Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPeter Hermans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene1 Strategisch Management Prof. dr. A. Heene Universiteit Gent - RUCA - Top Management Services www.heene.com
2
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene2 Inleidende begrippen in strategisch management
3
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene3 Wezen van strategisch management ontdekken ontwikkelen mogelijkheden waarde CREATIE waarde DISTRIBUTIE op continue wijze geluk klanten stakeholders
4
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene4 Continuïteit
5
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene5 Competentie-opbouw en competentie benutting competentie opbouw cash flows uitoefenen strategische opties creatie strategische opties competentie benutting
6
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene6 Het Strategisch Spanningsveld WILLEN KUNNENMOETEN WERKBLAD 3
7
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene7 Competentie vermogen om op een continue manier en op een gecoordineerde manier die activa aan te wenden die de onderneming toelaat haar doelstellingen te bereiken georganiseerddoelgerichtdoelbereikend
8
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene8 De onderneming als een open systeem Strategische Logica Management Processen Ontastbare Middelen Tastbare Middelen Operaties Producten Product/Markt combinaties Toegankelijke middelen Toename van onduidelijkheid en reactietijd grenzen van de onderneming data
9
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene9 Strategische Logica Management Processen Ontastbare Middelen Tastbare Middelen Operaties ProductenProduct/Markt combinaties Toegankelijke middelen Toename van onduidelijkheid en reactietijd grenzen van de onderneming data Niveaus in besluitvorming en probleemoplossing Strategische besluitvorming Operationele besluitvorming
10
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene10 Types markten stabiel evoluerend dynamisch AA CA B D D B C A’ A” A WERKBLAD 4
11
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene11 communicatievaardigheid ambitie eenstemmigheid analysevermogen openheid externe gerichtheid creativiteit objectiviteit samenhang synthesevermogen besluitvaardigheid a-politiek Voorwaarden voor Succesvolle Strategievorming WERKBLAD 8,9
12
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene12 Analyse van de strategische logica van de onderneming
13
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene13 Strategische Logica Wie Hoe Wat Middelen ControleStructuur organisatie concept business concept Kernprocessen productcreatie productrealisatie stakeholder ontwikkeling transformatieve
14
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene14 Het business concept Wie Hoe Wat business concept klanten klantenbehoeften klantenvoorkeuren markten segmenten individuen WERKBLAD 13(14)-15
15
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene15
16
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene16
17
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene17 Het business concept Wie Hoe Wat business concept bronnen van waarde product bijgeleverde diensten imago persoonlijke interactie bronnen van kosten financiële kost tijd energie psychisch WERKBLAD 16-20 WERKBLAD 21
18
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene18
19
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene19 Dienstenstrategieën Banale producten en banale diensten Banale producten en losstaande diensten Betaalde producten en gratis diensten Recurrente producten en eenmalige diensten Banale producten en unieke diensten Banale producten en gekoppelde diensten Gratis producten en betaalde diensten Recurrente producten en recurrente diensten
20
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene20 Concurrentiestrategieën Concurentievoordeel Kostenleiderschap Differentiatie WERKBLAD 24-25
21
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene21 De differentiatiestrategie Toegevoegde waarde Lagere kost Betere prestatie Feitelijk gebruik Waarde signalen creatie perceptie
22
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene22
23
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene23
24
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene24
25
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene25 Concurrentiemechanismen Concurrentievoordeel Concurrentievoorwaarde
26
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene26 Concurrentiemechanismen Concurrentievoordeel Concurrentievoorwaarde imitatie mobilisatie waardevernietiging competitieve innovatie WERKBLAD 70-71
27
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene27 Knack, 31/3/99
28
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene28 Bescherming tegen imitatie Bedrijfscultuur * evolueert doorheen de tijd (>historiek) * ontastbaar * systeem - effect (> middelen) * mogelijkheid tot waardecreatie is onzeker * complex
29
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene29 MOBILISATIE
30
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene30 - articuleer - deel - doe mensen blijven afankelijkheid aantrekkelijkheid - hol de waarde uit - verdeel - niet concurrentie beding Mobilisatie BESCHERM REM GEBRUIK kennismanagement
31
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene31 Vacature, 15 mei 1999 Bescherming tegen mobilisatie
32
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene32 Waardevernietiging nieuwe producten / technologieën (substituten) vergelijkende reclame marketing gratis producten
33
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene33 Waaardevernietiging
34
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene34
35
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene35 Competitieve innovatie DROOGNAT PHILIPSPHILIPS
36
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene36
37
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene37
38
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene38 Het business concept Wie Hoe Wat business concept
39
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene39 Een “goed” business concept Wie Hoe Wat business concept Interne logische consistentie
40
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene40
41
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene41 Het organisatieconcept Middelen ControleStructuur organisatie concept middelen tastbareontastbare internextern
42
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene42 Het organisatieconcept Middelen Controle Structuur organisatie concept Taakallocatie horizontale verticale organisatiestructuur Besluitvorming Informatiestromen
43
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene43 Het organisatieconcept Middelen Controle Structuur organisatie concept Marktcontrole (input - output) Outputcontrole Bureaucratisch Cultureel Beloning
44
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene44 Een “goed”organisatieconcept Middelen ControleStructuur organisatie concept Interne logische consistentie
45
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene45 definieer design ontwikkel productie distributie service aandeelhouders personeel klanten/leveranc. partners overheid kwaliteitszorg milieuzorg... Kernprocessen productcreatie productrealisatie stakeholders transformatieve
46
TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene46 Zelfregeling Top Middle Uitvoerders doelen vastleggen grenzen bepalen controle
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.