Download de presentatie
GepubliceerdRuth Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Macro analyse DEPEST analyse Demografisch Economisch
Politiek/juridisch Ecologisch en etnisch Sociaal cultureel Technologisch
2
PLC per niveau De PLC per productklasse productvorm merk
wordt in deze volgorde steeds korter Er bestaan: behoeftenlevenscycli technologielevenscycli (demand/technology life cycle; Kotler)
3
Economische factoren Varkenscyclus: vraag, productie, overproductie, faillissementen, tekorten etc. Hoogconjunctuur/laagconjunctuur wisselen elkaar af. Booming, en dan winstwaarschuwingen, laag consumentenvertrouwen, ondernemersvertrouwen (CBS-indexen)) EMU eisen (het Stabiliteitspact: inflatie, rente, overheidstekort < 3% van BBP, overheidsschuld < 60% van BBP) GATT akkoord, uitgevoerd door WTO: vrij handelsverkeer stimuleren, blokkades wegnemen (o.a. landbouwsubsidies, importheffingen).
4
Politiek/juridische factoren
Wet productaansprakelijkheid: producent, importeur en leverancier kunnen aansprakelijk worden gesteld. Bewijslast bij klager. Ook aansprakelijk als partijen zorgvuldigheid hebben betracht, tenzij gebrek niet vermoed op basis van stand wetenschap/technologie. Prijzenwet: Ingrijpen door Min. van EZ bij minder gunstige macro-economische ontwikkelingen Colportagewet: Onvoorbereide verkoop. Als bedrag > € 34.50, dan schriftelijke overeenkomst op straffe van vernietigbaarheid 8 dagen bedenktijd voor koper Wet op Kansspelen Prijsvragen moeten vooral op prestatie gebaseerd zijn. Max. € 1136 Winkelweekacties: kosteloze deelname, < € 4.545 Wet Economisch Mededinging: Bevorderen gezonde mededinging. Verboden op horizontale prijsbinding/kartel, en collectieve verticale prijsbinding. Toezichthouder Nederlandse Mededingings Autoriteit (NMa)
5
Politiek/juridische factoren (2)
Reclame Code Commissie: Nederlandse Code voor het Reclamewezen. Zelfregulering, geen sancties. Vergelijkende reclame: toegestaan mits: niet misleidend, alle essentiële punten worden in de vergelijking mee genomen. Wet Misleidende Reclame: adverteerder is aansprakelijk voor schade. Wet Bescherming Persoonsgegevens: doelbinding, zorgvuldigheid, informatieplicht, meldingsplicht registraties
6
Ecologie en Sociaal cultureel
Ecologie: ontwikkelingen sinds de Club van Rome (1970). Sociaal cultureel: primaire waarden: godsdienst, huwelijk, arbeidsmoraal. secundaire waarden: mode, eetpatroon, vrijetijdsbesteding. Technologie: demand pull versus technology push.
7
Porters 5 krachtenmodel
Toetredingsbarrieres: schaalvoordeel merkbekendheid en loyaliteit kapitaal overstapkosten (industriële markten) toegang tot distributiekanalen overheidsbeleid Uittredingsbarieres: strategische belangen specialistische bedrijfsmiddelen vaste uittredingslasten (o.a. ontslag) emotionele barrières (Vendex en V&D).
8
Porter checklist concurrentie
Producten Distributie Marketing en verkoop Core competence Groei mogelijkheden Reactiesnelheid Uithoudingsvermogen Organisatie management kwaliteiten Portefeuille moederbedrijf/concern Kosten/synergie met moeder/zusterbedrijven Financiële positie Research en technische skills Productie/operational excellence
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.