Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLaura Kuipers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso Colloquium 11 juni 2014
2
Voorstelling onderzoeksteam Promotor-coördinator Prof. Rianne Janssen Inhoudelijke promotor Prof. Nadine Engels (m.m.v. Inge Placklé) Kernpromotoren Prof. Bieke De Fraine Prof. Sarah Gielen Prof. Francis Tuerlinckx Prof. Wim Van den Noortgate Projectcoördinatie Daniël Van Nijlen, Eef Ameel, Barbara Luyten Toetsontwikkeling Marijke De Meyst, Patrick Trines, Leen Viaene Data-analyse Lien Willem, Jo Denis Organisatie Marjan Crynen, Sabine Beringhs, Evelyn Goffin, Anne Grosemans
3
Overzicht
4
De peiling PAV Resultaten per domein Schoolverschillen Resultaten formulieren
5
De peiling PAV
6
Einde tweede leerjaar van de derde graad bso Getoetste eindtermen PAV: Functionele taalvaardigheid ET 1De leerlingen kunnen uit mondelinge en schriftelijke informatie de essentie halen. ET 2De leerlingen kunnen over die informatie reflecteren en ze evalueren. Functionele rekenvaardigheid ET 7 De leerlingen kunnen evenredigheden functioneel toepassen met onder andere het principe van de regel van drieën, percentrekenen en schaalgebruik. ET 8 De leerlingen kunnen in praktische situaties de verworven wiskundige denkmethodes uit de tweede graad zelfstandig toepassen (onder andere ordenen, schematiseren, structureren). Functionele informatieverwerving en -verwerking ET 11De leerlingen kunnen relevante informatie in concrete situaties vinden, selecteren en gebruiken. ET 12De leerlingen kunnen informatie uit uiteenlopend tekstmateriaal begrijpen en gebruiken. Maatschappelijk en ethisch bewustzijn, weerbaarheid en verantwoordelijkheid ET 23De leerlingen kunnen maatschappelijk relevante formulieren lezen, invullen en controleren.
7
De peiling PAV (vervolg) Vier toetsen: o Functionele leesvaardigheid (Lezen) o Functionele luistervaardigheid (Luisteren) o Functionele rekenvaardigheid (Rekenen) o Functionele informatieverwerving en –verwerking (IVV) Vier thema’s: o Huis & tuin o Vervoer o Milieu o Media Formulier (IVV) Peiling: 14 en 15 mei 2013
8
Afnamedesign 6 toetsboekjes met telkens 2 toetsen In elk toetsboekje komen de vier thema’s aan bod 1 toetsboekje per school 4 lesuren per toetsboekje (telkens blokken van 1 lesuur) Schaal ToetsboekjeRekenenLezenIVVLuisterenAantal 1 750 2 3 4 5 6 Aantal1500 3000
9
De steekproef 3381 leerlingen 384 klassen 124 vestigingsplaatsen 116 scholen
10
Cesuurbepaling Kalibratiestudie eindtermen opgaven meetschaal toetsnorm Vooronderzoeken: lln & experten analyses rapportering peiling Fasering peilingsonderzoek
11
analyses OPGAVEN moeilijkheidsgraad LEERLINGEN vaardigheid
12
Deze opgaven moeten de leerlingen (nog) niet beheersen Deze opgaven moeten de leerlingen beheersen Behalen eindtermen Behalen eindtermen nog niet bepaling cesuur
13
Resultaten per domein: functionele taalvaardigheid lezen
14
Bioscoopfilm
15
5% 86% 3% 4% 86% juist
16
10% 3% 76% 8% 76% juist
17
46% juist
18
Percentage leerlingen dat de eindtermen haalt
19
Resultaten per domein: functionele taalvaardigheid luisteren
20
Voorbeeldfragment De LijnDe Lijn Inleidende tekst: Voor de meesten van ons is de bus nemen iets vanzelfsprekends. Voor rolstoelgebruikers is dat heel wat minder evident. In het volgende fragment zie je een discussie over dit thema. Deelnemers aan de discussie zijn de directeur-generaal van De Lijn en twee leden van een actiegroep die pleit voor meer toegankelijkheid.
