Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLaura Devos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
I-SCAN PROJECT E-gov met en voor uw org@nisatie
2
INHOUD 1.Kerngedachte I-scan 2.Historiek I-scan 3.Het I-scan traject voor gemeenten en steden 4.Praktisch
3
WAT IS DE I-SCAN? = Instrument dat de ontwikkeling van ICT in de organisatie in kaart brengt ICT niet vanuit technisch, maar vanuit organisatorisch perspectief bekijken
4
KERNGEDACHTE I-SCAN 1. Hoe ver staat de organisatie in haar ontwikkeling? 2. Hoe ver staat de gemeente/ stad met de inzet van ICT in haar organisatie? 3. Hoe goed slaagt de gemeente/ stad er in om organisatie en ICT op elkaar af te stemmen? e-government
5
Afstemming tussen organisatie en ICT = kern van e-government Definitie e-government: = Gebruik van ICT bij overheidsdiensten in combinatie met organisatorische veranderingen met als doel een efficiëntere werking van de overheid en een betere dienstverlening aan de klant KERNGEDACHTE E-GOVERNMENT
6
INHOUD 1.Kerngedachte I-scan 2.Historiek I-scan 3.Het I-scan traject voor gemeenten en steden 4.Praktisch
7
HISTORIEK I-SCAN < Quickscan Nederland in meer dan 100 gemeenten 2007- 2008: I-scan in 30-tal Vlaamse gemeenten en steden Boek ‘E-government: nieuwe kans of nieuw probleem’ Najaar 2009: test I-scan in centrumsteden ▫ Mechelen ▫ Kortrijk 2010: verruiming aanbod ▫ Gemeenten en steden ▫ Reeds gescande gemeenten en steden ▫ Centrumsteden
8
INHOUD 1.Kerngedachte I-scan 2.Historiek I-scan 3.Het I-scan traject voor gemeenten en steden 4.Praktisch
9
DE KLASSIEKE I-SCAN I-scan traject per gemeente: ▫ Intakegesprek (+/- 1,5 uur) ▫ Workshop (1 dag) ▫ Rapportering (+/- 1,5 uur) Workshop: ▫ 10 à 15 mensen uit de organisatie ▫ Discussie aan de hand van stellingen ▫ Gebaseerd op CAF-model ▫ 2 scans: Organisatie en ICT ▫ 5 ontwikkelingsfasen ▫ Output: 2 profielschetsen O-SCANI-SCAN Leidinggevenden Beleid & Strategie Medewerkers I-professionals ProcessenIT-processen Middelen Toepassingen Gegevens Infrastructuur
10
5 ONTWIKKELINGSFASEN Fase 1: Diensten zijn eilandjes Fase 2: Diensten werken al meer samen in functie van afleveren diensten en producten Fase 3: Hele organisatie werkt geïntegreerd
11
27-7-2014 29 mei 2008 PROFIELSCHETSEN Voorbeeld O-scan Fase 1 Diensten zijn eilandjes Fase 2 Diensten werken samen Fase 3 Organisatie als samenhangend geheel Leiderschapspelerspelverdelercoach Strategie & Beleiddienstgerichtdienstoverschrijdendorganisatiebreed Medewerkersuitvoerdermeedenkerzelfsturend Processenniet beschrevenbeschrijvensamenhang Middelenad hoc ingezetuitzonderingenplanmatig
12
27-7-2014 PROFIELSCHETSEN Voorbeeld I-scan Fase 1 Diensten zijn eilandjes Fase 2 Diensten werken samen Fase 3 Organisatie als samenhangend geheel Leiderschaptechnisch issuebetere dienstverlening integraal management Strategie & Beleidontbreektbetere dienstverlening integraal beleid MedewerkersICT als hulpmiddelICT voor verbetering dienstverlening ICT voor integrale organisatie I-professionalstechnische focustaal van de organisatie partners van de organisatie IT-processentechnisch beheertactisch beheerstrategisch beheer Toepassingenlosstaandgekoppeldgeïntegreerd Gegevenswerkplek gebondenuitwisseling & afstemming éénmalige invoer meervoudig gebruik Infrastructuurwerkplek focusdienstoverschrijdendintegrale organisatie
13
INHOUD 1.Kerngedachte I-scan 2.Historiek I-scan 3.Het I-scan traject voor gemeenten en steden 4.Praktisch
14
PRIJS: ▫ € 4000 excl. 21% BTW TIMING: ▫ Duur: +/- 2 maand (van eerste contact t.e.m. rapportering) INSCHRIJVINGEN EN INFO: ▫ Hogeschool Gent an.decorte@hogent.bean.decorte@hogent.be, sarah.janssens@hogent.besarah.janssens@hogent.be 09 243 24 89 ▫ VVSG herman.callens@vvsg.be 02 221 55 29 ▫ www.iscan.be www.iscan.be PRAKTISCH
15
“We zijn een beetje met de neus op de feiten gedrukt, maar met dit I-Scan rapport kunnen we nu écht aan de slag.” “Dit rapport is de ideale leidraad om ons ICT-beleid voor de komende jaren uit te stippelen.” “Voor het eerst sinds lang is een onderzoeksrapport echt aangeslagen bij het college. Er is nadien een heel open gesprek geweest over onze organisatie en er is het engagement van het college om dit keer wél de boodschap op te pikken en er iets mee te doen.“ “Dank om de minder-goed-nieuws-resultaten op zo'n manier te presenteren dat ze eerder uitnodigen dan defensie oproepen.” ENKELE REACTIES
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.