Download de presentatie
1
Hoofdstuk 4 Omzetprognose
kosten uitgaven Exploitatie- begroting Liquiditeits- begroting opbrengsten uitgaven
2
Omzetprognose Voorkomende fouten bij het maken van voorspellingen
Het verband tussen verkoopplan en omzetprognose Creëren van scenario’s Het verband tussen de winstprognose en de planning van de cashflow De invloed van het bedrijfstype op de omzetten Kwantitatieve voorspellingstechnieken
3
Financieel model ondernemersmanagement
Bepalen van financiële doelen Omzet-prognose Kosten-prognose Resultaat monitoren
4
Fouten bij het voorspellen
De fout van de lineaire voorspelling De hockeystick fout De 20/80 versus 80/20 fout
5
Verkoopplan en de prognose
Omzetprognose Ruggegraat
6
Marketingplan en omzetprognose
Vaststelling van de trends in de bedrijfstak en in de markt Marktonderzoek Concurrentieanalyse
7
Voorbeeld concurrentietabel
Hygiëne faciliteiten Openings- tijden Omvang Prijs LISS BV Goed 8:00 – 18:00 Gemiddeld INTERHEATING Uitstekend 8:00 – 20:00 Groot Hoog FETCH vof Redelijk 9:00 – 16:00 Klein Laag Je eigen bedrijf 9:00 – 21:00 De grootste
8
Creëren van scenario’s
Maak drie voorspellingen Optimistisch verloop Pessimistisch verloop Meest waarschijnlijke verloop hoofdstuk 4 Omzetprognose
9
Winstverwachting en de liquiditeitsprognose
Wil de ondernemer op rekening leveren? Schat het percentage van de omzet wat op rekening wordt geleverd en contant wordt verkocht. Stel de gemiddelde krediettermijn van de debiteuren vast. hoofdstuk 4 Omzetprognose
10
Richtlijnen bij het voorspellen van de winst
Marktonderzoek staat voor een kwalitatief goede omzetprognose Valide veronderstellingen bij meerdere soorten gegevens Prognose is gebaseerd op meerdere veronderstellingen hoofdstuk 4 Omzetprognose
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.