Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdValentijn Verlinden Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
De winst van een AIV huisbezoek in de palliatieve fase
Irmgard Kimenai – van Elk Oncologieverpleegkundige Verpleegkundig pijnspecialist Thuiszorg Mark en Maasmond 1 december 2006
3
Programma Het AIV huisbezoek
Behoeften van de patiënt in de palliatieve fase Inhoud van het AIV huisbezoek Projecten AIV huisbezoek
4
Het AIV huisbezoek
5
AIV : advies instructie voorlichting
Gepland Informeren Adviseren Instrueren Begeleiden Ondersteunen Van cliënt en naasten door een wijkverpleegkundige n.a.v. een specifieke vraag.
6
Doel: Verbeteren van de gezondheidssituatie
Vergroten van de zelfredzaamheid Vergroten van het zelfmanagement van cliënt en naasten
7
Uitgangspunten palliatieve zorg
Zorg richt zich op het verlichten van het lijden in de laatste levensfase: Bestrijding van lichamelijke symptomen Aandacht voor emotionele, sociale en spirituele aspecten
8
Uitgangspunten palliatieve zorg
Verlichten van lijden > verlengen levensduur Komt zoveel als mogelijk overeen met de realiseerbare behoeften van de patient. Naasten zijn bij zorgverlening betrokken en strekt zich tot hen uit.
9
Behoeften van de cliënt in de palliatieve fase
10
Stelling Mensen die in de palliatieve fase komen hebben grote behoefte aan informatie. Zij dreigen in een zwart gat te vallen. Eens Oneens
11
Zorgbehoeften in de palliatieve fase
De regie in eigen handen houden / regievoerder Pijn- en symptoombestrijding Emotionele en spirituele ondersteuning Ondersteuning draaglast - draagkracht mantelzorgers France en Willems2002 Goldsteen 2002
12
Zorgbehoeften in de palliatieve fase
Het liefst redt men zichzelf Het liefst sterft men thuis In het ziekenhuis kan zowel de cliënt als de zorgverlener slecht inschatten waar thuis behoefte aan is Goede en eenduidige informatievoorziening
13
Inhoud van het AIV huisbezoek
14
Stelling Al die behoeften overziend is het een uitgelezen taak van een wijkverpleegkundige een AIV huisbezoek te brengen. Eens Oneens
15
Stelling Door het AIV huisbezoek kan mensen in de palliatieve fase veel leed bespaard blijven. Eens Oneens
16
Eerste bezoek Kennismaking Vertellen verhaal
Waar liggen de eerste behoeften/knelpunten Dat eerst bespreken: Advies, instructie, voorlichting Ondersteuning!! Wat zijn de verwachtingen en wensen voor de toekomst Doelen voor de voortgang afspreken Afspraken maken voor de voortgang en contact huisarts Vb ontlasting bij morfine, doucheplank, pijnanamnese± angst voor de stervensfase, hoe wat
17
www.palliatiefconsult.nl Ondersteuningspunt Palliatieve Zorg Nijmegen:
Checklist voor inventarisatie problemen palliatieve zorg. Probleem Actueel Toelichting
18
Checklist Lichamelijke dimensie/symptomen
Lichamelijke dimensie - functionele toestand Psychische dimensie Sociale dimensie Spirituele dimensie Ingaan op lich klachten, pro actief Pijn vermoeidheid etc
19
Checklist Organisatie en coördinatie van zorg
Informatie en communicatie Wil en wilsbekwaamheid
20
Ondersteuning mantelzorg
Aandacht voor de VPTZ Project in samenwerking met het IKZ regio Breda Overbelasting mantelzorgers Onbekendheid VPTZ AIV – VPTZ Onderzoek geraldine Vissers benoemen
21
Projecten AIV-huisbezoek
22
Thuiszorg wordt gekoppeld aan verpleging en verzorging
Continuïteit in de palliatieve fase: Het Kruiswerk heeft wat te bieden! Thuiszorg wordt gekoppeld aan verpleging en verzorging 50 % stelt bezoek op prijs AIV kan werken als vangnet Verpleegkundigen in het ziekenhuis zijn nauwelijks op de hoogte van het AIV huisbezoek Ingaan op lich klachten, pro actief
23
AIV huisbezoek Thuiszorg Mark en Maasmond
Samenwerking met: AmphiaZiekenhuis Thuiszorg Breda Huispitaal
24
Doelstelling: Mensen die in de palliatieve fase komen krijgen een AIV huisbezoek aangeboden. Door de verpleegkundige in het ziekenhuis Door de huisarts
25
Wat heeft de werkgroep gedaan:
Vastgesteld welke patiëntengroep een AIV huisbezoek krijgt aangeboden. Verpleegkundigen van de betrokken afdelingen zijn geïnformeerd door de verpleegkundig specialist oncologie. Transferverpleegkundigen zijn geïnformeerd Werkwijze vastgesteld. Folder ontworpen.
