Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMarina Visser Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Gecontroleerde en automatische processen
2
Het Stroop effect GROEN ROOD BLAUW GEEL
3
“rood” “groen” ROOD GROEN
4
GEEL ROOD GEEL Werktitel: Stimulus en respons conflict
Promotor: Wim Notebaert Aantal studenten: 1 Congruentietaken zoals het Stroop effect bestaan uit twee componenten. Wanneer de irrelevante dimensie (woord) aan een andere responstoets is gekoppeld (ROOD in het groen, en rood heeft ook een responstoets) dan is er sprake van stimulus én respons conflict. Er zijn verschillende manieren om enkel stimulus conflict te induceren. Verschillende types stimulus conflict worden onderling vergeleken. GEEL ROOD GEEL
5
EEND HOND Niet Niet levend levend levend levend
Werktitel: Stroop onder de loep Promotor: dr. Wendy De Moor Begeleider: dr. Wim Notebaert Aantal studenten: 1 Abstract: Stroopeffecten worden veroorzaakt door de automatische tendens om een woord te lezen. Binnen het domein van de visuele woordherkenning zijn er een aantal variabelen gedefinieerd (vb. frequentie, AoA) die de snelheid waarmee we een woord lezen beïnvloeden. De vraag stelt zich of deze variabelen ook een effect hebben op het Stroopeffect. EEND HOND levend Niet levend levend Niet levend
6
Simon x L R l r Werktitel: Omkering van congruentie effecten
Promotor: Wim Notebaert Copromotor: Wim Gevers Aantal studenten: 1 Het Simon effect keert om wanneer proefpersonen eerst spatiaal incompatibel (links drukken wanneer stimulus rechts komt) moeten reageren. Soms wordt de induceertaak (incompatibel reageren) en de diagnostische taak (Simon) gelijktijdig gepresenteerd in een taakafwisselingsdesign, soms eerst de induceertaak en dan de diagnostische taak in een geblokt design. De verschillen tussen beide designs werden nog niet systematisch onderzocht. x Simon L R l r
7
X x x L R l r
8
X RECHTS x Werktitel: Effecten van instructie Promotor: Wim Notebaert
Aantal studenten: 1 Wanneer proefpersonen gezegd wordt dat ze links moeten drukken wanneer het woord RECHTS wordt gepresenteerd dan keert het Simon effect om (stimuli op rechts sneller met links). Dit effect werd gevonden ook wanneer de woorden nooit werden aangeboden, maar wanneer de instructie heel sterk werd benadrukt. Dit effect werd echter niet altijd gerepliceerd. De voorwaarden worden systematisch onderzocht. X RECHTS x
9
X x L R l r Werktitel: Ervaring en associatiesterkte
Promotor: Wim Notebaert Begeleider: Wendy De Moor Aantal studenten: 1 Abstract: Er bestaan automatische associaties tussen spatiale concepten (zoals de woorden LINKS en RECHTS) en spatiale responsen. Het werd aangetoond dat deze associaties makkelijker om te keren zijn bij kinderen dan bij volwassenen. Dit werd geïnterpreteerd als een gevolg van zwakkere associaties bij kinderen door minder ervaring. Deze hypothese wordt verder onderzocht. X x L R l r
10
WEST x Werktitel: Links-rechts, thuis best?
Promotor: Prof. Robert Hartsuiker Begeleider: Wim Notebaert Aantal studenten: 1 Abstract: Er bestaan automatische associaties tussen spatiale concepten (zoals de woorden LINKS en RECHTS) en spatiale responsen. Onlangs toonden we aan de deze associatie minder sterk is voor spatiale woorden uit de tweede taal (GAUCHE en DROITE). Dit wordt verder onderzocht aan de hand van concepten die een zwakkere spatiale betekenis hebben zoals bijvoorbeeld OOST en WEST. WEST x
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.