De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HOOFDSTUK 4 DE CONSUMENT

Verwante presentaties


Presentatie over: "HOOFDSTUK 4 DE CONSUMENT"— Transcript van de presentatie:

1 HOOFDSTUK 4 DE CONSUMENT
L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven HOOFDSTUK 4 DE CONSUMENT

2 Tabel 4.1: Eigen prijselasticiteiten
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

3 Tabel 4.2: Classificatie van de goederen volgens inkomenselasticiteit
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

4 Figuur 4.1: De Engelcurven
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

5 Figuur 4.2: Budgetaandelen voor een gemiddeld Belgisch gezin
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

6 Tabel 4.3: Inkomenselasticiteiten voor België
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

7 Figuur 4.3: Evolutie van de budgetaandelen doorheen tien inkomensdecielen
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

8 Figuur 4.4: Budgetrechte en budgetverzameling
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

9 Figuur 4.5: Een verhoging van het inkomen
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

10 Figuur 4.6: Een stijging van de prijs van CD’s
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

11 Figuur 4.7: Een indifferentiecurve
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

12 Figuur 4.8: Een indifferentiekaart
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

13 Figuur 4.9: Snijdende indifferentiecurven voldoen niet aan transitiviteit
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

14 Figuur 4.10: De marginale substitutievoet
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

15 Figuur 4.11: De keuze van de consument
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

16 Figuur 4.12: Snijpunt van de budgetrchte met een indifferentiecurve
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

17 Figuur 4.13: Gevolgen van een stijging van het inkomen
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

18 Figuur 4.14: Gevolgen van een stijging van het inkomen bij inferieure goederen
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

19 Figuur 4.15: Gevolgen van een prijsdaling van CD’s
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

20 Figuur 4.16: Afleiding van de vraagcurve
INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

21 Figuur oefening 5 INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 4: DE CONSUMENT © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN


Download ppt "HOOFDSTUK 4 DE CONSUMENT"

Verwante presentaties


Ads door Google