De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dromen Durven Doen 8 maart 2012 – Linda Corstjens

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dromen Durven Doen 8 maart 2012 – Linda Corstjens"— Transcript van de presentatie:

1 Dromen Durven Doen 8 maart 2012 – Linda Corstjens
Kansdenken Dromen Durven Doen 8 maart 2012 – Linda Corstjens

2 Linda Corstjens Dreams & Co. test dreamsandco.org

3 De Vraag 1. Wat was je grote kinderwens?
2. Wat wilde je later graag worden toen je kind was? 3. Wat is je droomvakantie? 4. Wat zou je graag eens willen doen, maar vind je eigenlijk te spannend, gek, vreemd? 5. Wie is je grote voorbeeld en waarom?

4 Verwachtingen van deze sessie:
4/4/2017 Verwachtingen van deze sessie: Uitstel van Oordeel. Er is tijdens een creatieve oefening (divergeer) geen kritiek toegestaan. Vaak bestaat de kritiek uit creativicide (zie later) die het creatieve proces belemmert. De persoon die het idee geuit heeft zal zich immers ‘aangevallen’ voelen en/of denken dat hij geen goede ideeën kan bedenken. Hoe wilder, hoe beter. De beste ideeën ontstaan bij de meest gekke, belachelijke ideeën. Deze ideeën zorgen er immers voor dat het bestaande denkpatroon wordt doorbroken. Vaak gaat het doorbreken van een patroon gepaard met humor (iedereen schiet in de lach) of groot ongeloof (alle, zoiets dat kan nu toch echt niet). De ideeën die op een ‘zot’ idee volgen zullen heel vaak juist die ideeën zijn die een prachtig alternatief vormen om de probleemstelling aan te pakken. Kwantiteit primeert op kwaliteit. De eerste doelstelling van een brainstorm (en andere creatieve technieken) is het genereren van zoveel mogelijk ideeën. De kwaliteit van ideeën is niet van belang op dit moment. In de volgende fasen van het creatieve proces zal er aan de kwaliteit van een idee gesleuteld worden. Geen auteursrecht op een idee. Elk idee dat tot stand komt is afkomstig van vroegere ideeën of is een combinatie van elementen die gangbaar zijn in een ander domein. Dus het is toegestaan om ideeën van anderen te pikken en daar op voort te bouwen. Elk idee is het resultaat van de groepsinspanningen en heeft dus geen individuele auteur. Openheid binnen de groep, privacy naar buiten. Binnen de groep wordt een bepaalde sfeer gecreëerd die het toelaat om creatieve ideeën te genereren. Het creatieve proces wat hierbij komt kijken, komt soms merkwaardig over naar de buitenwereld. Bepaalde technieken kunnen zonder achtergrond “belachelijk” lijken waardoor het gevaar bestaat dat buitenstaanders het idee zelf ook “belachelijk” gaat vinden. Om dit te vermijden moet men de nodige aandacht besteden aan het ‘verkopen’ of ‘het naar buiten brengen’ van ideeën.

5 Programma Kansdenken is een attitude
Creatieve vaardigheden voor Kansdenken Centrale Vraagstelling Toepassing Creatieve Technieken Waar is de Passie ?

6 Kansdenken = een Attitude
De pessimist ziet problemen in elke kans. De optimist ziet kansen in elk probleem Winston Churchill - Filmpje van Student bij examen: Do you have any idea who I am?

