De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Omslag arbeidsmarkt Michiel Vergeer. Consumentenvertrouwen en producentenvertrouwen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Omslag arbeidsmarkt Michiel Vergeer. Consumentenvertrouwen en producentenvertrouwen."— Transcript van de presentatie:

1 Omslag arbeidsmarkt Michiel Vergeer

2 Consumentenvertrouwen en producentenvertrouwen

3 Bbp-groei

4 Macro-economische kerncijfers % volumemutaties 2007’08-1,2’08-3’08-4 Economische groei 3,53,2 1,8 Uitvoer 6,55,3 3,7-5,0 Investeringen in vaste activa 4,98,5 5,5 Consumptie huishoudens 2,12,3 1,0-1,5 Inflatie (%) 1,62,2 2,5 1 Werkgelegenheid 2,31,9 1,2 1) Hele jaar.

5 Productie bedrijfstakken 1,8 3,8 -0,2 2,0 5,5 1,0 7,9 ’08-3 3,2 Bbp-groei 3,3 Zorg -0,4 Overheid 3,4 Fin. en zak. diensten 2,1 Handel, transport en horeca 7,8 Bouwnijverheid 1,7 Industrie 25,4 Delfstoffenwinning ’08-1,2 % volumemutaties 2007 3,5 3,1 1,0 4,5 4,8 5,8 3,2 -0,2 ’08-4 -6,0 1,0

6 Werkloosheid, vacatures en uitzenduren *1000

7 Arbeidsparticipatie

8 Lonen en loonkosten 1990 199520002005‘08 Procentuele mutaties

9 Werk en inkomsten na massaontslag Dirk Scheele (WRR) Ruben van Gaalen (CBS) Johan van Rooijen (CBS)

10 Massaontslag ●Bedrijfseconomische calamiteiten ●Direct verband bedrijfsbeslissingen en loopbaan grote groep individuen ●Relatie met disfunctioneren kleiner dan bij individueel ontslag ●Effecten op participatie en inkomen

11 Participatie

12 Inkomstenontwikkeling van ontslagen werknemers -100% -50% 0% 50% 100% 150% 200% 6 mnd12 mnd24mnd36 mnd Gemiddeldp10p25p50p75p90

13 Winnaars en verliezers Jongere werknemers Mannen Verplichtingen: ●Oudere kinderen ●Duur huis Ouderen Niet-westerse herkomst Vrouwen met jonge kinderen

14 Omslag arbeidsmarkt Michiel Vergeer

15 Beschikbaar inkomen en consumptie huishoudens: reëel ¹ ) Eerste halfjaar


Download ppt "Omslag arbeidsmarkt Michiel Vergeer. Consumentenvertrouwen en producentenvertrouwen."

Verwante presentaties


Ads door Google