Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGeert Bogaert Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Eric Goubin1 Vrijetijdsonthaal gewikt & gewogen Eric Goubin
2
2 Drie coupletten Onthaal & communicatie Kwalitatief vrijetijdsonthaal: bloemlezing vanop de werkvloer Aandachtspunten
3
Eric Goubin3 Eerste couplet: Vrijetijdsonthaal & -communicatie
4
Eric Goubin4 Vrijetijdsonthaal & -communicatie Communicatie = kwestie van elkaar vinden – –=> kwestie van vinden: aanbieder/communicator zoekt & vindt & bereikt cliënt, die al dan niet op de info ingaat – –=> kwestie van gevonden worden: zoekende cliënt vindt & komt in contact met aanbieder/ communicator – –Doorgaans combinatie van beide elementen
5
Eric Goubin5 Vrijetijdsonthaal = onthaal vrijetijdsparticipant die: – –door de vrijetijdsinstelling “gevonden & bereikt” is... – –de vrijetijdsinstelling zelf gevonden heeft... ...en waarbij die vrijetijdsparticipant één of meer verdere stappen zet:
6
Eric Goubin6 ...en waarbij die vrijetijdsparticipant één of meer verdere stappen zet: –Meer precieze info zoeken (inhoudelijk en/of praktisch) (online, telefonisch, via drukwerk, ter plaatse) –Aanverwante info zoeken (inhoudelijk en/of praktisch) (online, telefonisch, via drukwerk, ter plaatse) –Reserveren (verschillende mogelijkheden) –Naar de locatie komen (eigen vervoer/openbaar vervoer) –Binnen komen –Ter plaatse onthaald worden –Beleving van de locatie –Beleving van de activiteit(en) –Beleving randvoorzieningen (toilet, cafetaria,...) –Buiten gaan –Terugkeren...?
7
Eric Goubin7 Onthaal omvat verschillende elementen: –Digitaal onthaal (website) –Telefonisch onthaal –Persoonlijk onthaal –Architectuur & interieurvormgeving –Bewegwijzering naar en in het gebouw –Infovoorzieningen in gebouw: diepte & breedte –Randvoorzieningen –Terugkeerstimuli
8
Eric Goubin8 De vrijetijdsparticipanten: verschillende types... Frequentie van vrijetijdsactiviteit: nooit/incidenteel/regelmatig/vaak/voortdurend Intensiteit van vrijetijdsactiviteit: light/medium/heavy Interesseniveau in vrijetijdsthema: van geen tot zeer veel interesse Sociale component van vrijetijdsactiviteit: van “individueel” tot “in gezelschap” Specifieke doelgroepen: jongeren, senioren, jonge gezinnen, etnisch-culturele minderheden => gevolgen voor communicatie & onthaal
9
Eric Goubin9 Tweede couplet: Kwalitatief vrijetijdsonthaal: bloemlezing van op de werkvloer
10
Eric Goubin10 Onderzoek onthaal cultuurcentra Onderzoek naar: telefonisch onthaal & onthaal ter plaatse Waar & wanneer? –Najaar 2002: cultuurcentra Vlaams-Brabant (i.s.m. Vlabr’Accent) –Najaar 2003: selectie van 17 cultuurcentra in Vlaanderen (i.o. Cultuur Lokaal) Onderzoeksinstelling: KHMechelen Methodiek: mystery guests m.b.v. een observatievragenlijst
11
Eric Goubin11 Telefonisch onthaal In 25% van de gevallen moet je 1 tot 5 minuten wachten vooraleer je telefonisch geholpen wordt (75% = OK) In bijna 20% van de centra wordt het telefonisch onthaal als onvriendelijk ervaren (80% = OK) Maar doorgaans: snel, vlot, vriendelijk, efficiënt telefonisch onthaal
12
Eric Goubin12 Op weg naar het Cultuurcentrum... 1 cultuurcentrum op 2 is moeilijk te vinden, voor wie zich baseert op wegwijzers Enkele ervaringen: –“Het CC maakt deel uit van het gemeentehuis: als je dat weet, moet je gewoon de wegwijzers naar het gemeentehuis volgen...” –“Ik volgde de wegwijzer naar CC Boesdaelhoeve, vervolgens de wegwijzer naar CC, om uiteindelijk bij een ander CC uit te komen...”
13
Eric Goubin13 1 cultuurcentrum op 2 valt nauwelijks of niet op in het straatbeeld Enkele ervaringen: –“De bierreclame valt meer op dan het paneel van het CC” –“Het lijkt wel een grote fermette” –“Ik neem de ingang ‘ontmoetingscentrum’ en kom in een sportcentrum terecht...”
14
Eric Goubin14 Onthaal in het cultuurcentrum In 1 cultuurcentrum op 2 is onthaalbalie/ kantoor niet (meteen) zichtbaar Enkele ervaringen: –“Er is alleen iemand aan de balie ‘kaartenverkoop’. De balie ‘informatie’ is gesloten.” –“De balie aan de ingang is dicht. Maar er hangt een duidelijke affiche dat je op eerste verdieping op het secretariaat terecht kan. Daar is ook een balie, maar die is eveneens dicht. Achter de deur met het opschrift ‘secretariaat’ zit wel iemand die je verder helpt.”
