Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrieda Timmermans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht!’ 3e GDW Kennisdelingsbijeenkomst 12 april 2007 Dr. Frans Meijers
2
De loopbaan centraal: waarom?
Kwalificatiewinst én betere motivatie (LOB als vangnet en trampoline) Flexibilisering van arbeidsrelaties: van werknemer tot werkondernemer (employability) Burgerschap in een geïndividualiseerde samenleving: zelfsturing
3
Hoe loopbaanzelfsturing te bevorderen?
Loopbaanzelfsturing is geen louter rationeel proces. Loopbaanzelfsturing: ‘Wat brengt mij in beweging?’ ‘Waarvoor wil ik in beweging komen?’
4
Kenmerken van een krachtige loopbaanleeromgeving
Essentieel is combinatie van probleem- en vraagsturing Vraagsturing is niet:’de leerling is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen leerproces’ (laissez-faire à la Studiehuis) Vraagsturing is wel: met de leerling een loopbaangerichte dialoog voeren - op basis van concrete ervaringen - over zowel de inhoud, de voortgang als de afsluiting van zijn leerproces (o.a. weloverwogen keuzemogelijkheden)
5
Loopbaangericht leeromgeving
1,00 2,00 3,00 4,00 5,00 OO LD VMBO-groepen: 87 MBO-bol: 98 MBO-bbl: 41 theorie (score > 3.5)
6
COLO-onderzoek: resultaten vragenlijst
BPV-plaats schiet tekort wat betreft Coaching Reflectiviteit leerdoelen verhelderen nadenken en spreken over werkervaringen
7
COLO-onderzoek: resultaten interviews
Er zijn wel warme relaties maar die zijn gericht op · het oefenen van vaardigheden · socialisatie op de werkplek · resultaat: (ongeplande en dus onvoorspelbare) beroepsvolwassenheid 2. Geen ruimte voor reflectie · vertraagde tijd ontbreekt · praktijkopleiders/begeleiders hebben slechts oog voor reproductief leren 3 Het contact tussen ROC en bedrijf over de leerling is vooral procedureel · niet gericht op ervaringen van de cursist in het bedrijf · niet gericht op het leerproces, slechts op de uitkomsten ervan · niet gericht op het produceren van een leervraag
8
Integrale loopbaanbegeleiding
Intakegesprek Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) Instroom- assessment POP-gesprekken Doorstroom- assessment Reflectie- verslagen Portfolio Uitstroom- assessment Praktijk-evaluaties Voortgangsgesprekken (inclusief inter- en supervisie)
9
Oplossingen · Zoveel mogelijk ‘drie-gesprekken’ · Work shadowing
· Mentoring · Werken met beroepsdilemma’s
10
Voor nuancering en detaillering www.frans-meijers.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.