
Figuur 2.7: Verschuivingen van de vraag naar CD’s
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
14
Figuur 2.8: Verschuivingen van de aanbodcurve
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
15
Figuur 2.9: Verandering van het marktevenwicht bij een verschuiving van de vraag
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.