Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLucas Jonker Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
1 Test en Advies in Arbeid en Organisatie Gastcollege Toegepaste Psychologie 14 december 2009 te Eindhoven Tom Luken Lector Career Development Fontys Hogeschool HRM en Psychologie PowerPoint: http://home.planet.nl/~tluken/TP14dec09.ppt
2
2 Inhoud Wat is een test? Wat is een goede test? De relativiteit van betrouwbaarheid De relativiteit van validiteit Tests bij selectie Tests bij loopbaanbegeleiding Risico’s van testgebruik Richtlijnen voor testgebruik Toegift: loopbaanpatronen
3
3 Wat is een test? Meetinstrument voor psychische kenmerken (bijvoorbeeld capaciteiten, interessen, persoonlijkheid): gestandaardiseerd genormeerd
4
4 4 Wat is een goede test? Solide uitgangspunten Goede uitvoering van test en handleiding Goede normen Betrouwbaar Valide −begripsvaliditeit −criteriumvaliditeit
5
5 De relativiteit van betrouwbaarheid 1
6
6 De relativiteit van betrouwbaarheid 2
7
7 De relativiteit van validiteit
8
8 Tests bij selectie
9
9 Tests bij loopbaanbegeleiding Goede tests bieden wetenschappelijk verantwoorde, objectieve informatie: voor zelfkennis/begrip van de persoon om problemen te diagnosticeren op nieuwe ideeën te komen om keuzes te maken om adviezen van solide grond te voorzien om het loopbaanontwikkelingsproces te bevorderen => Voor een levendig, geloofwaardig en productief levensverhaal.
10
10 Risico’s van testgebruik Verwarring institutioneel en individueel perspectief Kwalitatief slechte tests gebruiken Testuitslagen verkeerd interpreteren Te veel belang hechten aan testuitslagen
11
11 Richtlijnen voor testgebruik Goede afstemming op cliënt, context en vraag Gebruik kwalitatief goede tests Goede voorlichting vooraf, vrijwillige deelname, vraaggerichtheid Goede afnameprocedures/-condities Verantwoorde, duidelijke rapportage Regeling privacy Recht op bespreking met competente/bevoegde adviseur/coach Inbedding in organisatie, follow-up
12
12 Toegift: loopbaanpatronen
13
13 N=1.368 Duitse werkenden
14
14 Inhoud Opleiding geen garantie meer voor succes: 30% (W) resp. 50% (O) academici ‘werkt onder kwalificatieniveau’. Objectieve en subjectieve criteria zijn ongeveer even belangrijk voor het loopbaanpatroon; correlatie vaak laag, bijvoorbeeld inkomen en ‘job satisfation’:.12 Opwaartse loopbaanpatronen altijd geassocieerd met proactiviteit / zelfsturing.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.