De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ho 7: Creatief denken.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ho 7: Creatief denken."— Transcript van de presentatie:

1 Ho 7: Creatief denken

2 Overzicht creatief denken

3 Introductie

4 Opdracht Zoek een fotokaart uit die naar jouw idee het beste past bij het onderwerp creatief denken.

5 Creativiteit Zonder creativiteit geen veranderingen!
Creativiteit = Het vermogen om met originele oplossingen te komen voor problemen of door verbeeldingskracht nieuwe werkwijzen of ideeën te bedenken die nuttig en verrassend zijn. Zonder creativiteit geen veranderingen! Adaptieve veranderingen Innovatieve veranderingen

6 Productgerichte - en persoonlijke creativiteit
Productgerichte creativiteit: De oplossing of product is nieuw of vernieuwend. Het aspect van de waardering door de markt of klant staat centraal. Persoonlijke creativiteit: De oplossing of product is nog niet eerder door jou bedacht maar is het gevolg van het doorbreken van jouw persoonlijke denkpatronen. Deze creativiteit is niet afhankelijk is van meningen of opvattingen van anderen.

7 Eigenschappen van creatieve denkers
Creatieve mensen zijn: energiek, maar zijn vaak ook stil en rustig. vaak slim, maar tegelijkertijd ook naïef. goed in het combineren van speelsheid en discipline. zowel introvert als extravert. buitengewoon bescheiden en tegelijkertijd ook zelfbewust. rebels en onafhankelijk. zeer gepassioneerd door hun werk, maar kunnen er ook objectief tegenover staan. open en gevoelig

8 Barrières bij creatief denken
1. Een negatief beeld over fantasie en overpeinzing. De norm dat alleen kinderen spelen en dat volwassenen serieus moeten zijn. De opvatting dat het oplossen van problemen een serieuze zaak is en er daarom geen plaats voor humor is. Een negatief beeld over gevoel en intuïtie.

9 Opdracht Lees een tijdschrift andersom:
Neem je favoriete tijdschrift en lees het eens van achter naar voren. Lees de titels en bekijk de foto’s. Maak er je eigen verhaal van.

10 Doorbreken van denkpatronen
1 = Klap 2 = Stap 3 = Krab

11 Creatieve basisvaardigheden
Creatief waarnemen Oordeel uitstellen Flexibel associëren Divergeren Verbeeldingskracht inzetten

12 Creatief waarnemen

13 Koe-denken Je raakt de koe niet meer kwijt!!

14 Opdracht Maak opdracht 2 en 4 uit het studentenboek
Vorm eventueel met anderen een groepje om samen te werken.

15 ‘Think different’

16 Idea killen of kansdenken
2-tallen: Doe de ander een haalbaar voorstel: “Zullen we......? De ander reageert met: Ja maar, Ja en,

17 Idea killers Ja, maar..... Kan niet Te duur Te lastig
Dat is niet logisch Houd je aan de regels Wees praktisch Doe niet zo gek

18 Creatief proces Startfase:
Heldere formulering van de vraag / probleem: Hoe kan ik (HKI) of Hoe kunnen we (HKW) Divergerende fase: Zoveel mogelijk nieuwe ideeën vinden m.b.v. diverse methodes Convergerende fase: Selecteren, uitwerken, verfijnen, toetsen, verbeteren, uitvoeren

19 Divergerende fase Freewheelen (geen kritiek / geen beperkingen)
Kwantiteit in plaats van kwaliteit Kruisbestuiven Noteren Luisteren

20 Convergerende fase

21 Opdracht Brainwriting
Noteer een vraag boven het papier Noteer een idee in het eerste vakje en geef het papier daarna door. Vul op het volgende papier weer een hokje in. Omcirkel aan het eind het beste idee.

22 “Hulp van dieren” Beschrijf het probleem in de vorm van een HKI – HKW vraag. Methode van creatief denken “Hulp van dieren”: Benoem de kenmerken van en associatie bij het gekozen dier en schrijf deze op een flap Terugkoppeling naar het probleem – welke ideeën ontstaan? Ideeën selecteren

23 Citaat Intelligentie is de mate waarin met het reeds geleerde in twijfel durft te trekken en bereid is nieuwe ideeën te aanvaarden.

24 Raar is leuk?!

25 Het belang van creativiteit
1. Onderscheiden van anderen door innovatie 2. Verhoogt het (werk)plezier positieve energie goed voor de binding van werknemers verlaagt het ziekteverzuim 3. Betere besluitvorming door meer en minder voor de hand liggende alternatieven

26 Trendwatching Beschrijf het probleem in de vorm van een HKI – HKW vraag. Methode van creatief denken “Trendwatching”: Verzamel alle trends en plak deze op een flap Terugkoppeling naar het probleem – welke ideeën ontstaan? Ideeën selecteren

27 Woordenketting Beschrijf het probleem in de vorm van een HKI – HKW vraag. Methode van creatief denken “Woordenketting”: Kies een woord uit de vraagstelling en associeer 5 x op dit woord. Schrijf deze woorden op een flap. Begin daarna opnieuw met hetzelfde woord. Terugkoppeling naar het probleem – welke ideeën ontstaan? Ideeën selecteren


Download ppt "Ho 7: Creatief denken."

Verwante presentaties


Ads door Google