15
Eric Goubin15 Selectie uit de conclusies Aanwezigheid van openbaar vervoer (ook info hierover) Vinden hoofdingang laat vaak nog te wensen over Doorgaans onduidelijke bewegwijzering in CC’s Gemengde indrukken mbt verlichting, geuren, sfeer, esthetiek Vlotte bediening aan onthaal CC’s zijn netjes Vlotte en to-the-point infoverstrekking mbt cultureel programma en vormingsaanbod Onthaal is vriendelijk, goed tot matig voorbereid op vragen Gemiste kansen ivm aanvullen klantenbestand Toiletten zijn OK, hoewel niet steeds even vlot te vinden Bij het buitengaan: quasi steeds infolders o.d. op tafels of displays te vinden
16
Eric Goubin16 Onderzoek toeristische infokantoren Onderzoek naar: bezoekersprofiel & informatie- noden, incl. een onderdeel m.b.t. onthaal-aspecten Waar & wanneer: – –Zomer 2004 – –32 toeristische infokantoren Instelling: Toerisme Vlaanderen Methodiek: Bezoekersenquête (630 bezoekers)
17
Eric Goubin17 Selectie uit de conclusies 1 bezoeker op 5 passeert per toeval Toerist/bezoeker prefereert persoonlijk onthaal: – –50% alleen persoonlijk onthaal – –47% combinatie persoonlijk onthaal & self-service – –3% alleen self-service Verschillende reikwijdte van infonoden: – –83% enkel komt voor info over betrokken stad/gemeente – –32% voor info over stad/gemeente + over elders in Vl/Br – –17% enkel info over elders in Vl/Br
18
Eric Goubin18 Zeer grote tevredenheid over: – –Aard & kwaliteit informatie – –Taalkennis personeel – –Vriendelijkheid & behulpzaamheid Vindbaarheid van het kantoor aandachtspunt Niet iedereen even tevreden over openingsuren Bezoeker/toerist bekomt vooraf zijn info via: – –Internet (74%) – –Reisgidsen (55%) – –Ander infokantoor (30%) – –Pers, radio, tv (28%) – –Reisbureau (18%)
19
Eric Goubin19 Derde couplet: Aandachtspunten voor een eigentijds & kwaliteitsvol vrijetijdsonthaal
20
Eric Goubin20 Het Eénloket ?! Illusie? Wildgroei? Noodzaak?
21
Eric Goubin21
22
Eric Goubin22 Zoekgedrag: intuïtief & verschillend... Ideaal zijn verschillende toegangen tot informatie, evenwel in aantal begrensd tot: –één per stad/gemeente (telefonisch, online, onthaal ter plaatse) –één per thema, bvb. vorming (telefonisch, online) –één per doelgroep, bvb. jongeren (telefonisch, online, onthaal ter plaatse) –één per instelling, bvb. museum X (telefonisch, online, onthaal ter plaatse)
23
Eric Goubin23 Gevecht tegen de verkokering, want vaak nog te veel: Eigen Koker Eerst & Alleen versnippering van informatie dubbel werk eigen idées fixes wantrouwen vooroordelen & terughoudendheid m.b.t. samenwerking illusies over (wijze van & randvoorwaarden tot) samenwerking
24
Eric Goubin24 Onthaal met aandacht voor specifieke doelgroepen Jongeren Gezinnen met kinderen Personen met een handicap Anderstaligen (meertaligheid?!) ...
25
Eric Goubin25
26
Eric Goubin26
27
Eric Goubin27
28
Eric Goubin28 Complementariteit van oud(st)e en nieuw(st)e media evenwaardigheid van de media, maar... ... zeer sterk toenemend belang van digitale media bij àlle doelgroepen –Bvb. Digipolis/Dimarso-onderzoek in Antwerpen: voor het opzoeken van culturele info kiest 53% voor Internet, 19% voor de telefoon en 19% voor de balie => investeringen moeten evenwichtig zijn i.f.v. de verschillende onthaalvoorzieningen
29
Eric Goubin29 Competent onthaalpersoneel Van beschutte werkplaats naar vlotte helpdesk Volwaardig, geaccepteerd en gerespecteerd (Klant)vriendelijk Empathisch Meedenkend Kennis van zaken Informeringsvaardig Zelfredzaam Dispatchingfunctie Antennefunctie naar medewerkers en beleid
30
Eric Goubin30 Van stedelijke website naar digitale stad (of gemeente)? Een stad is meer dan haar diensten Van vrijetijdsonthaal naar interactieve vrijetijdsbeleving?
31
Eric Goubin31 http://mechelen.blogt.be
32
Eric Goubin32 Vrijetijdsonthaal: moet (alleen) de overheid dit doen? Een kwestie van rollen & keuzes: – –Stimuleren, initiëren, monopoliseren, loslaten... Ruimte voor: – –overheidsinitiatief – –individueel initiatief – –initiatieven verenigingsleven, middenveld... – –commercieel initiatief – –allen... Vrijetijdsbeleving als: – –Consument / klant, dan wel als... – –...participant
33
Eric Goubin33 Onthaal in de vrijetijdssector is veelzijdiger & complexer dan velen vermoeden Onthaal vergt hier een doordachte aanpak, met aandacht voor verschillende publieken, verschillende gevoeligheden, verschillende onthaalcomponenten Investeringen te voorzien i.f.v. informatienoden en gebruikte infokanalen Doe iets i.v.m. je onthaal: bekijk jezelf of laat je onderzoeken... Tenslotte
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.