Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFloris Driessen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Jolanda Mathijssen2, Peter van Nierop1
Social marketing Een oplossing voor het alcoholprobleem bij jong volwassenen? Sandra Kuiper1, 2, Jolanda Mathijssen2, Peter van Nierop1 1GGD Brabant-Zuidoos 2AWPG Brabant, Tranzo
2
Inleiding Excessief alcohol gebruik: Alcohol consumptie 16-jarigen
Gezondheidsrisico’s Maatschappelijke impact Alcohol consumptie 16-jarigen 93% ooit 78% frequent
3
Probleem In de afgelopen jaren zijn er voor jong volwassenen vanaf 16 jaar verschillende alcoholinterventies ontwikkeld. Toch drinken zij nog steeds frequent en veel. Mogelijke oorzaak: Bereikbaarheid Jong volwassenen zijn ‘niet te vinden’ Jong volwassenen voelen zich niet aangesproken Verschillen in houding en gedrag
4
Social marketing ‘… specifieke toepassing van marketing concepten, gecombineerd met gedragstheorieёn, om gedrags- verandering te bereiken: doel: gezondheids- / welzijnswinst Commerciёle marketing: doel: commerciёle winst
5
Doelstelling Inzicht vergaren in de verschillen in attitude jong volwassenen m.b.t. alcohol met als doel interventies beter te laten aansluiten bij de behoeften en benodigdheden doelgroep. Hoe? → Doelgroep segmentatie
6
Methoden Expertgroep bijeenkomsten Focusgroepinterviews met doelgroep
Vragenlijstonderzoek Literatuuronderzoek
7
Resultaten 7500 vragenlijsten Respons: 2731 (36%)
Beschikbaar voor segmentatie: 2592 (95%)
8
Attitude ten aanzien van alcohol
Alcohol als uitlaatklep Alcohol als norm Alcohol als vorm van gezelligheid Afkeer van dronkenschap Afkeer van alcohol 16/4/2012
9
Houding ten aanzien van alcohol/segment
10
Algemene karakteristieken
11
Algemene karakteristieken
16/4/2012 Doelgroepsegmentatie alcohol
12
Alcoholgebruik in het weekend
16/4/2012
13
Roken en andere middelen
16/4/2012
14
Vrijetijdsbesteding 16/4/2012
15
Samenvatting Doelgroepsegmentatie cruciaal element van social marketing. Jong volwassenen verschillen in houding t.a.v. alcohol, maar ook t.a.v. andere elementen. Niet raadzaam één soort interventie boodschap aan te bieden aan alle jongvolwassenen. Implicaties voor dagelijkse praktijk/wetenschap? 16/4/2012
16
Vervolgonderzoek? Welke segmenten? Hoe te bereiken?
Welke interventies? Bestaande? Nieuw? Social marketing? Participatie jongvolwassenen? 16/4/2012
17
Doelgroepsegmentatie 16-24 alcohol
Met dank aan Alle participanten Prof. dr. Henk Garretsen Prof. dr. Jeroen Vermunt Drs. Meriam Janssen 16/4/2012 Doelgroepsegmentatie alcohol
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.