Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.

Similar presentations


Presentation on theme: "Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten."— Presentation transcript:

1 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten in Vlaanderen, een kwestie van de school en de betrokkenheid? Carl Lamote, Jan Van Damme, Wim Van Den Noortgate

2 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee Probleemstelling > 25 jaar onderzoek naar vroegtijdige schoolverlaters Individueel verhaal Leerlingkenmerken Schoolkenmerken? Methodologische beperkingen voorgaand onderzoek. 2

3 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Literatuur Rumberger (2001, 2004): Individual perspective Institutional perspective Beiden noodzakelijk. Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee3

4 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Literatuur  Leerlingkenmerken  Sociale achtergrond (opleiding ouders, inkomen);  Schoolse prestaties  Betrokkenheid (engagement) oSocial engagement –Indicator: relaties op school oAcademic engagement –Aanwezigheid, huiswerk, … Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee4

5 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Literatuur  Schoolkenmerken  Socio-economische compositie  Schoolstructuur oGrootte, ligging, net.  Schoolklimaat oSociaal kapitaal –Relaties met leerkracht –Relaties tussen leerlingen onderling Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee5

6 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Literatuur  Probleem: schoolveranderaars.  Schoolverandering: vorm van ‘disengagement’.  Vicieuze cirkel van disengagement  Probleem:  Schoolkenmerken?  Welke school? Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee6

7 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ HUIDIG ONDERZOEK Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee7

8 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Huidig onderzoek  LOSO-databank  6411 leerlingen  SO + eerste jaren HO/arbeidsmarkt  Selectie van 4735 leerlingen, waarvan 514 vroegtijdige schoolverlaters.  52 scholen Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee8

9 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Huidig onderzoek  Survival analyse met kruisklassificaties  Leerling mobiliteit Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee9

10 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee10 Leerling 1 Leerjaar 1 Leerjaar 6 Leerjaar 5 Leerjaar 4 Leerjaar 3 Leerjaar 2 School 1School 2 School 1 Schoolkenmerken school 1Schoolkenmerken school 2

11 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Huidig onderzoek  SES (opleiding en tewerkstelling ouders)  Leeftijd intrede SO  Zittenblijven SO  Geslacht  Cognitief aanvangsniveau  Socio-economische compositie school  Relaties op school (ind. voor betrokkenheid)  “nieuwe leerlingen worden snel aanvaard”  “leerkrachten vertrouwen de leerlingen”  Start in 1B Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee11

12 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ RESULTATEN Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee12

13 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten  Schoolveranderingen? Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee13

14 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee14

15 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten Leerlingkenmerken Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee15

16 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten  Leerling reeds achterstand opgelopen in BaO?  Kans op vroegtijdig schoolverlaten na achterstand in BaO 2.6x de kans in vergelijking met leerlingen die wél op tijd SO aanvatten.  Leerling vertraging in SO?  2.4x  Leerling gestart in 1B?  2x Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee16

17 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten  Cognitief aanvangsniveau  Een sd (0.62) hoger dan gemiddeld? Kans op dropout daalt met 38%.  Geslacht?  Jongens meer dan meisjes  Meisjes 40% minder kans  SES  Een sd (2.1) hoger dan gemiddeld? Kans op dropout daalt met 47%. Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee17

18 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten Schoolkenmerken Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee18

19 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten  Doet de school ertoe?  Sociaal-economische compositie o1SD hoger dan gemiddelde school? oKans op dropout daalt met 44%  Relaties op school o1SD hoger dan gemiddelde school? oKans op dropout daalt met 19% Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee19

20 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten  Interactie  Leeftijd 1SO * SES  Zittenblijven SO * SES Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee20

21 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leeftijd 1SO * SES Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee21

22 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Zittenblijven * SES Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee22

23 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conclusies  Leerlingkenmerken  Vroegtijdig schoolverlaten laat zich al vroeg aankondigen!  Jongens meer dan meisjes  Invloed van SES.  Schoolkenmerken  Compositie van de school  Belang van relaties op school en relaties met leerkrachten! Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee23

24 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Beleidsaanbevelingen  Vroegtijdig schoolverlaten niet enkel zaak van SO!  Initiatieven ter verlaging van dropout niet enkel in SO.  Scholen met betere relaties, lagere dropout.  Aantal leerkrachten/vakkenclusters. Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee 24

25 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ WWW.STEUNPUNTLOOPBANEN.BE Vragen/info: carl.lamote@ped.kuleuven.be Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee25


Download ppt "Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten."

Similar presentations


Ads by Google