Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Onderwijspsychologie
Interactieprocessen
2
Veelvoorkomend probleem in het onderwijs:
Bv: SPELLEN: Gebrekkige intellectuele vermogens Slecht lesmateriaal Sociale factoren: - perceptie en beoordeling van de leerling - motivatiebeïnvloeding door de omgeving
3
Het Pygmalioneffect Experiment Rosenthal en Jacobson:
Intellectuele groei voorspellen bij leerlingen invloed op het gedrag van de leerkracht t.o.v. de leerlingen. intellectuele groei = verwachtingseffecten Self-fulfilling prophecy process Interactie in de klas beïnvloed leerling stereotiepen spelen ook een rol voor gedrag leerkracht t.o.v. leerlingen
4
Attributies Weiner: Attributies hebben invloed op de motivatie van leerlingen en op hun toekomstig gedrag (dat van jezelf en dat van anderen). 4 oorzaken voor succes en falen: - competentie - inzet - moeilijkheid - toeval Interne factoren Stabiele instabiele Externe factoren
5
Tabel: oorzaken voor successen en falen
Interne Externe Stabiele Instabiele Onbeheers- bare (in)compe-tentie Stemming Moeilijkheid van de taak Geluk/pech Beheersbare Algemene inzet Inzet op het moment van de taak Vooroordeel van de leerkracht Ongewone hulp van anderen
6
Uitleg bij tabel Het gaat om waargenomen factoren (Niet: ECHTE oorzaken) Falen toeschrijven aan stabiele factoren (meestal extern) Successen toeschrijven aan instabiele factoren (meestal intern)
7
Groepsdynamische studies
Interacties en relaties tussen klasgenoten zijn zeer belangrijk Vragen die we ons stellen: Wat is de invloed van leeftijdsgenoten op kinderen met gedragsproblemen? Zijn inter-ethische contacten te verbeteren door kinderen van = afkomst op dezelfde school te plaatsen? Kan men leerlingen beter samen of alleen laten werken? Contacten tussen leeftijdsgenoten positieve invloed op prestaties en sociaal functioneren (voorwaarde: ondersteunende en accepterende contacten)
8
Oskamp constateert: -Nauwelijks tot betere prestaties Soms tot zelf tot lagere zelfwaardering Verhoogde spanningen tussen de rassen Sterkere vooroordelen = opheffen van rassenscheiding Desegregatie leidt MAAR: wanneer desegregatie samengaat met samenwerken in groep, verbeteren de prestaties, … Samenwerking is belangrijk !
9
Samenwerken als onderwijsmethode
De beloningsstructuur: Bij samenwerking worden leerlingen sneller beloond Gedrag en de rol van leerkracht: Leerkracht hoeft niet constant leiding te geven Adviseurs kunnen op normale manier met de leerlingen communiceren Gedrag en de rol van de leerling: Krijgen verantwoordelijkheid Hebben elk een andere rol (leidend, meewerkend, …)
10
THE END LOUISE MORTIER 1BaTPCa
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.