21
11% 25% 4% 55% 55% juist
22
47% juist
23
42% juist
24
Percentage leerlingen dat de eindtermen haalt
25
Resultaten per domein: functionele rekenvaardigheid
26
80% juist (513,50 euro)
27
4% 16% 68% 11% 68% juist
28
45% juist (216 kWh)
29
Percentage leerlingen dat de eindtermen haalt
30
Resultaten per domein: functionele informatieverwerving en -verwerking
31
86% juist
32
74% juist (p. 45)
33
46% juist
34
Percentage leerlingen dat de eindtermen haalt
35
Resultaten per leerlingengroep
37
Schoolse achterstand
38
Resultaten per leerlingengroep
39
Thuistaal
40
Resultaten per leerlingengroep
41
Resultaten per studiegebied
45
Samenhang met toetsprestaties
46
Overzicht kenmerken context en input LeerlingkenmerkenSchoolkenmerken GeslachtSchooltype LeeftijdOnderwijsnet ThuistaalVerstedelijkingsgraad Aantal boeken thuisGOK-concentratiegraad Leermoeilijkheden Sociaal-economische status Studiegebied
47
Lezen Luisteren Rekenen IVV Leerlingkenmerken Jongens + Leeftijd (t.o.v. op leeftijd) één jaar achter op leeftijd - - meer dan één jaar achter --- Beperkingen bij het leren (t.o.v. geen) Dyslexie + Dyscalculie -- Andere leerproblemen-
48
Lezen Luisteren Rekenen IVV Leerlingkenmerken Jongens + Leeftijd (t.o.v. op leeftijd) één jaar achter op leeftijd - - meer dan één jaar achter --- Beperkingen bij het leren (t.o.v. geen) Dyslexie + Dyscalculie -- Andere leerproblemen-
49
Lezen Luisteren Rekenen IVV Leerlingkenmerken Jongens + Leeftijd (t.o.v. op leeftijd) één jaar achter op leeftijd - - meer dan één jaar achter --- Beperkingen bij het leren (t.o.v. geen) Dyslexie + Dyscalculie -- Andere leerproblemen-
50
Lezen Luisteren Rekenen IVV Leerlingkenmerken Jongens + Leeftijd (t.o.v. op leeftijd) één jaar achter op leeftijd - - meer dan één jaar achter --- Beperkingen bij het leren (t.o.v. geen) Dyslexie + Dyscalculie -- Andere leerproblemen-
51
Leerproblemen Totaal: 32% leerproblemen
52
Lezen Luisteren Rekenen IVV Gezinskenmerken Thuistaal (t.o.v. uitsluitend Nederlands) Nederlands met andere taal-- -- uitsluitend andere taal--- Gunstige sociaal-economische status van het gezin + Aantal boeken thuis (t.o.v. 0 tot 10) 11 tot 25 + + 26 tot 100 ++ meer dan 100++ +
53
Lezen Luisteren Rekenen IVV Gezinskenmerken Thuistaal (t.o.v. uitsluitend Nederlands) Nederlands met andere taal-- -- uitsluitend andere taal--- Gunstige sociaal-economische status van het gezin + Aantal boeken thuis (t.o.v. 0 tot 10) 11 tot 25 + + 26 tot 100 ++ meer dan 100++ +
54
Lezen Luisteren Rekenen IVV Gezinskenmerken Thuistaal (t.o.v. uitsluitend Nederlands) Nederlands met andere taal-- -- uitsluitend andere taal--- Gunstige sociaal-economische status van het gezin + Aantal boeken thuis (t.o.v. 0 tot 10) 11 tot 25 + + 26 tot 100 ++ meer dan 100++ +
55
Lezen Luisteren Rekenen IVV Attitudes en motivatie Attitude leerling ten opzichte van school++ Leerling-leerkrachtrelaties + + Voorkeur voor praktijkvakken (t.o.v. algemene vakken)- -- Positief gemotiveerde studiekeuze- -- Motivatie Leerling ziet nut niet in (amotivatie)- -- Leerling voelt zich schuldig (geïntrojecteerde regulatie) -- Leerling moet van anderen (externe regulatie) -
56
Lezen Luisteren Rekenen IVV Attitudes en motivatie Attitude leerling ten opzichte van school++ Leerling-leerkrachtrelaties + + Voorkeur voor praktijkvakken (t.o.v. algemene vakken)- -- Positief gemotiveerde studiekeuze- -- Motivatie Leerling ziet nut niet in (amotivatie)- -- Leerling voelt zich schuldig (geïntrojecteerde regulatie) -- Leerling moet van anderen (externe regulatie) -
