Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Van Gennep bijt …
2
Naar een kritische orthopedagogiek
In het bijzonder van de zwakzinnige mens. Ad van Gennep
3
Prof. A. Th. van Gennep
4
Belangrijkste uitgangspunten:
van normalisatie naar integratie volwaardig burgerschap kwaliteit van het bestaan zelfbepaling
5
Kort overzicht deel I 1800-1850 Sensualisme & rationalisme
Zwakzinnigenzorg: -als object v/d wet. -als maatsch. probl. Positivisme & sociaal-darwinisme nadruk op zorg, aanleg & opl. voor maatschappelijk probleem
6
De pioniers en de ondermensen …
7
De periode 1800 - 1850 De pioniers
8
Economie Opkomst en bloei kapitalisme Industriële revolutie
9
Politiek Adel Burgerij Politieke macht Economische macht
10
Ideologie:pedagogiek
Descartes Sensualisme: ervaringen zijn bron van kennis; Locke, Condillac Rationalisme: aangeboren ideeën en vermogens; Wolff
11
Zwakzinnigenzorg Als object van de wetenschappen
2. Als maatschappelijk probleem
12
Zwakzinnigenzorg als object van de wetenschappen “Wat is de natuur van de mens?”
de mens is de top van het dierenrijk (Linnaeus) nature vs nurture mens-maatschappij-verhouding: Rousseau Itard
13
Itard wetenschappelijke bestudering van zwakzinnigen sensualist
medisch-pedagogische behandeling
14
2. Zwakzinnigen als maatschappelijk probleem
Evolutie van voor en na de 17de eeuw Séguin: * mens-maatschappij-verhouding * tegen vermogenspsychologie en frenologie (Gall) * geïnspireerd door utopisch socialisme en christelijke school van Saint Simon * leerling van Itard
15
De periode 1850 - 1950 De ondermensen
16
Economie Verdere bloei van het kapitalisme
Hogere eisen aan arbeiders -meer scholen -scholen meer prestatiegericht
17
Ideologie Positivisme: Comte Sociaal-Darwinisme
18
Zwakzinnigenzorg nadruk op verzorgen nadruk op aanleg als oorzaak
maatschappelijk probleem gradaties in zwakzinnigheid testbeweging oplossingen: * buitengewoon onderwijs * inrichtingen * eugenetische maatregelen
19
De historische erfenis m. b. t
De historische erfenis m.b.t. zwakzinnigheid en zwakzinnigenzorg vormt een geheel aan tegenstellingen
20
Kort overzicht deel II Opvattingen over
Zwakzinnigheid en zwakzinnigenzorg continuïteit & verandering Wetenschappelijke benaderingen -natuurwetenschappelijk -geesteswetenschappelijk -kritisch-maatschappelijk
21
1. Opvattingen over zwakzinnigheid en zwakzinnigenzorg
Vanaf 1950: lijn gericht op continuïteit lijn gericht op verandering
22
* Lijn gericht op continuïteit
nadruk op defect geen ontwikkelingsvermogen ondermens lage kwaliteit van zorg
23
*Lijn gericht op verandering
nadruk op ontwikkelingsvermogen nadruk op leefmilieu: normalisatie-principe gevolgen in de praktijk: segregatiegedachte neemt af
24
2. Opvattingen over wetenschappelijke benaderingen
De natuurwetenschappelijke benadering b) De geesteswetenschappelijke benadering c) De kritisch-maatschappelijke benadering
25
a) De natuurwetenschappelijke benadering:
2 methodologische lijnen: * Rationalisme & deductie * Empirisme & inductie
26
* Rationalisme & deductie
rationeel denken van algemeen naar specifiek aangeboren ideeën positief: gerichtheid op maatschappelijke verandering negatief: vermogenspsychologie
27
* Empirisme & inductie zintuiglijke ervaring sensualisme
positief: Itard & Séguin negatief: Behaviorisme - gedragsmodificatie
28
b) De geesteswetenschappelijke benadering
hermeneutiek als methode nadruk op individuele mens historiciteit relativisme positief: rede EN geest negatief: - conservatief - nationaal socialisme
29
c) De kritisch-maatschappelijke benadering
progressieve zijstroom van de natuurwetenschappelijke benadering kritische ingesteldheid
30
Kris & Yves
31
Op weg naar een kritische orthopedagogiek (methode en object)
32
Kort overzicht deel III
Orthopedagogiek als kritische wet. doel: realiteit toetsen aan ideaalbeeld Object van de kritische orthopedagogiek
33
1. Orthopedagogiek als kritische wetenschap
Kritische wet. traditionele wet.: * maatschappelijke invloed * historische component * dialectische benadering * nadruk op handelen
34
* Maatschappelijke invloed Orthopedagogiek als maatschappelijke wetenschap
Wetenschap = deel van totale maatschappijsysteem wederzijdse beïnvloeding tussen maatschappij en wetenschap
35
*Historische component Orthopedagogiek als historische wet.
