Download de presentatie
GepubliceerdPieter Smet Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Leren en innoveren in de context van de ondernemende school
Creativiteit, out of the box denken en de veranderende rol van de docent
2
Onderwijs: ontwikkelen van competenties
Competentie: kennis van taakuitoefening Competenties combinatie mindset en skills Vaardigheden ontwikkel je door oefening en herhaling Competenties ontwikkelen vereist creativiteit en reflectie Competenties zijn routineus Basis voor innovatie en creativiteit is reflectie op basis van kunde
3
Meesterlijk ondernemen in Drenthe
Vele mooie initiatieven, maar wat vraagt dit nou van meesters en juffen?
4
Klassiek onderwijs: voordoen/nadoen
Ondernemers voor de klas Winkeltje spelen Plannen maken Boekhouden Ontwikkeling van superieure skills Gechargeerd: nadruk op de rol van expert en politieman of -vrouw
5
Probleem Gebaseerd Onderwijs (PGO): Maieutiek
Vertrouwen op zelf organisatie Vragen in plaats van antwoorden Meer gidsen en coachen Skill ontwikkeling maar ook werken aan de mindset Op zoek naar het potentieel, bijvoorbeeld t.a.v. creativiteit, dat iedereen in zich heeft Creativiteit niet in de weg staan maar juist stimuleren, iets dat we vaak NIET doen Nieuwsgierigheid opwekken leidt tot onderzoeken, ondernemen en initiatief Zwart en wit: Klassiek passieve leerlingen en PGO actief ontdekkende?
6
Trouwens, herkent u dit? De leraar rekenen of wiskunde vraagt naar het antwoord op een bepaalde som Pietje geeft antwoord: 39! Leraar: dat klopt, kijkt op het papiertje van Pietje en zegt: maar je hebt het niet goed uitgerekend, zo doen wij dat niet. Maar het antwoord was toch goed? Het antwoord is wel goed maar je bent niet op de juiste wijze op het antwoord gekomen!
7
Filmpje, paperclip sessions – Ken Robinson
Robinson heeft als creativiteitstest een experiment met een paperclip bedacht, vele malen herhaald Dergelijke test op basisscholen, hbo studenten en hbo en wo collega’s uitgevoerd Soortgelijke uitkomsten, ik laat u graag het filmpje zien, duurt iets van 3 minuten
8
Creativiteitstest! Hoeveel gebruiksmogelijkheden kunt u noemen?
9
Filmpje:Ken Robinson Paperclip
Desi McKeown
10
Kinderen zijn allemaal ondernemend
Kinderen ondernemen al zaken voor ze kunnen lopen………………………..kruipen er op uit Nieuwsgierigheid wint het nog heel vaak van angst In de kinderwereld is niets onmogelijk Volwassenen hebben Idea Killers (COCD Antwerpen) Onderwijs volgens Faltin een zwart gat voor creativiteit (NB: Duitse hoogleraar, Freie Universität Berlin)
11
IDEA KILLERS: Ik wil hier nog graag een nachtje over denken
Dat kan mijn zoon van drie ook Geen tijd, te druk Waarom doen we dit eigenlijk? Gelukkig is het niet mijn schuld Niet concreet genoeg Jij werkt hier nog niet zo lang zeker? Daar heb ik toch wat minder mee Dat geeft vast problemen bij productie Dat hebben we al geprobeerd Zet dat eerst maar eens op papier Wij hebben ideeën genoeg Zeker op cursus geweest!
12
Dus zitten volwassenen in de doos!
13
En dit doen we om ze er uit te halen:
Het bedrijf uit, de hei op Mensen laten samenwerken Experimenteren, prutsen en knoeien Dingen anders doen dan anders, ofwel: Out of the box denken!
14
Met PGO doen we dit in feite met het onderwijs:
Echte opdrachtgevers Samenwerken aan real life cases Experimenteren, prutsen, ook knoeien Kennisrijke omgeving ruimte voor creativiteit: not one best solution, minder formats
15
Günter Faltin, hoogleraar ondernemerschap (Freie Universität Berlin)
Schreef Kopf slägt Kapital,ofwel creativiteit is belangrijker dan geld Jeff Gaspersz, hoogleraar van de Business University Nijenrode stelt dat creativiteit de concurrentiefactor van de toekomst is!
16
Creativity in business
Ontwikkeling van goede ideeën misschien van groter belang dan het schrijven van een business plan Kennis en innovatie ontwikkelt zich in groepen (denk aan PGO) Onderwijs moet een ontdekkingsreis organiseren naar de eigen, aangeboren creativiteit Out of de box is goed Beter voorkomen dat mensen in een box terechtkomen! Zowel de rol van de student als die van de docent verandert van voor voordoen/nadoen naar stimuleren en coachen Geen zwart of wit: Klassiek onderwijs blijft waardevol; van PGO naar PGO-blended
17
De veranderende rol van de docent
Klassiek: gericht op individuen, instructeur PGO: vooral groepen, facilitator (Robinson: cooperation) Klassiek: nadruk op kennis aanbrengen PGO: sociaal constructivisme; nadruk op kennis creëren Klassiek: formats en skill ontwikkeling PGO: door werken aan de mindset ontwikkeling van skills Klassiek: docent als expert met coachende elementen PGO-blended: coach die af en toe ook expert is
18
Je kunt niet vroeg genoeg beginnen
Iets ondernemen is eigenlijk heel normaal…!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.