Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNelly Meyer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Atriumlezing Gabriël van den Brink 12 april 2012 Den Haag
2
‘Out of the box denken’ begin
3
‘Out of the box denken’ slot
4
Geloofwaardigheid staat centraal
Onze werkdefinitie luidt als volgt: geloofwaardigheid ontstaat wanneer producten, processen, instituties of gedragingen aan de zijde van bestuur een overtuigend antwoord geven op belangen, waarden of verwachtingen aan de zijde van het publiek.
5
Interactie van twee partijen
Geloofwaardigheid nooit vanzelfsprekend overheid, beleid, bestuur & politiek inwoners, burgers, bevolking & publiek democratie geeft volk het laatste woord wat zijn ‘overtuigende’ antwoorden? welke verwachtingen zijn in het geding?
6
Wisselwerking in ‘verticale’ zin
Staat en politiek geen doel op zich: overheid, politiek & beleidsvorming dienen maatschappelijke belangen maar altijd in een specifieke mix en zijn dus altijd onderwerp van debat waarbij ze ook een eigen belang dienen
7
Staat en maatschappelijke actoren
Overheid, politiek & beleidsvorming Burgers, bedrijven, organisaties en andere particuliere partijen
8
Wisselwerking in ‘horizontale’ zin
Ook regulatie is geen doel op zich: wetten, regels & procedures geven maatschappelijke waarden vorm maar altijd in een specifieke mix en zijn dus altijd onderwerp van debat waarbij ze ook een eigen belang dienen
9
Regels en publieke verwachtingen
Wetten, regels & procedures. Idealen, waarden & verwachtingen
10
Bestuurlijk handelen: twee assen
Begrijpen van een gemengde realiteit: zowel wetten, regels en procedures als waarden, idealen en verwachtingen zowel overheid, beleid en politiek als burgers, professionals en maatschappij daarmee twee soorten spanningen
11
Besturen: een dubbel spanningsveld
Wetten, regels & procedures. Idealen, waarden & verwachtingen Staat, politiek & beleidsvorming Burgers, bedrijven & organisaties
12
Systeemwereld versus leefwereld
Wetten, regels & procedures. Idealen, waarden & verwachtingen Staat, politiek & beleidsvorming Leefwereld Burgers, bedrijven & organisaties
13
Best Persons: uitzonderlijke professionals
Mix van betrokkenheid en ondernemerschap: Eigen visie neerzetten en uitdragen Inzetten op het behalen van resultaat Gaan voorbij aan formele procedures Breed stedelijk netwerk ontwikkelen Het koppelen van diverse initiatieven Veel empathie aan de dag leggen Luisteren Actiegerichtheid (alledaagse doener, iedereen doet dingen, maar niet iedereen is gefocused op de kleine en grote handeling) Verbinden (enkele dimensies en manieren) Klankborden Steunzoekend (rugdekking) 13 13
14
Best Persons: twee assen, vier kenmerken
Bevlogenheid Netwerk Empathie Resultaat
15
Systeemwereld versus leefwereld
Wetten, regels & procedures. Idealen, waarden & verwachtingen Staat, politiek & beleidsvorming Leefwereld Burgers, bedrijven & organisaties
16
Eerste type: frontliniewerkers
Wetten, regels & procedures. Idealen, waarden & verwachtingen Staat, politiek & beleidsvorming Burgers, bedrijven & organisaties
17
Tweede type: sociale ondernemers
Wetten, regels & procedures. Idealen, waarden & verwachtingen Staat, politiek & beleidsvorming Burgers, bedrijven & organisaties
18
Derde type: alledaagse doeners
Wetten, regels & procedures. Idealen, waarden & verwachtingen Staat, politiek & beleidsvorming Burgers, bedrijven & organisaties
19
Vierde type: bruggenbouwers
Wetten, regels & procedures. Idealen, waarden & verwachtingen Staat, politiek & beleidsvorming Burgers, bedrijven & organisaties
20
Gradaties van complexiteit
Factoren die bijdragen tot complexiteit: cumulatie diverse soorten achterstand hoeveelheid professionele organisaties aantal probleemgroepen en –gezinnen sociaal-culturele heterogeniteit bevolking media exposure resp. wijkreputatie duur van problematiek (meer generaties) 20 20
21
Gradaties van aansturing
Drie niveau’s van controle & verantwoording: aansturing: via staat, markt of netwerk risico’s: bureaucratie of ondernemerschap politiek: socialist, christelijk of liberaal burgerschap: drie verschillende concepten publieke reacties: exit, voice of loyaliteit soorten publiek-private samenwerking 21 21
22
Gradaties van controle & complexiteit
Hoge controle Matige controle Lage controle Index complexiteit
23
Eerste optie: centrale aansturing (OEK)
Hoge controle Matige controle Lage controle Index complexiteit
24
Tweede optie: vorming van teams (VBT)
Hoge controle Matige controle Lage controle Index complexiteit
25
Derde optie: netwerken in buurt (EH)
Hoge controle Matige controle Lage controle Index complexiteit
26
Vierde optie: best persons inzetten (BP)
Hoge controle Matige controle Lage controle Index complexiteit
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.