7 Ooit een kans gemist ? Foto toevoegen: Opportunity Village Nepal

8 4/4/2017 Uitstel van Oordeel. Er is tijdens een creatieve oefening (divergeer) geen kritiek toegestaan. Vaak bestaat de kritiek uit creativicide (zie later) die het creatieve proces belemmert. De persoon die het idee geuit heeft zal zich immers ‘aangevallen’ voelen en/of denken dat hij geen goede ideeën kan bedenken. Hoe wilder, hoe beter. De beste ideeën ontstaan bij de meest gekke, belachelijke ideeën. Deze ideeën zorgen er immers voor dat het bestaande denkpatroon wordt doorbroken. Vaak gaat het doorbreken van een patroon gepaard met humor (iedereen schiet in de lach) of groot ongeloof (alle, zoiets dat kan nu toch echt niet). De ideeën die op een ‘zot’ idee volgen zullen heel vaak juist die ideeën zijn die een prachtig alternatief vormen om de probleemstelling aan te pakken. Kwantiteit primeert op kwaliteit. De eerste doelstelling van een brainstorm (en andere creatieve technieken) is het genereren van zoveel mogelijk ideeën. De kwaliteit van ideeën is niet van belang op dit moment. In de volgende fasen van het creatieve proces zal er aan de kwaliteit van een idee gesleuteld worden. Geen auteursrecht op een idee. Elk idee dat tot stand komt is afkomstig van vroegere ideeën of is een combinatie van elementen die gangbaar zijn in een ander domein. Dus het is toegestaan om ideeën van anderen te pikken en daar op voort te bouwen. Elk idee is het resultaat van de groepsinspanningen en heeft dus geen individuele auteur. Openheid binnen de groep, privacy naar buiten. Binnen de groep wordt een bepaalde sfeer gecreëerd die het toelaat om creatieve ideeën te genereren. Het creatieve proces wat hierbij komt kijken, komt soms merkwaardig over naar de buitenwereld. Bepaalde technieken kunnen zonder achtergrond “belachelijk” lijken waardoor het gevaar bestaat dat buitenstaanders het idee zelf ook “belachelijk” gaat vinden. Om dit te vermijden moet men de nodige aandacht besteden aan het ‘verkopen’ of ‘het naar buiten brengen’ van ideeën.

9 Van ramp naar iets moois ?

10 4/4/2017

11 Uitgangspunten creatief denken
4/4/2017 Uitgangspunten creatief denken

12 Creatief denken is een vaardigheid
4/4/2017 Iedereen is creatief! Creatief denken is een vaardigheid die je verder kunt ontwikkelen

13 Creatieve basisprincipes
4/4/2017 Creatieve basisprincipes Open Passie Echt Plezier Zorg Vandaag Stel tussentijds oordeel uit Surf mee op ideeën van anderen Heb de wil echt iets toe te voegen of te veranderen Geef extra aandacht aan naïeve ideeën Zorg voor openheid naar binnen, privacy naar buiten Welke actie kun je vandaag al uitvoeren?

14 4/4/2017

15 Stel je oordeel even uit
Start met 10 nadelen op te schrijven over een bepaalde situatie. Schrijf vervolgens 10 voordelen op: Van in de file te zitten Van het wisselvallig weer in België Van een trein die een halfuur vertraging heeft ...

16 Idea Killers Daar hebben we geen tijd voor Ja, maar Geen fouten maken
4/4/2017 Idea Killers Kreten die grote innovators naast zich neergelegd hebben Vroeger ging het toch ook goed? Daar hebben we geen tijd voor Ja, maar Geen budget Geen fouten maken Te leuk In beraad houden Dat staat in de toekomstplannen Bestaat al De directie zal er niks voor voelen Dat is niets voor onze klanten Reëel bekijken Ik ben niet creatief We kunnen ook zonder De markt is er niet rijp voor Nee De oude garde zal het niet gebruiken Uitstel van Oordeel. Er is tijdens een creatieve oefening (divergeer) geen kritiek toegestaan. Vaak bestaat de kritiek uit creativicide (zie later) die het creatieve proces belemmert. De persoon die het idee geuit heeft zal zich immers ‘aangevallen’ voelen en/of denken dat hij geen goede ideeën kan bedenken. Hoe wilder, hoe beter. De beste ideeën ontstaan bij de meest gekke, belachelijke ideeën. Deze ideeën zorgen er immers voor dat het bestaande denkpatroon wordt doorbroken. Vaak gaat het doorbreken van een patroon gepaard met humor (iedereen schiet in de lach) of groot ongeloof (alle, zoiets dat kan nu toch echt niet). De ideeën die op een ‘zot’ idee volgen zullen heel vaak juist die ideeën zijn die een prachtig alternatief vormen om de probleemstelling aan te pakken. Kwantiteit primeert op kwaliteit. De eerste doelstelling van een brainstorm (en andere creatieve technieken) is het genereren van zoveel mogelijk ideeën. De kwaliteit van ideeën is niet van belang op dit moment. In de volgende fasen van het creatieve proces zal er aan de kwaliteit van een idee gesleuteld worden. Geen auteursrecht op een idee. Elk idee dat tot stand komt is afkomstig van vroegere ideeën of is een combinatie van elementen die gangbaar zijn in een ander domein. Dus het is toegestaan om ideeën van anderen te pikken en daar op voort te bouwen. Elk idee is het resultaat van de groepsinspanningen en heeft dus geen individuele auteur. Openheid binnen de groep, privacy naar buiten. Binnen de groep wordt een bepaalde sfeer gecreëerd die het toelaat om creatieve ideeën te genereren. Het creatieve proces wat hierbij komt kijken, komt soms merkwaardig over naar de buitenwereld. Bepaalde technieken kunnen zonder achtergrond “belachelijk” lijken waardoor het gevaar bestaat dat buitenstaanders het idee zelf ook “belachelijk” gaat vinden. Om dit te vermijden moet men de nodige aandacht besteden aan het ‘verkopen’ of ‘het naar buiten brengen’ van ideeën. Te lastig om te beheersen Kan niet Niet mijn verantwoording Sinds wanneer ben jij expert? Dat is niet logisch Er is meer onderzoek nodig Geen mensen voor Is al geprobeerd Daar zijn we te klein voor

