Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEsmée Verbeke Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007
2
Doel presentatie Delen van ervaringen met: »verzamelen gegevens studiesucces bij vijf HO-instellingen »het gebruik van landelijke databanken (1 cijfer HO; oic.cfi.nl); »definities voor studiesucces discussie over de samenwerking tussen Hbo en Wo bij het verzamelen, uitwisselen en terugkoppelen van deze gegevens Casus: onderzoek studiesucces Federatie vo-scholen
3
Onderzoek studiesucces vo-leerlingen Opdrachtgever Gooise Scholen Federatie Onderzoeksvraag: is er bij oud- leerlingen van de GSF sprake van: »succesvolle deelname aan, »voorbereiding op en »aansluiting op het hoger onderwijs? Kortom: is er sprake van studiesucces
4
Onderzoeksmodel
5
Onderzoeksmethode Survey onder oud-leerlingen die bij HO- instellingen in de regio studeren Inventarisatie en analyse gegevens HO- instellingen Gebruik landelijke data (1 cijfer HO en oic.cfi.nl) Analyse beschikbare gegevens GSF Bespreking resultaten met GSF-scholen
6
Vier groepen resultaten Succesvolle kenmerken van de oud- leerlingen van de GSF? Succesvol studeren in het hoger onderwijs? Succesvolle voorbereiding op deelname aan het hoger onderwijs? Succesvolle aansluiting tussen voortgezet en hoger onderwijs?
7
Succesvol studeren in het hoger onderwijs?
8
studeren in het hoger onderwijs (1) - doorstroom Tabel 4.1Doorstroompercentage leerlingen VWO 6 van de Gooise Scholenfederatie in vergelijking met 467 vo-instellingen over periode 2000-2005, uitgesplitst naar sekse (bron: oic.cfi.nl) GSF-scholenVergelijkbare vo-instellingen (N=467) 00 / 01 01 / 02 02 / 03 03 / 04 04 / 05 00 / 01 01 / 02 02 / 03 03 / 04 04 / 05 % geslaagde vwo-lln 89% 96% 93%91%93%94% Daarvan zijn uitgestroomd naar: WO (j)65%73%67%77%81%69%73%74% 76% WO (m)69%63% 66% 60%63%64%66%67% HBO (j)17%4%6%8%5%15%13% 12%11% HBO (m)6%8%18% 19%21%20%19% 18% Niet in voltijds- onderwijs (j) 17%23%27%14% 16%14% 13% Niet in voltijds- onderwijs (m) 25%29%20%16%15%19%17%16%15%
9
studeren in het hoger onderwijs (2) – doorstroom Tabel 4.2Doorstroompercentage leerlingen HAVO 5 van de Gooise Scholenfederatie in vergelijking met 427 vo-instellingen over periode 2000-2005, uitgesplitst naar sekse (bron: oic.cfi.nl) GSF-scholenVergelijkbare vo-instellingen (N=427) 00 / 0101 / 0202 / 0303 / 0404 / 0500 / 0101 / 0202 / 0303 / 0404 / 05 %geslaagde havo- leerlingen 91%93% 91%87%89%90%91% 90% Daarvan zijn uitgestroomd naar: HBO (j)74%63%70%71%68%77% 78%80%79% HBO (m)55%72% 77%74%73%75%77%79%80% BOL (j)3%0%3% 1%4%3% 1% BOL (m)2%6%3%4%2%5%4% 1% Opstroom VWO (j)5%7%10%7%0%5%4%5%6%1% Opstroom VWO (m) 6%5%6%3%0%5%4% 5%1% Niet in voltijds- onderwijs (j) 18%30%17%19%32%14%16%14%12%19% Niet in voltijds- onderwijs (m) 36%16%19%17%24%18%17%15%13%18%
10
studeren in het hoger onderwijs (3) – studieresultaten Weinig betrouwbare en onderling vergelijkbare gegevens (Bij HvA): havisten van het GL scoren lager dan het regiogemiddelde; die van Vechtstede hoger. Het percentage vertrekkers na één jaar per GSF- school vertoont schommelingen, maar het meerjarige gemiddelde sluit aan bij dat van de regio.
11
studeren in het hoger onderwijs (4) – herinschrijving
12
Discussie (1) Stelling: het is voor ho-instellingen noodzakelijk om systematisch en regelmatig gegevens over studiesucces van vo-leerlingen terug te kopppelen naar de ‘leveranciers’.
13
Discussie (2) De onderlinge uitwisselbaarheid van gegevens over studievoortgang binnen het ho moet worden vergroot!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.