Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCasper Michiels Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten in Vlaanderen, een kwestie van de school en de betrokkenheid? Carl Lamote, Jan Van Damme, Wim Van Den Noortgate
2
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee Probleemstelling > 25 jaar onderzoek naar vroegtijdige schoolverlaters Individueel verhaal Leerlingkenmerken Schoolkenmerken? Methodologische beperkingen voorgaand onderzoek. 2
3
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Literatuur Rumberger (2001, 2004): Individual perspective Institutional perspective Beiden noodzakelijk. Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee3
4
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Literatuur Leerlingkenmerken Sociale achtergrond (opleiding ouders, inkomen); Schoolse prestaties Betrokkenheid (engagement) oSocial engagement –Indicator: relaties op school oAcademic engagement –Aanwezigheid, huiswerk, … Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee4
5
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Literatuur Schoolkenmerken Socio-economische compositie Schoolstructuur oGrootte, ligging, net. Schoolklimaat oSociaal kapitaal –Relaties met leerkracht –Relaties tussen leerlingen onderling Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee5
6
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Literatuur Probleem: schoolveranderaars. Schoolverandering: vorm van ‘disengagement’. Vicieuze cirkel van disengagement Probleem: Schoolkenmerken? Welke school? Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee6
7
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ HUIDIG ONDERZOEK Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee7
8
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Huidig onderzoek LOSO-databank 6411 leerlingen SO + eerste jaren HO/arbeidsmarkt Selectie van 4735 leerlingen, waarvan 514 vroegtijdige schoolverlaters. 52 scholen Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee8
9
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Huidig onderzoek Survival analyse met kruisklassificaties Leerling mobiliteit Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee9
10
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee10 Leerling 1 Leerjaar 1 Leerjaar 6 Leerjaar 5 Leerjaar 4 Leerjaar 3 Leerjaar 2 School 1School 2 School 1 Schoolkenmerken school 1Schoolkenmerken school 2
11
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Huidig onderzoek SES (opleiding en tewerkstelling ouders) Leeftijd intrede SO Zittenblijven SO Geslacht Cognitief aanvangsniveau Socio-economische compositie school Relaties op school (ind. voor betrokkenheid) “nieuwe leerlingen worden snel aanvaard” “leerkrachten vertrouwen de leerlingen” Start in 1B Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee11
12
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ RESULTATEN Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee12
13
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten Schoolveranderingen? Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee13
14
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee14
15
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten Leerlingkenmerken Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee15
16
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten Leerling reeds achterstand opgelopen in BaO? Kans op vroegtijdig schoolverlaten na achterstand in BaO 2.6x de kans in vergelijking met leerlingen die wél op tijd SO aanvatten. Leerling vertraging in SO? 2.4x Leerling gestart in 1B? 2x Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee16
17
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten Cognitief aanvangsniveau Een sd (0.62) hoger dan gemiddeld? Kans op dropout daalt met 38%. Geslacht? Jongens meer dan meisjes Meisjes 40% minder kans SES Een sd (2.1) hoger dan gemiddeld? Kans op dropout daalt met 47%. Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee17
18
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten Schoolkenmerken Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee18
19
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten Doet de school ertoe? Sociaal-economische compositie o1SD hoger dan gemiddelde school? oKans op dropout daalt met 44% Relaties op school o1SD hoger dan gemiddelde school? oKans op dropout daalt met 19% Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee19
20
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten Interactie Leeftijd 1SO * SES Zittenblijven SO * SES Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee20
21
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leeftijd 1SO * SES Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee21
22
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Zittenblijven * SES Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee22
23
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conclusies Leerlingkenmerken Vroegtijdig schoolverlaten laat zich al vroeg aankondigen! Jongens meer dan meisjes Invloed van SES. Schoolkenmerken Compositie van de school Belang van relaties op school en relaties met leerkrachten! Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee23
24
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Beleidsaanbevelingen Vroegtijdig schoolverlaten niet enkel zaak van SO! Initiatieven ter verlaging van dropout niet enkel in SO. Scholen met betere relaties, lagere dropout. Aantal leerkrachten/vakkenclusters. Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee 24
25
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ WWW.STEUNPUNTLOOPBANEN.BE Vragen/info: carl.lamote@ped.kuleuven.be Studiedag Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee25
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.