Orthopedagogiek en zwakzinnigenzorg = resultaat van een historische ontwikkeling relatie tussen actuele en voorgaande situaties
36
* Dialectische benadering Orthopedagogiek als dialectische wet.
Dialectiek = 1) maatschappelijk proces 2) wetenschappelijke methode nadruk op verandering als vertrekpunt tegenstelling is de motor voor verandering Kenmerken: ~ empirische grondslag ~ feiten niet neutraal
37
~ wet. onderzoek niet waardenvrij
~ gevonden waarheid is plaats-, tijd- en maatschappijgebonden
38
Kritisch zijn = bestaande realiteit toetsen aan ideaalbeeld
Doel: Kritisch zijn = bestaande realiteit toetsen aan ideaalbeeld
39
* Nadruk op handelen Orthopedagogiek als handelingswetenschap
Behandelt relatie tussen praktijk en theorie 3 standpunten: ~ gescheiden ~ eenheid ~ dialectische relatie
40
2. Het object van de kritische orthopedagogiek
het begrip “ontwikkelingsbelemmering” belemmerde persoonlijkheidsontwikkeling en verhinderde participatie aan het samenlevingsgebeuren het orthopedagogisch handelen
41
Het begrip ontwikkelingsbelemmering
maatschappelijk van aard oorzaak is biologisch? biologische kenmerken gezien binnen een bepaalde maatschappelijke context
42
Belemmerde persoonlijkheidsontwikkeling en verhinderde participatie
segregatie isolatie inrichtingen en buitengewoon onderwijs gevolgen isolatie: - onderbelasting - overbelasting - inconsequente belasting resultaat : belemmering ontwikkeling
43
Het orthopedagogisch handelen
het handelen heeft 2 kanten: op emancipatie gerichte verandering van de samenleving verandering van de ontwikkeling van het individu Dialectiek van behandeling en ontwikkeling “ “ zelfontplooiing en participatie “ “ aanpassing en emancipatie
44
1) Dialectiek van behandeling en ontwikkeling
traditioneel orthopedagogisch handelen nadruk op persoonlijkheidsontwikkeling
45
2) Dialectiek van zelfontplooiing en participatie
“meer zelfontplooiing indien meer actieve participatie aan de samenleving”
46
3) Dialectiek van aanpassing en emancipatie
participatie – niet participatie? beide leiden tot aanpassing aan de bestaande samenleving aanpassing nodig als overgang (!) om te komen tot emancipatie door participatie
47
“Subjectief goede bedoelingen pakken vaak objectief anders uit in de maatschappelijke context”
48
Ik wil geen cliënt zijn, ik wil een persoon zijn
Ik wil geen cliënt zijn, ik wil een persoon zijn. Ik wil geen label zijn,ik wil een naam zijn. Ik wil geen zorg, ik wil ondersteuning en hulp. Ik wil niet geplaatst worden in een instituut, ik wil een thuis. Ik wil plezier hebben, van mijn leven genieten en vrienden hebben. Ik wil dezelfde kansen hebben als jullie,ik wil gelukkig zijn. Ik heb gezegd.
49
U was een fantastisch publiek Dank u voor uw aandacht en tot ziens!
Merel, Eveline, Tine,Joni,Imke, Chris, Fien, Nathalie & Kelly.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.