Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk
2
Wat is motiveren? Gedragbeïnvloeding in de positieve zin
enthousiast maken stimuleren om doelgericht inspanningen te leveren stimuleren om prestaties te leveren dus: productief, veilig en gewenst gedrag ook toekomstig meermaals te herhalen
3
Basisprincipes
4
De chef staat op zijn strepen
Behandelen en beschouwen als onvolwassen en luie wezens gebrek aan zelfstandigheid geen blijk van vertrouwen frustratie en gedimotiveerdheid
5
Dwang als motivatie - instrument
Werkt niet meer kwaliteit werk zakt betrokkenheid is laag ongenoegen hoog ziekteverzuim lage opkomst bij activiteiten
6
Bij brandweer: Op lange termijn is het destructief
enkel verantwoord in crisissituaties voor eenheid in bevel en snelle interventieuitvoering
7
Wat wel? Horizontale organisatie overleg delegeren
ondergeschikten = mondige meedenkende gemotiveerde en creatieve medewerkers leiders = coaches
8
Factoren die motivatie gunstig beïnvloeden
Communiceren delegeren streven naar optimale haalbaarheid prestatienormen zelfstandigheid doelgerichtheid erkenning voorbeeldgedrag en imitatie structuur en betekenis feedback
9
Communiceren Twee - richtingen verkeer: informatie meedelen en geven van instructies + actief luisteren naar wat de medewerkers te vertellen hebben betere informatie = betere motivatie = meer belangstelling = meer betrokkenheid
10
Delegeren Moet leiden naar sneller uitvoeren van taken
op termijn meer betrokkenheid op termijn meer vakbekwaamheid op termijn hogere kwaliteit komt tegemoet aan wens tot meer zeggenschap en het zich nuttig voelen
11
Streven naar optimale haalbaarheid
Overbrugbare maar toch voldoende grote afstand tussen de opdracht en het te verwachten resultaat te kleine uitdaging = te weinig spanning te grote uitdaging = vrees voor mislukking (faalangst) capaciteiten moeten goed gekend zijn
12
Prestatienormen Is datgene wat men binnen de job dient te bereiken
moet opgenomen zijn in de functiebeschrijvingen en de functieprofielen van de organisatie
13
Prestatienormen Intern: die men zichzelf oplegt
extern: opgelegd door de organisatie absoluut extern: vastgelegd bij contract relatieve: in vergelijking met prestaties van anderen regelmatige evaluatie werkt motiverend
14
Zelfstandigheid Motivatie groeit naarmate men meer ruimte krijgt voor eigen inbreng wel rekening houden met de optimale haalbaarheid
15
Doelgerichtheid Doel moet goed bekend zijn om de motivatie te bevorderen
16
Erkenning Waarderen en loven voor wat goed gedaan is
voortdurende kritiek is te vermijden en leidt tot onzekerheid en twijfel
17
Voorbeeldgedrag en imitatie
Zelf als voorbeeld gedragen visie hebben en geloofwaardig overkomen fierheid en liefde voor de job streng zijn voor zichzelf rechtschapen en eerlijk zijn voorbeeld geven moeilijke beslissing niet uit de weg gaan
18
Structuur en betekenis
Plaatsen van de opdracht binnen de juiste context duidelijke structuur = duidelijkheid losse structuur = onduidelijkheid
19
Feedback Verstrekken van informatie over de resultaten van de actie
laat zelf - evaluatie toe laat bijsturingen toe
20
Beproefde motivatieregels
Inspraak Afstemmen op menselijke maat Werkoverleg belonen
21
Motivatie en arbeidsvoldoening
Neem duidelijke beslissingen beperk controle - stimuleer zelfcontrole voldoende verantwoordelijkheid geven waardeer de bijdrage specialisaties voor specialisten teamgeest stimuleren
22
Inhoudelijk Waarom boeiend inspraak laten afhandelen
23
Erkenning Geen favoritisme geef antwoord op vragen
ruimte voor inspraak ervaring laten opdoen feedback en waardering
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.