Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAgnes Verbeek Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Roet als extra indicator voor de nadelige gezondheidseffecten van deeltjes naast PM10 and PM2.5
Paul Fischer (RIVM) Schakeldag 11 juni 2013
2
“Take home” Boodschap Om de lokale invloed van verkeer op de gezondheid te beoordelen is roet (Elementair Koolstof, Zwarte Rook etc.) een betere indicator dan PM10 or PM2.5 Dit betekent NIET dat PM10 of PM2.5 niet relevant zijn voor de gezondheidseffecten van deeltjesvormige luchtverontreiniging Maar als lokaal er iets verandert aan de samenstelling van het mengsel doordat het verkeer verandert, dan kan de invloed op de gezondheid het beste met roet ingeschat worden. Dit komt omdat de roetniveaus meer beïnvloed worden door de maatregel dan PM10 en PM2.5 en roet per massa-eenheid toxischer is. Schakeldag 11 juni 2013
3
Introductie Wat weten we:
Roet is een goede indicator voor de hoeveelheid deeltjes van wegverkeer Tussen drukke en minder drukke straten: PM10 ≈ 15% hoger PM2.5 ≈ 25% hoger Roet ≈ 100% hoger Roet correleert beter met gezondheidseffecten (longfunctie bij kinderen, ziekenhuisopnames, sterfte) dan PM10 of PM2.5 Schakeldag 11 juni 2013
4
Effecten van PM10 en roet op dagelijkse sterfte
Schakeldag 11 juni 2013
5
Effecten van roet t.o.v. andere componenten
EC= soot Hart- en vasculaire aandoeningen Luchtwegaandoeningen Bell et al, Am J Respir Crit Care Med, 2009 Schakeldag 11 juni 2013
6
PM2.5 en roet & levensduurverwachting
Schakeldag 11 juni 2013
7
Implicatie voor Nederlandse populatie
Eerder overlijden door blootstelling aan deeltjes per µg/m3 PM2.5 : 21 dagen Soot : 195 dagen Schakeldag 11 juni 2013
8
Een voorbeeld Verschil tussen de geschatte verlenging van de levensduur van omwonenden van een drukke weg bij een reductie van 1 ug/3 PM2.5 → Gezondheidsimpact (“winst”) t.g.v. een verkeersmaatregel wordt ONDERSCHAT wanneer de berekening is gebaseerd op PM2.5 i.p.v. op de reductie in roet. Schakeldag 11 juni 2013
9
Conclusies Gezondheidseffecten van roet zijn goed bekend.
Per massa-eenheid (ug) zijn deze effecten groter voor roet dan voor PM2.5 or PM10. Roet is een goede indicator van verkeersgerelateerde luchtverontreiniging om de “gezondheidswinst” van verkeersmaatregelen weer te geven. Roet is een indicator voor verkeersgerelateerde luchtverontreiniging en zeker niet een vervanger voor de huidige indicatoren (PM10, PM2.5) van het grootschalige mengsel van deeltjesvormige luchtverontreinging. Schakeldag 11 juni 2013
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.