Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFedde Kok Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Zin en onzin van leren met ICT Wim Jochems Voorzitter Vereniging voor Onderwijsresearch VOR Themaconferentie Heerlen, 25 november 2004
2
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 20042 leren met ICT problematisch in meerdere opzichten: 1.overspannen verwachtingen ten aanzien van toegevoegde waarde van ICT, elo’s, e-learning, CSCL e.d. 2.moeizame relatie tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk, ook t.a.v. leren met ICT
3
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 20043 1.verwachtingen (te) hooggespannen verwachtingen bij onderwijsmanagers: ICT en imago: ICT-gebruik met het oog op concurrentie technologisch optimisme: elo’s zorgen voor beter onderwijs, beter in de zin van aantrekkelijker, leerbaarder, goedkoper, effectiever e.d.
4
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 20044 management - onderwijsgever kloof tussen onderwijsmanagement en ICT- management enerzijds en anderzijds de onderwijsgevers / ICT-gebruikers: redelijke tevredenheid bij management: voorzieningen aanwezig
5
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 20045 management - onderwijsgever kloof tussen onderwijsmanagement en ICT- management enerzijds en anderzijds de onderwijsgevers / ICT-gebruikers: redelijke tevredenheid bij management: voorzieningen aanwezig aanzienlijke onvrede bij onderwijsgevers: voorzieningen sluiten slecht aan bij onderwijs, met name bij leren en instructie (symposium “Kennisrotonde” ORD 2004)
6
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 20046 wie is de gesprekspartner? meerdere gesprekspartners: bestuurders, ICT-ers, onderwijsgevers, onderwijsbeleidmakers, onderwijsonderzoekers met verschillende posities en opvattingen met verschillende (gebruiks-)doelen als het om leren met ICT gaat met verschillende deskundigheden …
7
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 20047 2.moeizame relatie onderzoek en onderwijspraktijk forumdiscussie ORD 2004 te Utrecht: aansluitingsprobleem? versnippering van onderzoek? ambities en verwachtingen? R-D-D model te simpel? research - development - disseminatie
8
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 20048 Burkhardt & Schoenfeld disseminatie via wetenschappelijke tijdschriften: Pedagogische Studiën zie: www.vorsite.nl samenvattingen: “kennisrotonde” professionele ontwikkeling onderwijsbeleid: onderzoek voldoende robuust? de lange route: longitudinaal onderzoek design experimenten: geen lab-onderzoek, maar praktijkonderzoek in traditie van ontwerponderzoek Educational Researcher, 2003, Vol. 32,No. 9, pp. 3-14
9
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 20049 ontwerponderzoek naast gebruikelijke onderwijsonderzoek ook ontwerponderzoek in de vorm van samenwerking tussen onderwijsgevers en onderwijsonderzoekers: samenwerkingsprojecten van onderzoekers en docenten kennisgemeenschappen proefscholen, proeffabriek
10
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 200410 docenten aan het woord Themaconferentie: “docent-gestuurd” praktijkrelevantie: betekenis voor onderwijspraktijk vraagarticulatie: behoeften van onderwijsgevers betrokkenheid bij onderwijsonderzoek: meesturen en meedoen …
11
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 200411 dank aan de organisatoren Organisatiecommissie: dr. Theo Bastiaens, dr. Frank de Jong, prof. dr. Paul Kirschner, prof. dr. Jeroen van Merriënboer Natascha Schoonman.
12
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 200412 meer informatie zie de VOR-site: www.vorsite.nl ook voor Pedagogische Studiën
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.