Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdam Verhoeven Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
Laura Gorgopa en Marieke Menkveld
2
Onderwerpen presentatie
De theorie van persoonlijk kennismanagement Aandachtpunten voor kenniswerkers Lifehacking Personal branding Voorbeeld van PKM in organisatie “De Horizon” Voorbeeld van PKM bij Ministerie van Financiën
3
Theorie PKM in het kort Verantwoordelijkheid voor wie je kent, wat je weet en hoe je het weet. Vermogen om informatie tot je te nemen uit de buitenwereld en te combineren met andere kennis. Betrekking van persoonlijke doelen en waarden op drie gebieden die het vermogen om effectief leren, kennis delen en innoveren bepalen.
4
Theorie personal knowledge mountain
Stel je gaat een berg beklimmen, wat riskant is. Wat heb je nodig om met succes de top te halen? Focus en energie Relaties en netwerken (mensen die je kent) Informatie (wat je weet, ervaring) Technologie (instrumenten die je gebruikt om de communiceren, reflecteren, te leren en te onthouden) Bron: Climbing the personal knowledge mountain van James Dellow Zonder energie en focus zul je de top nooit halen. Als je aan jezelf wilt werken en vooruit wil komen dan begint dat ook bij energie die je erin stopt en dat je je focust op je doelen. Alleen zul je de top ook nooit halen, bergbeklimmers klimmen altijd in een groep en weten precies wat ze aan elkaar hebben. Door je netwerk en je relaties vergaar je meer kennis. Ook deel je zelf kennis en daardoor zet je jezelf op de kaart. Een bergbeklimmer heeft door ervaring al een hele boel informatie opgedaan. Hij weet wanneer hij het beste de berg kan gaan beklimmen etc. Ieder mens heeft beschikt over zijn eigen kennis/informatie. Vaak is die kennis ook plaats en tijd afhankelijk. Een bergbeklimmer heeft instrumenten bij zich om te communiceren met de buitenwereld. Ook om je eigen kennis te delen gebruik je bijv. web. 2.0 tools. Ook kun je bijvoorbeeld een spel gebruiken om te reflecteren.
5
Belangrijk voor alle kenniswerkers is:
Het vinden van relevante, actuele en correcte informatie Het verwerken van die informatie tot kennis Het delen van die kennis zodat hij ook ergens voor gebruikt wordt Jezelf profileren als expert op je vakgebied, zodat men bij jou aanklopt op momenten dat jouw kennis relevant is. Bron: Weblog van Sanne Roemen Sommige onderzoeken suggereren dat kenniswerkers 90 procent van hun tijd besteden aan zoeken naar manieren om relevante informatie te vinden,te verwerken en te delen. In ieder geval zijn professionals hier veel tijd aan kwijt. Jezelf profileren lukt zelfstandigen vaak beter dan werknemers in organisaties. Zelfstandigen voelen het gelijk in hun eigen portomonee wanneer zij zich niet op de kaart zetten. Veel werknemers worden betaald voor hun aanwezigheid en zijn daarom minder gefocust om hun eigen meerwaarde te laten zien.
6
Lifehacking Optimaliseren van het persoonlijk informatiegebruik
Hack: slimme tools, trucs en ezelsbruggetjes Voorbeelden: maak informatieverslag, online beheren van je wachtwoorden, RSS, persoonlijke startpagina, to do lijsten etc. Praktijkvoorbeeld: Peter, 36 jaar en werkzaam als informatiespecialist krijgt enorm veel mails. Hij heeft dit slim georganiseerd: Mails met verschillende soorten opvolging worden apart behandeld Inbox met regels en submappen automatisch laten filteren Informatieverslag: inventariseer je wat jouw manier van informatieverzameling en communictie is. Hierdoor ondek je of je overbelast wordt met informatie en waar je teveel tijd aan besteed.
