Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHans Willems Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
2
Durven Delen Doen I Ondersteuning van innovaties in scholen door praktijkgericht onderzoek Onderzoeksvraag school uitgangspunt School selecteert onderzoekers Samenwerking tussen school en onderzoeksinstituut 13 projecten, 16 scholen, 4 onderzoeksinstituten
3
Ervaringen met samenwerking Ervaringsgegevens van onderzoekers en scholen –Onderzoeksbijeenkomsten –ORD2009 –Inventarisatie onder onderzoekers –Didaktief special (januari 2010)
4
Verwachtingen Vernieuwingen in scholen niet altijd theoretisch getoetst en wetenschappelijk onderbouwd Scholen zien hun vragen niet in onderwijsonderzoek weerspiegeld
5
Durven, Delen, Doen Onderzoekers: interessante onderzoekssetting met voldoende respons Scholen willen onderzoeks- resultaten die vernieuwing (naar buiten) legitimeren Scholen: wetenschappelijke steun bij vormgeven vernieuwingen Samenwerking
6
Pieken Bijdrage aan innovatie door: –Terugkoppeling Concentratie: richting innovatie, toetsing doelstellingen, wat werkt wel en wat niet, vinger aan de pols Coherentie: ontwikkelingen school in kaart brengen en relateren Commitment: Regelmatige terugkoppeling leidt tot eigenaarschap docenten –Continuiteit: samenwerking met kwaliteitszorg Ontwikkeling kritische houding Professionalisering van docenten Wederzijds leren Respons Overdraagbare kennis (bijv. Learner Report)
7
Dalen Doelen –Elkaar leren kennen; gezamenlijke doelstellingen kost tijd! –‘Ideale onderzoeksopzet’ bijstellen –Flexibiliteit vereist Cultuurverschillen –Verschillende ritmes –Verschillende perspectieven –Verschillende talen Communicatie –Gebrek aan coördinatie –Gebrek aan afstemming Rollen –Onderzoeker versus adviseur –Docent-onderzoeker Kennisoverdracht –Spiegel voor school: schoolspecifieke informatie
8
Agenda voor samenwerking In een groep van 4 (10 minuten) Welke pieken en dalen herken je? Welke pieken en dalen mis je? Noteer ze Korte terugkoppeling centraal
9
Agenda voor samenwerking Samenwerking: meer spiegel dan hard-evidence Werk aan vergroten van kennisoverdracht Toon bereidheid tot wederzijds leren Flexibiliteit vereist: tempo en cultuur Langdurige samenwerking Geef als schoolleiding duidelijke positie en belang onderzoek aan Neem voldoende ruimte voor startfase: kennismaking, doelstellingen, onderzoeksvraag Aandacht voor terugkoppeling: denk samen over consequenties van resultaten Duidelijke afspraken over rollen Overleg regelmatig: onderzoeker de school in. Docenten als mede-onderzoeker
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.