26
Werkwijze Verpleegkundige op de afdeling bespreekt de mogelijkheid van een AIV huisbezoek en geeft de folder. Verpleegkundige meldt belangstelling voor AIV aan transfer. Transfer geeft gegevens patiënt door aan betreffend team. Wijkverpleegkundige neemt binnen 5 werkdagen contact op met cliënt en plant bezoek.
27
Thuiszorg Mark en Maasmond
Scholing alle wijkverpleegkundigen Uitgangspunt: wijkverpleegkundigen zijn bekwaam in het brengen van een AIV huisbezoek. Werkwijze Gebruik checklist Voorbereiding: o.a. zoeken van informatie Bezoek aan de huisarts, afspraken Bewustwording taak w.v. in palliatieve fase en eigen houding m.b.t. gevoelens van verlies en verdriet. Ingaan op lich klachten, pro actief
28
Thuiszorg Mark en Maasmond
Huisartsen zijn geïnformeerd door hun contactverpleegkundigen. Bezoek Brief met informatie over het AIV huisbezoek Folders Checklist Aandachtspunten als er geen AIV wordt gebracht door wijkverpleegkundige Afspraken maken over de communicatie rondom het AIV huisbezoek
29
Resultaten Toename van het aantal huisbezoeken
Vooral huisbezoeken n.a.v. vraag van de huisarts nemen toe Vraag vanuit het ziekenhuis: een lichte toename
30
Evaluatie Niet alle betrokkenen zijn betrokken geweest.
Verpleegkundigen op de afdelingen. Specialisten Veel veranderingen in het Amphia Ziekenhuis Borging had beter gekund
31
Project Continuïteit van Zorg Jeroen Bosch Ziekenhuis
Doelgroep: Alle mensen met kanker uit JBZ Deelnemende organisaties: Jeroen Bosch Ziekenhuis Vivent Thuiszorg St. Thuiszorg en maatschappelijk Werk Rivierenland Regio Bommelenwaard Stichting Thuiszorg Brabant Noord-Oost
32
Organisatie Samenstelling:
stuurgroep, projectgroep, aandachtsveldersgroep intramuraal en aandachtsveldersgroep intramuraal Ontwikkeld: draaiboek, basisscholing, folder, stappenplan, aanmeldingsformulier,vragenlijsten
33
Resultaten: Aantal aanmeldingen vervijfvoudigd
Aanbod op klinische afdelingen vanzelfsprekend Op sommige poliklinieken moet bekendheid nog verbeteren. Inhoud: Top 3 van klachten: Vermoeidheid, pijn, verstoorde slaap Interventies: Advies geven, informatie geven, begeleiding
34
Conclusies Intensief maar zinvol project Samenwerking verbeterd
Enorme betrokkenheid Product continuïteitshuisbezoek is zinvol Tevredenheid over het bezoek is groot Continuïteitshuisbezoek is reguliere zorg Inschatting aantallen onjuist
35
Een addertje onder het gras
Vergoeding Afspraken verschillende zorgkantoren Wachtlijsten bij instellingen
36
Ervaringen Vertel: Wat zijn je goede ervaringen!
Waar loop je tegenaan? Wat moet er gebeuren?
37
Het is dus de moeite waard energie te steken in
het AIV huisbezoek (continuïteitshuisbezoek)!
38
Tot slot: Maak je sterk voor de patiënt in de palliatieve fase
Verpleegkundigen hebben mensen in de palliatieve fase heel veel te bieden Tot ziens! Bedankt voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.