De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode"— Transcript van de presentatie:

1 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Tom van Weert, Steven Nijhuis Lectoraat ICT en Hoger Onderwijs Hogeschool Utrecht

2 Studenten (volgens de methode)
Ontwerpen en implementeren oplossingen niet-standaard problemen uit de praktijk echte opdrachtgevers Mobiliseren bestaande kennis en passen deze toe Ontwikkelen competenties ‘on the job’ Ontwikkelen nieuwe kennis (ten dienste van de opleiding / lector) Werken individueel of in teams HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

3 Docenten (volgens de methode)
Helpen bij verbeteren van kwaliteit van: praktijkoplossing ontwikkelde competenties ontwikkelde kennis Gebruiken expliciete, valide kwaliteitscriteria Beoordelen op gerealiseerde verbeteringen HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

4 HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs
Methode is gefaseerd Voorbereiden Vraagontwikkeling Bemensing/ advertentie Project ontwikkelen: Plan van aanpak Probleemanalyse Projectorganisatie Oplossing realiseren Ontwerpen: conceptueel ontwerp. Ontwikkelen: oplossing die kan "werken" Implementeren: oplossing werkt in het echt Verbeteren van ontwerp en/of oplossing Opleveren van werkende oplossing Opleveren ontwikkelde kennis en competentie HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

5 De methodologie Validatie Kwaliteitscriteria Akkoord offerte
Akkoord ontwerp Ervaring implemnt. Akkoord oplevering Kennisvraag Vraag ontwikkeling Praktijk- probleem Studenten- project Plan van aanpak Formele evaluatie halverwege Eindpresentatie / Lessons Learned Vraag ontwikkeling Rollen / advertentie Competentie- vraag Kick-off Startup review Midterm review Endterm review Kwaliteitscriteria HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

6 Drie stromen, drie vragen
P: Oplossen van praktijkprobleem voor opdrachtgever K: Ontwikkelen van kennis voor kennisopdrachtgever C: Ontwikkelen van competenties HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

7 Ontwerpprojecten in praktijk
P: Maak plan voor ontwikkeling van voormalig Cereol-terrein binnen gegeven ruimtelijke en financiële randvoorwaarden en met behoud van culturele en creatieve bedrijvigheid (opdrachtgever: gemeente Utrecht) K: Geeft het ontwikkelen van een aantal alternatieve plannen hier een verbetering ten opzichte van gangbare praktijk van stedelijke vernieuwing? (opdrachtgever: Kenniscentrum) C: Ontwikkel competenties als vastgoedmanager (opdrachtgever: opleiding) HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

8 HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs
Drie stromen in fasen HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

9 Ontwerpprojecten in praktijk
Kwaliteit: Kennis mobiliseren en toepassen HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

10 Ontwerpprojecten in praktijk
Kwaliteit: Valideren of geldig in praktijkcontext HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

11 Ontwerpprojecten in praktijk
Kwaliteit: Reviewen tegen kwaliteitscriteria HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

12 Ontwerpprojecten in praktijk
Centraal element: Plan van aanpak HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

13 Ontwerpprojecten in praktijk
Centraal element: Plan van aanpak Fase: Project ontwikkelen Stappen Resultaat Uitgangspositie bepalen  Analysekader Diagnose stellen  Probleemstelling: Bestaand  Gewenst Aanpak uitwerken  Probleemaanpak Project organiseren  Projectorganisatie Kwaliteit organiseren  Kwaliteitsbeheersing Plan van Aanpak HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

14 HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs
Essentiële elementen Praktijkprobleem met een opdrachtgever uit de praktijk: Échte opdrachtgever, geen coachingsrol Docent is coach, niet de deskundige die vertelt hoe het moet Praktijkoplossing niet evident/niet zonder ontwerp en ontwerptoetsing te bereiken Advertenties om studenten te selecteren leiden tot vraagsturing, ook bij verplichte projecten Veilige omgeving voor studenten: Vraagontwikkeling, validatie en reviews zorgen er voor dat ze niet ‘onderuit’ gaan en een acceptabel eindresultaat kunnen boeken Student/team is zelfsturend: Neemt beslissingen en gaat zelf achter informatie aan Signaleert informatie- en coachingsbehoeften Heeft de middelen om succes en kwaliteit te bewaken HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

15 Ontwerpprojecten in het hoger onderwijs
Contact:


Download ppt "Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode"

Verwante presentaties


Ads door Google