De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Graphics & Virtual Reality Inf Keuzevak 2011/2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Graphics & Virtual Reality Inf Keuzevak 2011/2012."— Transcript van de presentatie:

1 Graphics & Virtual Reality Inf Keuzevak 2011/2012

2 Overzicht Basistechnieken. Animatie. Realisatie van 3D content.

3 Basistechnieken Basistechnieken: – “Graphics Pipeline” – Transformatie, projectie, belichting, texture mapping, anti-aliasing – Vertex shaders, pixel shaders programmeren

4 Belichting & rendering: Van geometrie tot Gouraud shading of Phong shading

5 Voorbeeld: Phong shading We kijken naar materialen en belichting in modeling tools, maar ook naar de bijbehorende wiskunde

6 Theorie en praktijk We behandelen de theorie inclusief de wiskunde “graphics” tijdens de colleges. Daarnaast gebruiken we de Blender tool voor twee zaken: – Illustratie van de diverse effecten en technieken – Modeling oefeningen (tellen mee voor het eindcijfer)

7 De Blender tool die we gebruiken bij opgaven

8 Een van de resultaten…

9 Nog wat resultaten…

10 Onderwerp: texture mapping Texture mapping is belangrijk, van eenvoudige plaatjes op de wand tot huidtexture op gezichten. We kijken naar de ins en outs van texture mapping, inclusief mipmapping, antialiasing etcetera, maar ook naar UV mapping in modeling tools. Een van de opdrachten gaat daar over.

11 Blender voor UV mapping van een texture op een gezicht.

12 Animatie Animatietechnieken: – Rotatie in 2D en 3D. – Interpolatie van rotatie, quaternions. – Skeletons, “rigging” en “skinning” (het koppelen van een skeleton structuur aan zichtbare triangle mesh door middel van weight-blending) – Het uitvoeren van dit type operaties met een modeling tool, en het creeren van een animatie.

13 Skinning & rigging Voor animatiewe gebruiken we skeletons (“bones”), gekoppeld aan de mesh (“skin”) met technieken zoals weight painting. Dit maakt deel uit van de exercises.

14 3D rotations for animation State of the art body animatie is gebaseerd op een goede wiskundige theorie voor 3D rotatie en interpolatie. We behandelen hier alternatieven zoals Euler hoeken, matrices, en quaternionen. Rotatie matrices, quaternions, en spherical linear interpolation

15 Facial Animation We besteden enige aandacht aan gezichtsanimatie.

16 3D Realisatie Realisatie van 3D content: – Low-level API’s (OpenGL, DirectX) – Shaders (met RenderMonkey) – De Unity “game engine”. – 3D web content en 3D content voor mobiele devices.

17 OpenGL en Shaders We behandelen technieken voor de realisatie van “graphic engines” op het implementatie niveau van OpenGL en Shader programming.

18


Download ppt "Graphics & Virtual Reality Inf Keuzevak 2011/2012."

Verwante presentaties


Ads door Google