De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma."— Transcript van de presentatie:

1 ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma de Rooij, Helga van de Ven, Marjan Vermeulen en Stella van der Wal-Maris

2 ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Doel van workshop Opzet van workshop  10 vragen rondom een innovatie: werken in groepen  De onderzoekscyclus in werking: plenair voorbeeld van pilotschool  Verbinding met de eigen antwoorden: vervolg werken in groepen Afsluiting

3 Formuleren (gemeenschappelijke) ambitie EvaluerenVerzamelen informatie Gezamenlijk Actie betekenis verlenen Bepalen consequenties Visie: Onderzoeken = leren

4 Onderzoeksstappen 1. Ambitie ontwikkelen In een gemeenschappelijke ambitie geeft een team aan welke uitdaging zij aangaat. Deze uitdaging betreft het leren van leerlingen, ofwel het primaire proces. Een gemeenschappelijke ambitie verbindt teamleden en richt de energie in een collectief leer- en ontwikkelproces 2. Informatie verzamelen Het team zoekt antwoord op vragen die door de gemeenschappelijke ambitie worden opgeroepen. Dit doet zij door systematisch informatie te verzamelen, bijvoorbeeld over hoe leerlingen leren, wat de opbrengsten daarvan zijn en/of wat leren voor leerlingen betekent. 3. Informatie interpreteren De verzamelde informatie wordt door de teamleden gezamenlijk geïnterpreteerd. De gezamenlijke conclusies leveren antwoorden op de vragen die zij zichzelf stellen. Of ze roepen nieuwe vragen op. 4. Consequenties verbinden Aan de gezamenlijke conclusies verbindt het team consequenties voor het leren van leerlingen. Deze consequenties worden vertaald in een plan van aanpak. 5. Acties uitvoeren Het team voert de acties in het plan van aanpak uit. Op deze wijze werkt het team aan het realiseren van de gemeenschappelijke ambitie. 6. Product en proces evalueren Het team evalueert de uitgevoerde acties door te kijken naar de opbrengsten en naar het proces van uitvoering en deze te spiegelen aan de gemeenschappelijke ambitie. De evaluatie levert een nieuwe of bijgestelde ambitie op.


Download ppt "ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma."

Verwante presentaties


Ads door Google