Download de presentatie
GepubliceerdHilde Thys Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Edith Roefs Workshop: Inspirerende docenten Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam
2
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Pedagogische kwaliteit van het onderwijs Hogeschool Windesheim Edith Roefs Themadag Onderzoek Workshop Edith Roefs
3
Onderzoekende houding
Kritische, lerende houding t.o.v. het eigen professioneel functioneren. Het eigen beroep in een breder perspectief plaatsen, systematisch informatie verzamelen. Nieuwsgierig zijn èn vernieuwen. Themadag Onderzoek Workshop Edith Roefs
4
Wat zeggen studenten? Themadag Onderzoek Workshop Edith Roefs
5
“Een piekervaring is de weg waar je nog nooit bent geweest
“Een piekervaring is de weg waar je nog nooit bent geweest.” (regisseur in ‘Een magisch moment’) ervaring discontinue Themadag Onderzoek Workshop Edith Roefs
6
De zes aspecten van een onderzoekende houding (van der Rijst)
Neiging om: te willen weten te willen begrijpen te willen bereiken te willen delen te willen innoveren kritisch te willen zijn. Themadag Onderzoek Workshop Edith Roefs
7
ervaring discontinue Innerlijke dialoog Externe dialoog
Cyclisch proces ervaring discontinue Innerlijke dialoog Externe dialoog Themadag Onderzoek Workshop Edith Roefs
8
Sturing: Aansluiten en nieuw perspectief bieden
Concreet: dialoog - korte interventie. Studenten vinden eigen antwoorden. Verbinding aanbrengen tussen persoon, theorie en praktijk. Een menselijke relatie: betrokken en authentiek. Themadag Onderzoek Workshop Edith Roefs
9
De betekenis van de inspirerende docent
Ontwikkelen referentiekader & gedragsrepertoire. Kritische, onderzoekende houding en verantwoordelijkheid. ervaring discontinue Themadag Onderzoek Workshop Edith Roefs
10
Perspectief van de docent
Docenten zeggen iets over: Een persoonlijk streven. Het type ervaringen dat ze studenten gunnen. De eigen identiteit en ontwikkeling. Themadag Onderzoek Workshop Edith Roefs
11
De docent: “Ik probeer studenten te confronteren met het verschil in hoe ze binnen zijn gekomen en hoe het is in het beroep.” Stefan Themadag Onderzoek Workshop Edith Roefs
12
De docent: “Ik vind het zo belangrijk dat studenten merken dat ze zichzelf ergens kunnen brengen, waarvan ze vooraf nooit dachten daar te kunnen komen.” Ton Themadag Onderzoek Workshop Edith Roefs
13
De docent: “Soms moeten studenten ook een beetje uit balans gebracht worden, dan pas is er een confrontatie met eigen voorkeuren en grenzen.” Ella Themadag Onderzoek Workshop Edith Roefs
14
Ontwikkelen vermogen tot inspirerend lesgeven
Reflectie en experiment. Agency: sturen eigen leerproces/ onderzoek. Gezamenlijk leren met collega’s. Aansluiten en nieuw perspectief bieden. Themadag Onderzoek Workshop Edith Roefs
15
Factoren in de omgeving
Opleidingscultuur en leiderschap. Actieve betrokkenheid. Tijd en ruimte. Themadag Onderzoek Workshop Edith Roefs
16
Tot slot “Als ik evenveel handreikingen zou krijgen over hoe ik moet regisseren als een docent krijgt over hoe hij les moet geven, zou ik helemaal vast komen te zitten.” Theaterregisseur Themadag Onderzoek Workshop Edith Roefs
17
“In de herhaling zitten parallellen, ieder jaar
dezelfde lessen. Ook in een dansuitvoering moet ik iedere avond hetzelfde doen. Alleen door mijzelf daarin mee te nemen, blijft het elke avond weer vers.” Choreograaf/danser Themadag Onderzoek Workshop Edith Roefs
18
“In de overdracht moet je ook iets geven van jezelf, van wat jij zelf mooi vindt.”
Theaterregisseur Themadag Onderzoek Workshop Edith Roefs
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.