7
Personal branding Vergroot de herkenbaarheid van de dienstverlening van individuele kenniswerkers Een blog zorgt voor herkenbaarheid en uiting van expertise Draagt bij aan professionalisering van iemand identiteit Schrijven van verslag van een congres dat je bezocht hebt en promoten binnen de organisatie Helpt om gerichter op zoek te gaan naar kennis, klanten en collega’s en verder te bouwen aan netwerken Op Yammer of andere communicatietool actief vragen stellen en beantwoorden. Vergroot de herkenbaarheid van de dienstverlening: maken duidelijk waar zij goed in zijn binnen organisatie/klantenkring Draagt bij aan professionalisering: het maakt duidelijk welke opdrachten en projecten passen bij iemands identiteit
8
PKM binnen de Horizon Lifehacking:
iPad is veel gebruikelijk manier bij trainers om snel brainstormen, informatie consumeren en doorsturen naar een netwerk. Veel bezig met Omnigraffle applicatie om zaken inzichtelijk te krijgen (ook visualiseren) Lifehacking op Wikipedia:
9
PKM binnen de Horizon Personal branding
Trainers gebruiken weinig hun eigen naam, ze voegen geen waarde vanuit hun eigen kunnen bij een klant. Het meerendeel zijn aangesloten bij social media en Netlog maar maken hier weinig gebruik van. Trainers zijn alleen vindbaar via website van Horizon. Veel medewerkers zijn aangesloten bij Professioneel netwerk. Veel van hun hebben een boek geschreven en artikelen gepubliceerd, een krachtige manier van branding door te laten zien waar jij iets over weet. Personal branding op Wikipedia.
10
PKM binnen de Horizon Leren door lezen; Leren van anderen; Zelfontplooiing, ambitie en betekenisgeving; Persoonlijke profilering.
11
Voorbeelden van PKM bij Ministerie van Financiën
Kennismanagement voor kenniswerkers: leren hoe je in praktijk effectiever met kennis kan omgaan, om zo als organisatie beter te presteren Zelflerend vermogen Kenniskwartet Positieve aanpak: mensen laten vertellen over persoonlijke successen Leaving expert interview Kennissenmarkt Bron: interview met Mikis de Winter uit boek “15 praktijkverhalen over kennismanagement” VAK: Virtueel adviesbureau Kennismanagement, is netwerk voor en door kennismanagers, waarbij ongeveer vijftig organisaties zijn aangesloten. Voorbeeld Ministerie van Financien. Zelflerend vermogen: Door mensen zelf het thema te laten kiezen, zelf de vragen te stellen en de antwoorden te laten geven worden ze sponsor van hun eigen ideeen. Er zijn organisaties die de verandering topdown aanpakken maar dit werkt volgens Mikis niet. Kenniskwartet: dit kwartet bestaat uit 10 thema’s. Kwartet kun je toepassen in workshops, managementgesprekken etc. Het gaat om het uitlokken van de dialoog, het helpt je om nieuwe mogelijkheden te zien. Een onderwerp in het kwartet is bijvoorbeeld samenwerken in netwerken. Positieve aanpak: wat gaat al goed en welke potentie en kwaliteiten hebben mensen? Mensen vertellen graag over hun persoonlijke successen. In zo’n gesprek ontstaat dan een positieve sfeer waarin ook benoemd wordt wat er beter kan. Leaving expert interview: kennisoverdracht van iemand die weggaat is lastig. Hierbij maken ze gebruik van modelleringstechniek. Met behulp van deze gesprekken wordt de manier waarop iemand werkt omgezet van impliciete kennis naar expliciete kennis. De kennis wordt weer gebruikt voor het ontwikkelen van opleidingstraject voor nieuwe medewerkers Kennissenmarkt: Er bestonden groepen waarin mensen mekaar niet konden vinden: wie doet nu wat? Er waren nieuwe mensen die gevoel hadden dat ze hun eigen weg maar moesten vinden zonder hulp. Ook hier hebben ze modelleringsgesprekken ingezet in combinatie met een interne markt waar mensen af konden spreken met mensen die ze nog niet goed kenden.
12
Bedankt voor jullie aandacht!
Vragen?? Bedankt voor jullie aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.