Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFranciscus van Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Alexander Ide1 Communicatie bij ingenieurs Barrières, vrees en oplossingen
2
Alexander Ide2 Overzicht Waarom is communicatie goed?Waarom is communicatie goed? Wat is de Communicatie Angst (CA)Wat is de Communicatie Angst (CA) Wat is een Communicatie Barrière (CB)Wat is een Communicatie Barrière (CB) Welke 5 CB’s zijn er nogWelke 5 CB’s zijn er nog De oplossingenDe oplossingen
3
Alexander Ide3 Waarom is communicatie goed? Communicatie ≠ overbodig, les Nederlands, onprofessioneelCommunicatie ≠ overbodig, les Nederlands, onprofessioneel Het maakt je onmisbaarder in een organisatieHet maakt je onmisbaarder in een organisatie Je zelfachting groeitJe zelfachting groeit Je voelt je beter in je job en meestal hogere functieJe voelt je beter in je job en meestal hogere functie
4
Alexander Ide4 Wat is een communicatie angst(CA)? De vrees om als leider of woordvoeder van een groep te fungerenDe vrees om als leider of woordvoeder van een groep te fungeren Komt vooral door weinig tot geen lessen communicatie vaardigheiden te hebbenKomt vooral door weinig tot geen lessen communicatie vaardigheiden te hebben Oplossing: begeleiding en opleidingOplossing: begeleiding en opleiding
5
Alexander Ide5 Burgerlijk ingenieurs duidelijk meer mechanische ingenieursBurgerlijk ingenieurs duidelijk meer mechanische ingenieurs Vooral bij oudere ingenieursVooral bij oudere ingenieurs Nieuw afgestudeerden hebben minder angstNieuw afgestudeerden hebben minder angst Wie heeft CA?
6
Alexander Ide6 Wat is een communicatie barrière(CB)? Factoren die de communicatie verstoren of negatief beïnvloeden. (Krieghbaum 1967)Factoren die de communicatie verstoren of negatief beïnvloeden. (Krieghbaum 1967) Tussen wetenschappers en journalistenTussen wetenschappers en journalisten Zijn het er nu 15, 12 of 5 barrières?Zijn het er nu 15, 12 of 5 barrières?
7
Alexander Ide7 Waarom zijn er CB? Negatieve ervaringen met de media?Negatieve ervaringen met de media? Meningsverschillen tussen journalisten en wetenschappers over communicatieMeningsverschillen tussen journalisten en wetenschappers over communicatie –Welke rol heeft ieder in het communicatie proces? –Hoeveel controle heeft men elk erover?
8
Alexander Ide8 Het onderzoek Vragenlijst in 2001 aan 750 biologen (vooral onderzoekers) 75% goede antwoordenVragenlijst in 2001 aan 750 biologen (vooral onderzoekers) 75% goede antwoorden Enkel 5 communicatiebarrièresEnkel 5 communicatiebarrières
9
Alexander Ide9 Sommige NIET barrières Isolatie van de wetenschapperIsolatie van de wetenschapper Toegankelijkheid tot wetenschapsjournalistenToegankelijkheid tot wetenschapsjournalisten Ontevredenheid met wetenschapsjournalismeOntevredenheid met wetenschapsjournalisme
10
Alexander Ide10 De 5 barrières Organisatie barrières: gatekeepingOrganisatie barrières: gatekeeping Informatie komt niet van de onderzoekersInformatie komt niet van de onderzoekers Initiatief komt niet van de onderzoekersInitiatief komt niet van de onderzoekers Persoonlijke barrièresPersoonlijke barrières Onredelijke eisen naar de journalistenOnredelijke eisen naar de journalisten Geen ervaring in artikels schijvenGeen ervaring in artikels schijven Geen kennis van journalistenGeen kennis van journalisten
11
Alexander Ide11 Artikels schrijven? Er is wil maar geen wegEr is wil maar geen weg Afkeer tot popularisatie van de biologie, wil voor medewerking is er amperAfkeer tot popularisatie van de biologie, wil voor medewerking is er amper
12
Alexander Ide12 Gatekeeping (1) Wie beslist er wat relevant is?Wie beslist er wat relevant is? –Management 25% –PR-afdeling 23% –Onderzoeker zelf 33%
13
Alexander Ide13 Gatekeeping (2) Wie neemt het initiatief?Wie neemt het initiatief? –PR-afdeling42% –Managment20% –Onderzoeker zelf10% Er wordt vooral van bovenaf bepaald wanneer en welke communicatie gebeurt.Er wordt vooral van bovenaf bepaald wanneer en welke communicatie gebeurt.
14
Alexander Ide14 Onredelijke eisen naar de journalisten De journalist moet vulgariserend schrijven 80%De journalist moet vulgariserend schrijven 80% De onderzoeker moet kunnen nalezen 90%De onderzoeker moet kunnen nalezen 90% –Dit is al zo in Nederland maar niet overal De journalist moet alles veranderen naar de zin van de onderzoeker 50%De journalist moet alles veranderen naar de zin van de onderzoeker 50%
15
Alexander Ide15 Angst & barrières of geen angst & barrières? Vroeger had men meer angsten en barrières NU 5 CB’s en minder CA’s DUS Communicatie is verbeterd! MAAR Er blijven struikelblokken over! OPLOSSING?Vroeger had men meer angsten en barrières NU 5 CB’s en minder CA’s DUS Communicatie is verbeterd! MAAR Er blijven struikelblokken over! OPLOSSING?
16
Alexander Ide16 Oplossingen Communicatie vermengen met de normale stofCommunicatie vermengen met de normale stof –Aparte lessen van experts Nadeel Communicatie = bijvakNadeel Communicatie = bijvak –Lessen en tips door de leraars van andere vakken doorheen de normale lessen Nadeel niet goed gegeven, weinig rendementNadeel niet goed gegeven, weinig rendement
17
Alexander Ide17 De Oplossing! Samenwerking tussen communicatie experts en ingenieur experts zo krijg je een volledige overlapping.Samenwerking tussen communicatie experts en ingenieur experts zo krijg je een volledige overlapping. Dan wordt communicatie een volwaardig deel van de ingenieuropleiding!Dan wordt communicatie een volwaardig deel van de ingenieuropleiding!
18
Alexander Ide18 Bronnen [1] J. Willems, B. van Ruler and N. van der Veer, “Fewer communication barriers between scientists and journalists”[1] J. Willems, B. van Ruler and N. van der Veer, “Fewer communication barriers between scientists and journalists” [2] M. L. Corrello “Communication and the Engineering Profession”Myra L. Corrello[2] M. L. Corrello “Communication and the Engineering Profession”Myra L. Corrello [3] P. Hirisch, D. Kelso, B. Shwom, J. Troy, J. Walsh “Redefining Communication Education for Engineers”[3] P. Hirisch, D. Kelso, B. Shwom, J. Troy, J. Walsh “Redefining Communication Education for Engineers”
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.