57
Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan In buitenland naar school gegaan - Naar kleuteronderwijs gegaan + Blijven zitten in het lager onderwijs---- Naar buitengewoon lager onderwijs gegaan---- Naar buitengewoon secundair onderwijs gegaan-
58
Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan In buitenland naar school gegaan - Naar kleuteronderwijs gegaan + Blijven zitten in het lager onderwijs---- Naar buitengewoon lager onderwijs gegaan---- Naar buitengewoon secundair onderwijs gegaan-
59
Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan In buitenland naar school gegaan - Naar kleuteronderwijs gegaan + Blijven zitten in het lager onderwijs---- Naar buitengewoon lager onderwijs gegaan---- Naar buitengewoon secundair onderwijs gegaan-
60
Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan In buitenland naar school gegaan - Naar kleuteronderwijs gegaan + Blijven zitten in het lager onderwijs---- Naar buitengewoon lager onderwijs gegaan---- Naar buitengewoon secundair onderwijs gegaan-
61
Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan In buitenland naar school gegaan - Naar kleuteronderwijs gegaan + Blijven zitten in het lager onderwijs---- Naar buitengewoon lager onderwijs gegaan---- Naar buitengewoon secundair onderwijs gegaan-
62
Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan In buitenland naar school gegaan - Naar kleuteronderwijs gegaan + Blijven zitten in het lager onderwijs---- Naar buitengewoon lager onderwijs gegaan---- Naar buitengewoon secundair onderwijs gegaan-
63
Schoolloopbaantype
64
Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan Schoolloopbaantype secundair onderwijs (t.o.v. 1 ste leerjaar B - beroepsvoorbereidend leerjaar- bso) 1 ste leerjaar A – beroepsvoorbereidend leerjaar – bso+ ++ 1 ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – bso++++ 1 ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – tso/kso++++ 1 ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – aso++++ atypische schoolloopbaan - Blijven zitten in het secundair onderwijs++++ Van school veranderd in het secundair onderwijs++++ Studiegebied Bouw -
65
Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan Schoolloopbaantype secundair onderwijs (t.o.v. 1 ste leerjaar B - beroepsvoorbereidend leerjaar- bso) 1 ste leerjaar A – beroepsvoorbereidend leerjaar – bso+ ++ 1 ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – bso++++ 1 ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – tso/kso++++ 1 ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – aso++++ atypische schoolloopbaan - Blijven zitten in het secundair onderwijs++++ Van school veranderd in het secundair onderwijs++++ Studiegebied Bouw -
66
Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan Schoolloopbaantype secundair onderwijs (t.o.v. 1 ste leerjaar B - beroepsvoorbereidend leerjaar- bso) 1 ste leerjaar A – beroepsvoorbereidend leerjaar – bso+ ++ 1 ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – bso++++ 1 ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – tso/kso++++ 1 ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – aso++++ atypische schoolloopbaan - Blijven zitten in het secundair onderwijs++++ Van school veranderd in het secundair onderwijs++++ Studiegebied Bouw -
67
Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan Schoolloopbaantype secundair onderwijs (t.o.v. 1 ste leerjaar B - beroepsvoorbereidend leerjaar- bso) 1 ste leerjaar A – beroepsvoorbereidend leerjaar – bso+ ++ 1 ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – bso++++ 1 ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – tso/kso++++ 1 ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – aso++++ atypische schoolloopbaan - Blijven zitten in het secundair onderwijs++++ Van school veranderd in het secundair onderwijs++++ Studiegebied Bouw -
68
Lezen Luisteren Rekenen IVV Schoolloopbaan Schoolloopbaantype secundair onderwijs (t.o.v. 1 ste leerjaar B - beroepsvoorbereidend leerjaar- bso) 1 ste leerjaar A – beroepsvoorbereidend leerjaar – bso+ ++ 1 ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – bso++++ 1 ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – tso/kso++++ 1 ste leerjaar A of B – 2 de leerjaar A – aso++++ atypische schoolloopbaan - Blijven zitten in het secundair onderwijs++++ Van school veranderd in het secundair onderwijs++++ Studiegebied Bouw -
69
Lezen Luisteren Rekenen IVV PAV Ervaring leerkracht - Projectmatig werken- Coöperatief leren + De klasgroep Studiegerichte klasgroep + Rustige klasgroep + Administratieve schoolkenmerken Concentratiegraad - Officieel onderwijs (t.o.v. vrij) -
70
Lezen Luisteren Rekenen IVV PAV Ervaring leerkracht - Projectmatig werken- Coöperatief leren + De klasgroep Studiegerichte klasgroep + Rustige klasgroep + Administratieve schoolkenmerken Concentratiegraad - Officieel onderwijs (t.o.v. vrij) -
71
Lezen Luisteren Rekenen IVV PAV Ervaring leerkracht - Projectmatig werken- Coöperatief leren + De klasgroep Studiegerichte klasgroep + Rustige klasgroep + Administratieve schoolkenmerken Concentratiegraad - Officieel onderwijs (t.o.v. vrij) -
72
Lezen Luisteren Rekenen IVV PAV Ervaring leerkracht - Projectmatig werken- Coöperatief leren + De klasgroep Studiegerichte klasgroep + Rustige klasgroep + Administratieve schoolkenmerken Concentratiegraad - Officieel onderwijs (t.o.v. vrij) -
73
Resultaten van de peiling: schoolverschillen voor controle achtergrond- kenmerken
74
Lezen 2 scholen doen het minder goed 1 school doet het beter
75
Luisteren 4 scholen doen het minder goed 2 scholen doen het beter
76
Rekenen 0 scholen doen het minder goed 3 scholen doen het beter
77
IVV 2 scholen doen het minder goed 4 scholen doen het beter
78
Resultaten van de peiling: schoolverschillen na controle achtergrond- kenmerken
79
Schoolverschillen na controle voor de variabelen uit het nettomodel Lezen Luisteren
80
Schoolverschillen na controle voor de variabelen uit het nettomodel Rekenen IVV
81
Resultaten van de peiling: formulieren
82
Formulier
83
Aanvraagformulier vakantiejob
85
Terugbetalingsformulier sportvoordeel jongeren
87
Besluit Zwakke resultaten voor lezen, luisteren en rekenen. Betere resultaten voor IVV. Sterke samenhang met o thuistaal (behalve rekenen) o dyscalculie voor rekenen en IVV o twee of meer jaar schoolse achterstand (behalve lezen) o schoolloopbaan Bijna geen schoolverschillen meer na controle voor achtergrondkenmerken. Formulieren: basiselementen geen probleem, maar zelf info selecteren moeilijker
88
Nog vragen? Algemene informatie peilingsonderzoek www.peilingsonderzoek.be www.ond.vlaanderen.be/curriculum/peilingen/index.htm E-mail daniel.vannijlen@ppw.kuleuven.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.