De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderwijspsychologie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderwijspsychologie"— Transcript van de presentatie:

1 Onderwijspsychologie
Interactieprocessen

2 Veelvoorkomend probleem in het onderwijs:
Bv: SPELLEN: Gebrekkige intellectuele vermogens Slecht lesmateriaal Sociale factoren: - perceptie en beoordeling van de leerling - motivatiebeïnvloeding door de omgeving

3 Het Pygmalioneffect Experiment Rosenthal en Jacobson:
Intellectuele groei voorspellen bij leerlingen invloed op het gedrag van de leerkracht t.o.v. de leerlingen.  intellectuele groei = verwachtingseffecten Self-fulfilling prophecy process Interactie in de klas beïnvloed leerling stereotiepen spelen ook een rol voor gedrag leerkracht t.o.v. leerlingen

4 Attributies Weiner: Attributies hebben invloed op de motivatie van leerlingen en op hun toekomstig gedrag (dat van jezelf en dat van anderen). 4 oorzaken voor succes en falen: - competentie - inzet - moeilijkheid - toeval Interne factoren Stabiele instabiele Externe factoren

5 Tabel: oorzaken voor successen en falen
Interne Externe Stabiele Instabiele Onbeheers- bare (in)compe-tentie Stemming Moeilijkheid van de taak Geluk/pech Beheersbare Algemene inzet Inzet op het moment van de taak Vooroordeel van de leerkracht Ongewone hulp van anderen

6 Uitleg bij tabel Het gaat om waargenomen factoren (Niet: ECHTE oorzaken) Falen toeschrijven aan stabiele factoren (meestal extern) Successen toeschrijven aan instabiele factoren (meestal intern)

7 Groepsdynamische studies
Interacties en relaties tussen klasgenoten zijn zeer belangrijk Vragen die we ons stellen: Wat is de invloed van leeftijdsgenoten op kinderen met gedragsproblemen? Zijn inter-ethische contacten te verbeteren door kinderen van = afkomst op dezelfde school te plaatsen? Kan men leerlingen beter samen of alleen laten werken? Contacten tussen leeftijdsgenoten  positieve invloed op prestaties en sociaal functioneren (voorwaarde: ondersteunende en accepterende contacten)

8 Oskamp constateert: -Nauwelijks tot betere prestaties Soms tot zelf tot lagere zelfwaardering Verhoogde spanningen tussen de rassen Sterkere vooroordelen = opheffen van rassenscheiding Desegregatie leidt MAAR: wanneer desegregatie samengaat met samenwerken in groep, verbeteren de prestaties, …  Samenwerking is belangrijk !

9 Samenwerken als onderwijsmethode
De beloningsstructuur: Bij samenwerking worden leerlingen sneller beloond Gedrag en de rol van leerkracht: Leerkracht hoeft niet constant leiding te geven Adviseurs  kunnen op normale manier met de leerlingen communiceren Gedrag en de rol van de leerling: Krijgen verantwoordelijkheid Hebben elk een andere rol (leidend, meewerkend, …)

10 THE END LOUISE MORTIER 1BaTPCa


Download ppt "Onderwijspsychologie"

Verwante presentaties


Ads door Google