Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrans Boender Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 1-2-3-4
2
Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor groep 1 t/m 4. Inhoud: Algemeen Verhaal over het infobord Spel Opruimen
3
Algemeen Voor post 3 zijn bij voorkeur twee tafels nodig: één om de tuin- schildering te bekijken en één om het spel aan te spelen. Zorg dat er bij de speltafel genoeg stoelen staan voor de kinderen en voor uzelf. Als spel wordt een vlinder beschilderd. Het is handig om onder de speltafel een zeil te leggen om knoeien te voorkomen. Voordat de ochtend of middag begint controleren of er voldoende onbeschil- derde vlinders voor de hele klas zijn. Het is ook handig om in de buurt een plek te hebben waar telkens de beschilderde vlinders te drogen kunnen worden gelegd.
4
Zet voordat de eerste groep kinderen gaat beginnen de schilder- spullen klaar. Kwasten, verf, verfbakjes en poetsdoekjes zitten in een krat die bij de post hoort. Onbeschilderde vlinders zitten in de documentenmap bij de post. Zijn er te weinig vlinders, dan kunt u er zelf bij maken met de gele vlindermal. Het is aan te raden om de verfschorten te gebruiken.
5
De tuinschildering Leg voordat de eerste groep begint, de tuinschil- dering alvast klaar op tafel. De schildering bestaat uit twee delen, deze staan opgeborgen tegen het meest rechtse bord. Verdraai de houten vergrendeling (bovenaan midden) zodat u het bord weg kunt halen en leg de twee delen op de tafel het dichtst bij de post. De schildering kan de rest van het dagdeel op tafel blijven liggen.
6
Achter het tabblad ‘Groep 1 t/m 4’ vindt u informatie over de manier waarop u werkt met het infobord en met het spel. Neem voor het verhaal niet meer dan 10 minuten en de rest van de tijd voor het spel. Bij deze post hoort geen werkvel voor groep 1 t/m 4.
7
Het verhaal Op de post willen we de kinderen laten beseffen waarom sommige dieren felle kleuren hebben. Een felle kleur valt immers op, en betekent dat het dier eerder door vijanden wordt gezien. Felle kleuren kunnen gebruikt worden om te waarschuwen, en om te laten schrikken. Bij waarschuwen is de felle kleur een signaal: eet mij niet want ik ben giftig, of ik smaak vies, of ik steek. Bij schrikken dient de felle kleur om vijanden af te leiden. Eén moment van schrik bij een aanvaller kan voldoende zijn om te ontsnappen. Oogvlekken van vlinders zijn hierbij een goed voorbeeld.
8
De tuinschildering Hierbij hoort een kratje met daarin drie doosjes dieren, en een verhaal dat op een gelamineerde kaart bij de post ligt. Let erop dat u de kaart voor groep 1 t/m 4 gebruikt.
9
Inhoud van de doosjes In de doosjes zitten allerlei dieren voor in de tuin. Deze worden voor groep 1 t/m 4 niet allemaal gebruikt. Voor deze kinderen neemt u alleen: - vlinders met draaibare vleugels - nagemaakte rupsen
10
Rupsen en vlinders In de tuin leven veel insecten, o.a. rupsen en vlinders. De kinderen mogen deze dieren uit de doosjes halen en op de tuinschil- dering leggen. Houd de vleugels van de vlinders nog dicht. Houd twee vlinders met oogvlekken apart voor het laatste deel van het verhaal. Apart houden
11
Oogvlekken Sommige vlinders hebben oog- vlekken. In rust zijn de vlekken meestal niet te zien. Vogels zijn vaak bang voor grote ogen. Katten en roofvogels hebben zulke ogen, en dat zijn hun vijanden. Als een vlinder plotseling zijn oogvlekken laat zien, slaat een vogel op de vlucht. Laat met de modellen zien hoe oogvlekken een vijand aan het schrikken kunnen maken. dagvlinder nachtvlinder
12
Ook de andere vlinders hebben oogvlekken of schrikkleuren om vijanden te verjagen. Ruim alle dieren weer op in de doosjes voor het volgende groepje kinderen.
13
De informatieborden Op de infoborden gaat het om waarschuwen en schrikken. Met groep 1 t/m 4 kijken we alleen naar de oog- vlekken van de vlinders (op het tweede bord). Vlinders die met dicht- geklapte vleugels goed gecamoufleerd zijn, kunnen een vijand plotseling laten schrikken door hun vleugels open te klappen en hun oogvlekken te laten zien. Ook sommige rupsen hebben oogvlekken.
14
Spel groep 1 t/m 4 Maak het verhaal bij deze post niet te lang, anders krijgen de kin- deren hun vlinder niet af. Verf en kwasten zijn al klaargezet voordat het eerste groepje kinderen begint. Doe in 5 bakjes telkens een andere kleur verf en leg bij iedere kleur 2 kwasten. Gebruik deze kwasten alleen voor die ene kleur, dan hoeven ze niet telkens uitgespoeld te worden.
15
De kinderen krijgen allemaal een verfschort aan en een vel papier met een voorgetekende vlinder. Het is de bedoeling dat de vlinder mooie schrikogen krijgt, en verder nog meer kleuren. De kleuren één voor één laten op- brengen, met een kwast die voor die bepaalde kleur gebruikt wordt. De jongste kinderen geen kleuren laten mengen.
16
Variant voor groep 3 en 4 Gebruik de dubbelgevouwen vellen waarop een halve vlinder is getekend. Alleen op die helft doen de kinderen telkens een stukje schilder- werk. Tussendoor dichtklappen zodat de verf ook op de andere helft terechtkomt. schilderen dichtklappen
17
Zet op ieder verfwerk de naam van het kind en leg de vlinders die geschilderd zijn telkens apart wanneer het groepje verder gaat naar de volgende post. De droge vlinders aan het eind van het dagdeel mee naar school nemen. Daar kunnen de kinderen eventueel de vlinder uitknippen en hem antennes geven. Vlinders waarvan de verf nog nat is kunnen bijvoorbeeld de volgende dag mee naar school worden genomen (als dan tenminste een andere klas van dezelfde school bij het IVN op bezoek is).
18
Opruimen Na de laatste groep het schildersmateriaal opruimen. Verfflacons afsluiten. Kwastjes en verfbakjes uitwassen in de keuken en daar te drogen leggen. Vuile verfschorten afnemen met een vochtige doek en ophangen aan de kapstok. Ook de schildertafel afnemen met een vochtige doek. De stoelen netjes om de tafel zetten. De tuinschildering opbergen tegen het meest rechtse bord en vast zetten met de vergrendeling. De materialen gaan door veel handen. We nemen aan dat iedereen hiermee voorzichtig is, maar toch kan er iets kapot gaan of kwijt raken. Meld dit s.v.p. meteen bij degene die vanuit het IVN de ochtend/middag begeleidt, of bij de leerkracht. Bedankt voor uw medewerking en veel succes en plezier met het bezoek aan Kleur om te overleven.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.