De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mascil – NL National Advisory Board 26 juni 2013 Michiel Doorman, Vincent Jonker Freudenthal Instituut.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mascil – NL National Advisory Board 26 juni 2013 Michiel Doorman, Vincent Jonker Freudenthal Instituut."— Transcript van de presentatie:

1 Mascil – NL National Advisory Board 26 juni 2013 Michiel Doorman, Vincent Jonker Freudenthal Instituut

2 Programma 11:00 – 11:20 : Toelichting en vragen 11:20 – 12:00 : Voorbeelden 12:00 – 12:30 : Discussie 12:30 – 13:00 : Lunch

3 Mascil “Mathematics and Science for Life” Europees FP7-project: “supporting action on innovation in the classroom” Looptijd 4 jaar (1-1-2013 tot 31-12-2016) Professionalisering van docenten: verrijken van hun repertoire richting – onderzoekend leren – verbinden van beroepspraktijk met schoolvakken

4 Aims (from proposal) A widespread uptake of inquiry-based science teaching (IBST) in primary and secondary schools Connect IBST in school with the World of Work (WoW)

5 Methode Inventariseren van best practices (vooral lesmaterialen voor IBST en WoW die zich in reguliere lespraktijk bewezen hebben) Opzetten van learning communities van docenten en vertegenwoordigers van bedrijfsleven en beroepsopleidingen Ontwikkelen en uitvoeren van een scholings- programma voor lerarenopleiding en nascholing

6 Lesmaterialen voor IBST Zie www.primas-project.euwww.primas-project.eu

7 Lesmaterialen voor WoW Students work in ways that have utility and purpose in similar ways as in a workplace activity – they have a role that reflects that of a worker and produce something for someone else Students develop practices and understanding that are relevant across workplaces – for example graphing, working with spreadsheet algebra, developing measures,....

8 Werkpakket Lesmaterialen Identify examples Clarify concepts Develop guidelines Exemplary materials National collections Enlargement Final package Jan. 2013 – Jul. 2014 Jan. 2013 – Jul. 2013 Mar. 2013 – Jul. 2014 Jun. 2013 – Jul. 2014...

9 Identify concepts 1.World of work (Authenticity, etc.). Quote 1 2.Inquiry Learning. Quote 2

10 Quote 1 (Abrahamson et al. 2006) About Authenticity: The authenticity of 'authentic inquiry' may depend more on engagement and reasoning it enables than on specific content

11 Quote 2 (Ainley et al, 2006) Purpose: Materials must have an explicit end product that the pupils care about Materials involve making something for another audience to use

12 Website

13

14

15 Huidige werk Voorbeeldmateriaal verzamelen en classificeren Categorieën beroepscontexten identificeren voor lesmateriaal

16

17 Twee voorbeelden wiskunde voorbeeld 'Container Logistics http://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/22018/ http://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/22018/ science voorbeeld 'Chocolate Chip Mining http://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/22016/ http://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/22016/

18 Alympiade kenmerken Vraagstelling ontleent aan WoW Professional is erbij betrokken (lastig voor reguliere praktijk) Reflecteer manier van werk (advies vragen voor extra informatie in beperkte tijd). Kun je dat aanpassen? (bijv. info op andere manier beschikbaar stellen) Kost veel tijd om uit te voeren. Hoe kun je dat inperken? Speciale onderwijssituatie. Hoe kun je dit in reguliere praktijk integreren Leerlingen en docent (wiskunde) moeten veel investeren in de context (context-specifieke kennis). Voor curriculum vervelend. Voor leerproces? Een filmpje kan helpen om snel de situatie zichtbaar, inleefbaar te maken en de vraag te laten leven Past deze beroepscontext bij deze doelgroep? Hoeveel rekening moet je hiermee houden?

19 Chocolate chip Deels IBL (deel 1) en deels erg gestuurd (deel 2; belang/relevantie en methode nog een keer laten zien). Misschien omgekeerd vorm geven? Gedateerd? Koppeling met WoW komt pas door verband met ´mining´. Werkt dit om dat te verkopen? (houd rekening met verschillende nationale culturen) Hoe ver mogen WoW-contexten van de leefwereld van de leerlingen af liggen? Begin is niet uitdagend (zelf goud winnen...) Analogie is mogelijk, maar dan andere volgorde... (?) Werken met koekjes is toch wel goed te verkopen... Maar begin met probleemstelling waarin je materiaal echt wel scheiden. (bijv. zeldzame materialen voor smartphones, schaliegas,...) Balans IBL <> aandacht voor beroepscontext Manier van werken: tot uiting komen in fasering Variatie in IBL activiteiten (eigen creativiteit kunnen inleggen,...)

20 Verbindingen met andere projecten Establish inGenious Primas


Download ppt "Mascil – NL National Advisory Board 26 juni 2013 Michiel Doorman, Vincent Jonker Freudenthal Instituut."

Verwante presentaties


Ads door Google