De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

OGO 2.2 Presenteren en Demonstreren

Verwante presentaties


Presentatie over: "OGO 2.2 Presenteren en Demonstreren"— Transcript van de presentatie:

1 OGO 2.2 Presenteren en Demonstreren
K. van Hee 30 januari 2006

2 Agenda Doelen Belangrijkste elementen Beoordelingscriteria Tips

3 Doelgroep Opdrachtgever van het software product
Verschillende rollen van opdrachtgever: Manager die nieuw product wil hebben Verkoper die het product moet verkopen Product manager die verantwoordelijk is voor onderhoud en implementatie bij de klanten Ieder met eigen doel en kennisniveau!

4 Doelstellingen Allen moeten vertrouwen krijgen in het product:
Voldoet het aan de requirements Zit het goed in elkaar Manager wil vertrouwen krijgen in het ontwikkelteam Verkoper wil weten wat de functies zijn en of hij de deze zijn klanten zullen overtuigen Product manager wil weten hoe het product in elkaar zit; hoge foutkans, makkelijk te onderhouden?

5 Hoe wek je vertrouwen? Correct optreden Team-eenheid uitstralen
Enthousiasme uitstralen Geen slordige/stomme fouten Consequent zijn in de presentatie Het procesbeheersen

6 Mate van detail Grote lijn: belangrijk voor iedereen
Details voor sommigen essentieel, voor anderen dragen ze bij aan het vertrouwen! Details moeten voor minstens één rol begrijpelijk zijn De presentatie moet het publiek prikkelen er meer van te willen weten Maak duidelijk dat het niet erg is als je details niet direct begrijpt

7 Agenda Doelen Belangrijkste elementen Beoordelingscriteria Tips

8 Product versus project
Het gaat om het product! Toon alle onderdelen (UR, BA, etc) Zorg dat ze consistent zijn (ook in eindrapport!) Het proces hoe het product tot stand is gekomen is jullie “bedrijfsgeheim”! Samenvatting van proces wel in eindrapportage, met logboeken

9 In de presentatie Toon de aspecten van het product:
User requirements Business architectuur Componenten architectuur Realisatie (afbeelding op software) Noem en motiveer de ontwerpkeuzen Geef aan wat niet gedaan is en waarom niet Geef aan wat de unieke aspecten van de oplossing zijn

10 In de demonstratie Laat de use cases zien Eerst het primaire proces:
Klant stelt product samen Leveranciers worden aangestuurd Klant krijgt product geleverd Daarna de secundaire processen, zoals management informatie Dan de product configuratie Toon zowel de procesgang als de user interactie

11 Agenda Doelen Belangrijkste elementen Beoordelingscriteria Tips

12 Groep versus individu Groepscijfer gebaseerd op:
Kwaliteit van het product Kwaliteit van het proces Productdocumentatie Procesverslag Presentatie Demonstratie Individueel cijfer gebaseerd op: Peer review Beoordeling tijdens presentatie Individueel cijfer is groepscijfer +/- 1 punt

13 Tijdverdeling 25 min voor presentatie 25 min voor demonstratie
5 min voor vragen 10 min voor commentaar op presentatie 5 min voor wisselen Laat ieder groepslid aan bod komen! Maak soepele overgangen en dus een natuurlijke taakverdeling Besteed geen tijd aan trivialiteiten!

14 Agenda Doelen Belangrijkste elementen Beoordelingscriteria Tips

15 Begrijpelijkheid en volledigheid
worden modellen duidelijk uitgelegd? worden ontwerpbeslissingen toegelicht? Volledigheid: kan elke use case gedemonstreerd worden? kan het publiek de invoer en dus het verloop van de use case beinvloeden?

16 Storyboarding is techniek voor presentaties die tevens fungeren als rapport
Generieke slides Kenmerken storyboard Logische aaneenschakeling van slides die samen een rapport vormen Presentatie-equivalent van de structuur van een rapport inhoudsopgave volgorde der hoofdstukken en paragrafen opbouw van alineas Een goede presentatie maakt het schrijven van een rapport vaak overbodig Koptekst tekst Bulletslide Grafieken- slide Koptekst Koptekst Agenda inleiding hoofdstuk 1 hoofdstuk 2 hoofdstuk 3 conclusies Schema- slide Agenda- slide

17 Een storyboard kent horizontale en verticale logica
Horizontale logica Rode draad die alle kopteksten van de slides (boodschappen, stellingen) verbindt tot een logisch verhaal, ook wel storyline of verhaallijn genoemd Koptekst 1 Koptekst 2 Koptekst 3 Verticale logica Bewijsvoering: gegevens (tekst, grafief, diagram) die de bewering in de koptekst onderbouwen

18 Pyramide versus fuik structuur
conclusie conclu- sie A sie B sie C bevindingen bevin- dingen huidige situatie bevindingen conclusie

19 Eenvoud is essentieel houd de slide zo eenvoudig mogelijk (‘less is more’) maak zinnen in telegram stijl: laat overbodige lidwoorden en bijvoeglijke naamwoorden weg deel complexe zaken op in enkele ‘hapklare brokken’ minimaliseer aantal ‘oogbewegingen’ van lezer gebruik geen onnodige versieringen gebruik altijd zachte kleuren (bv schakeringen van lichtblauw) zorg voor consistentie in de stijl door hele presentatie geen onnodige lijnen geen onnodige schaduwen of versieringen geen ‘chart junk’


Download ppt "OGO 2.2 Presenteren en Demonstreren"

Verwante presentaties


Ads door Google