Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnita Timmermans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
In een 6e klas Jcu: vooral ‘exact’ gemotiveerde leerlingen. Typisch wiskunde D. Wat vooraf ging aan de Analytische Meetkunde Anderhalf uur proeven aan AM. De Algebra, nogmaals. Mooie dromen tot slot
2
Wat vooraf ging ….
3
Analytisch word je soms vanzelf [D]
Vooraf ging Voronoi-diagrammen Iso-afstandlijnen Basis Euclidische meetkunde Start probleem: Divide the North Sea …..
4
Verdeel de zee (voor olie)
Formuleer een kriterium (voor toekenning van punt aan een land. kriterium vs. constructie
5
Twee voorstellen Wouter (cs): Voronoi-diagram op hoofdsteden en
+ isoafstandsl. 50 km uit kust Julia (cs): Net van isoafstandslijnen. Snijdt overeenkomenden. Trek vloeiende lijn
6
Verfijning in nagesprek
Politiek of meetkundig Vaktaal: voetpunt, stootcirkel Voronoi-diagram op duizenden kustpunten
7
Vooruitlopend, informeel ….. [G]
Richting van de conflictlijn in X is Middeloodlijn van voetpunten Ve en Vn (... Maar pas op)
8
Diepteonderzoek begint met een strak geval
9
Stukje cirkel of niet? Bewijs? [B]
Trappetje toont x en y-stapje! Referentielijn, boven en midden 1e: Die kan die niet zijn.. 2e: Als het een cirkeltje is, dan..
10
Punt/lijn conflict op het bord Julia’s methode
11
Algemeen plan Parabool Onderzoeken met cabri….
13
De Schimmen van de AM verschijnen vanzelf [B,D]
Rooster, Pythagoras Meer punten ??????? Per 2; 1, 3, 5, >>>>> ALGEBRA
14
Daarna: Ellips, hyperbool Raaklijneigenschappen, Redeneren …
15
Haalt ie dat? leerlingen onderzoek levert op:
Helling wordt groter dan van de lijn [G] Als x groter wordt wordt a relatief kleiner. Die heft t op. Kwadraten groeien sterker!! [G] (Is de conflict-parabool ook de y = x2 parabool?) [D]
16
anderhalf uur Analytische Meetkunde
17
1 Wat is Analytische Meetkunde [A]
18
Voorbeeld! Vind vierkant PQ SR op de diagonalen met AS = SR = RB
Synthetisch (Euclides), Analytisch (Pappos), Analytisch/Algebraisch (Descartes),
19
Synthetische aanpak Oplossing wordt geconstrueerd
Deellijn BAC Evenwijdig AB Voltooien constructie Deellijn, Z-hoeken ASR gelijkbenig AS= SR, etc. Oplossing wordt geconstrueerd Gevolg door bewijs: waarom is het goed?
20
Analytisch (Pappos) Eerst oplossing zoeken..
* SAR=SRA=RAB Dus deellijn. ASR gelijkbenig Werk achteruit verder Doe alsof probleem opgelost (maak een schets..) Gegevens! Aangeven in de figuur. Werk vanuit de oplossing achteruit DAARNA: constructie en bewijs.
21
Descartes 1596-1650 Cogito, ergo sum.
Alleen van het denken zijn we zeker.
22
Analytisch-algebraisch (Descartes) [4, 1]
Gezocht lijnstuk x (of y) Stel vergelijkingen op; y + x + y = a y2 + y2 = x (pyth) Los op: x = a/ (1 + 2 ) (Construeer oplossing vanuit de formule). y Doe alsof opgelost (schets) Benoem Lijnstukken: a,x,y Zet er zoveel mogelijk bij! Werk vanuit de oplossing achteruit Vertaal naar vergelijkingen Los die op (DAARNA: constructie en bewijs).
23
Descartes’ La Géométrie uit 1637
elk vraagstuk dat over grootheden gaat, kan worden teruggebracht tot een meetkundig probleem; [4,1] elk meetkundig probleem kan worden teruggebracht tot een algebraïsch probleem; elk algebraïsch probleem kan worden teruggebracht tot het oplossen van een of meer vergelijkingen met één of meer onbekenden. [4,2]
24
Speciale methode: Afstanden x en y tot Twee vaste lijnen, coordinaten [B, 5]
Cabri: descartesvoorb(Mod)
25
Probleem is verplaatst van
Een bewijsstap vinden en expliciet redeneren naar uitvoeren van de algebra en dat is een heel lastig punt ……………………………………………………………………………………………… Voorbeelden … ………………………………………………………………………………………………
26
2. Cirkelvergelijking opstellen
Verschillende vormen, verschillende doelen. [D, 15]
27
Vergelijking Cirkelvergelijking ???? “Waar denk jij aan?”
Oplossen! En jij? “Een vergelijking zegt Ja of Nee.”
28
Mail met Anne-Lotte in Princeton:
Een vraag n.a.v. de cirkelvergelijking: Overigens: ik heb nog nooit vierkantsvergelijkingen gehad, misschien is dat ook een deel van het probleem. [4]
29
3. Loodrechte stand en Thales gebruiken om vergelijking te bouwen [C 10,11]
Remco heeft al: R: …. “Wat moet ik nu??” Ai, ai, ai ?? Nee: kansje! [4] Eindelijk een vráág naar de algebra ….
30
4. Parametrisering en uitdelen [E 20,21,22] [4]
Enige parate kennis zou prettig zijn
31
Kansen voor beoefenen van Algebra [4]
Algebra (be)oefenen binnen een relevant en motiverend kader. Analytisch meetkunde is daar heel geschikt voor Algebra met een PLAN in je achterhoofd Driemaal algebra …….
32
Algebra: Transformaties [4-7]
(x, y) Verschoven over (16, 5). Dus (x-16, y-5) in origineel. Origineel: F(x, y ) = 0 Beeld: F(x-16, y-5 ) = 0
33
Algebra: ellipsvergelijking
34
Algebra: ellipsvergelijking [D 15]
Algebra doen samen met je klas en maken van een plan….
35
Hier kun je niet omheen
36
Ruimtelijke Analytische Meetkunde [E 27-29]
Hewet: lessen in Ruimtemeetkunde Dit blijft bescheiden Enkele belangrijke figuren en krommen verkennen
37
G: Verkenning software bij Analytische meetkunde [H]
Cabri
38
Een paar mooie dromen tot slot?
39
Algebra: veelterm en factor z = x2 – y2 z = (x – y )(x + y) Twee lijn-vezelingen van het zadelvlak.
40
Modelling facial expression
41
Mijn favoriete tekenprogramma
1: Polygon 2: Smooth 3: Reshape
42
Splines, Bezier-curves
t van 0 naar 1 t P + (1-t) Q t3 P + 3t2(1-t) Q + 3t(1-t)2 R + (1-t)3 S
43
Meetkunde!
44
Bewijs Bundels!
45
Vragen ………………….. Materialen op de website Behoeften? Aanvullingen?
46
Einde
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.