17 Voorbeelden Creatieve Vraagstelling
4/4/2017 Voorbeelden Creatieve Vraagstelling MARKETING / PR Brand extension: Bedenk nieuwe producten waarmee we ons merk kunnen versterken! MARKETING Markt verkennen. Hoe kunnen we een nieuwe technologie commercialiseren? INDUSTRIE Provocatie: Hoe kunnen we onze productiekosten met 50% verminderen? Het creëren van iets nieuws dat ook nuttig is ten aanzien van de probleemstelling / uitdaging! PERSONEELSZAKEN Hoe kunnen we de beste talenten aan onze organisatie binden? Hoe kunnen we goedkoper nieuwe mensen aantrekken? RECLAME Hoe kunnen we product X via andere kanalen promoten naar onze doelgroep? STRATEGIE Hoe gaan we ons in de toekomst onderscheiden? Welke diensten gaan we aanbieden binnen 3 jaar? Waar gaan we ons op richten?

18 Creatieve vaardigheden
4/4/2017 Creatieve vaardigheden Creatief waarnemen Uitstel van oordeel Flexibel associëren Divergeren Verbeeldingskracht Bekijk het vanuit een andere hoek Verken eerst de kansen van een idee Creëer nieuwe verbindingen Bedenk twee keer zoveel ideeën Ontwikkel een beeld van het idee

19 4/4/2017 Het creatief proces

20 4/4/2017 Wat zie je?

21 4/4/2017 Allemaal goed !

22 4/4/2017 Het creatief proces

23 Creatief proces verkennen focussen 6 9 5 1 4 10 2 3 11 Situatie
4/4/2017 Creatief proces 6 verkennen focussen 9 5 1 4 10 2 3 11 Situatie Kansdomeinen HKW-vraag Ideeën dump 7. Extra aandacht 8. PMO 9. Ideeformulieren 10. Actie / implementatie 11. Terugkoppeling 8 7 Creatieve technieken COCD-box

24 Uitleg creatief proces
4/4/2017 Uitleg creatief proces Situatie Kansdomeinen HKW-vraag Ideeën dump Creatieve Technieken COCD-box Extra aandacht PMO Ideeformulieren Actie / implementatie Terugkoppeling Laat de probleemeigenaar de situatie schetsen Bepaal gebieden waar voordeel te behalen valt Herformuleer naar een actieve vraag: “Hoe kunnen we...” Eerste ideeënronde (brain-dump) Gebruik verkennende technieken Classificeer ideeën (indien nodig eerste clusteren) Welke ideeën zijn zo geniaal dat niet iedereen ze ziet? Plussen, Minnen en Omkeren van eigenschappen gekozen ideeën Ideeën gestructureerd vastleggen Realisatie van de gekozen ideeën Laat het team weten wat de status is

25 Bloemassociatie

26 Kettingassociatie

27 Superheld

28 PASSIEMETER !

29 Dank jullie wel ! linda@dreamsandco.org


Download ppt "Dromen Durven Doen 8 maart 2012 – Linda Corstjens"

Verwante presentaties


Ads door Google