De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen"— Transcript van de presentatie:

1 Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
TNO Kwaliteit van Leven Onderzoeksresultaten en toekomstverkenningen Ingrid Hendriksen Kansen voor de elektrische fiets 29 januari 2009

2 Inhoud presentatie Hoe gezond is elektrisch fietsen?
Toekomstverkenningen Gazelle Chamonix Innergy 29 januari 2009

3 Hoe gezond is elektrisch fietsen?
Gezondheidseffecten van regelmatig fietsen: Vroegtijdig overlijden Chronische aandoeningen (H&V, beroerte, kanker, diabetes) Fysieke fitheid Voorkomen van overgewicht ► Ziekteverzuim ! 29 januari 2009

4 Hoe gezond is elektrisch fietsen?
Voldoende bewegen: Frequentie: regelmatig (min. 3 keer/wk) Duur: 30 min/dag (min. 3 km enkele reis) Intensiteit: matig intensief (min km/u) 29 januari 2009

5 Hoe gezond is elektrisch fietsen?
Elektrisch fietsen en fitheid (Lataire et al., 2003) 20 gezonde, inactieve deelnemers 6 weken woon-werk fietsen, min. 6 km en 3 dagen/wk Voor- en nameting conditie (maximale fietstest) ► Toename lichamelijke fitheid = voldoende intensief - oudere modellen elektrische fietsen (weerstand?!) - Inactieve deelnemers 29 januari 2009

6 Hoe gezond is elektrisch fietsen?
Pilot intensiteit van elektrisch fietsen 12 gezonde en regelmatig actieve volwassenen route 4.3 km (regulier woon-werk fietstempo) 3 maal (zonder, lichte, forse trapondersteuning) hartfrequentie en zuurstofverbruik 29 januari 2009

7 Hoe gezond is elektrisch fietsen?
► Op alle standen voldoende intensief Echter: - gemiddelde waarden goed getrainden? tempo/trapondersteuning in dagelijkse praktijk? 29 januari 2009

8 Toekomstverkenningen
TNO rapport “Elektrisch Fietsen” Marktonderzoek en verkenning toekomstmogelijkheden Juni 2008 In opdracht van BOVAG en HBD 29 januari 2009

9 Toekomstverkenningen
Marktonderzoek - interesse in en het gebruik van de elektrische fiets - effecten op het verplaatsingsgedrag Inzicht in de toekomstmogelijkheden - mobiliteit - gezondheid - milieu 29 januari 2009

10 Toekomstverkenningen
Resultaten marktonderzoek (n=1500) 3% bezit elektrische fiets (m.n. 65-plussers) en ruim 40% van de overigen is geïnteresseerd m.n. recreatie en winkelen/boodschappen gebruik trapondersteuning verschilt per doeleinde (gemiddeld 40% geen of minimale, 25% maximale trapondersteuning) men is sneller, vaker en langere afstanden gaan fietsen vooral gewone fiets en auto nu minder vaak gebruikt 29 januari 2009

11 Toekomstverkenningen
Schattingen van mogelijkheden marktonderzoek en reeds beschikbare kennis over fietsgebruik in Nederland aanname: bezit van elektrische fietsen in de toekomst even hoog is als bezit van de gewone fiets nu specifieke aandacht voor forenzen en 65- plussers 29 januari 2009

12 Toekomstverkenningen
Mobiliteit marktonderzoek: fietsafstand forenzen neemt toe met circa 50% (van 6,3 km naar 9,8 km) Verwachte verschuiving buigpunt van 4 naar 6 km 29 januari 2009

13 Toekomstverkenningen
aantal keren dat Nederlanders de fiets nemen zal daardoor waarschijnlijk met 3 tot 5% toenemen (4-9% forenzen en 3-4% ouderen) autogebruik zal licht afnemen, vooral korte autoritten vervangen weinig effect op files, wel verbetering bereikbaarheid binnen de steden afgelegde aantal fietskilometers stijgt 4-12% 29 januari 2009

14 Toekomstverkenningen
Gezondheid circa 1% toename van mensen die voldoende bewegen (forenzen en ouderen die zeker geïnteresseerd zijn blijkens marktonderzoek) hoger percentage bij aanname ‘even hoog bezit’ toename calorieverbruik: bij forenzen is circa 0,05 à 0,1 kilogram van de jaarlijkse gewichtsstijging van 0,5 kg te voorkomen (20%) 29 januari 2009

15 Toekomstverkenningen
Milieu circa 70 gram minder CO2-uitstoot per gefietste kilometer (gebruik elektrische fiets i.p.v. auto/OV) maximaal kiloton CO2-uitstoot in Nederland per jaar vermeden vergelijkbaar met terugbrengen van de uitstoot van alle personenauto’s in Nederland met één tot enkele grammen per afgelegde km 29 januari 2009

16 Toekomstverkenningen
Aandachtspunten: allen inschattingen van potentie meer (prakijk)onderzoek nodig imago van de elektrische fiets verkeersveiligheid, infrastructuur, luchtverontreiniging 29 januari 2009

17 Meer informatie: TNO rapport: www.tno.nl ingrid.hendriksen@tno.nl
29 januari 2009


Download ppt "Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen"

Verwante presentaties


Ads door Google