Download de presentatie
1
Methoden van Onderzoek
Hoorcollege 2: Onderzoeksontwerp
2
Onderzoeksontwerpen Interne validiteit: éénduidigheid relatie afhankelijke onafhankelijke variabele Veel problemen met interne validiteit kun je oplossen met het onderzoeksdesign Weergave ondezoeksontwerpen: O: observatie X: Manipulatie (R): Randomisatie (M): Matching
3
One shot case Interne validiteit Voorbeelden: Houtkoop (1991) Examens
Fiets X O
4
Examenprestaties
5
One shot case Interne validiteit Voorbeelden: Houtkoop (1991) Examens
Fiets X O
6
Validiteitsbedreigende factoren:
Geschiedenis Rijping Instrumentatie Selectie Uitval Regressie naar het gemiddelde
7
Eén-groep-voortoets-natoets-ontwerp:
Voorbeeld: Economie Hoorcolleges O X
8
Voortoets-natoets-controle-groep-ontwerp (1)
Voorbeeld: Onderwijsonderzoek Controlegroep hoorcolleges O X
9
Voortoets-natoets-controle-groep-ontwerp (2)
Voorbeeld: Observerend leren (R) O X
14
Voortoets-natoets-controle-groep-ontwerp (3) Effect voormeting?
Hoe goed kun je A? Hoe goed kun je B? Etc.
15
Twee problemen voormeting:
Maakt duidelijk wat belangrijk is Veel dingen ‘denk’ je dat je kan, maar … Dus: voormeting lastig
16
Solomon-vier-groepen-ontwerp
Is er een effect van voormeting? Vergelijk (3+4) en (5+6) Groep Voormeting Manipulatie Nameting I Ja (1) Nee Ja (3) II Ja (2) Ja Ja (4) III Ja (5) IV Ja (6)
17
Solomon-vier-groepen-ontwerp
Is er een effect van de manipulatie? Vergelijk (3+5) en (4+6) Groep Voormeting Manipulatie Nameting I Ja (1) Nee Ja (3) II Ja (2) Ja Ja (4) III Ja (5) IV Ja (6)
18
Natoets-controle-groep-ontwerp
Voorbeelden: Fooi serveersters (R) X O1 O2
19
Vier serveersters 2 in de experimentele- en 2 in de controle-conditie
Manipulatie Fooi Herhalen bestelling Geen herhaling
20
Herhaalde metingen: Voorbeeld: Effect implantaten op horen/taal-leren
X O5 O6 O7 O8
21
Leren ‘tijd’ en ‘aspect’ Spaans
Panel designs Leren ‘tijd’ en ‘aspect’ Spaans O1 X O2 O3 O4 O5 O6
22
Manipulatie
26
Simpel: één onafhankelijke variabele
Complex: twee onafhankelijke variabelen Complexer: drie onafhankelijke variabelen Super complex: vier … Ondoenlijk: vijf …
27
Factoriële designs: Twee of meer onafhankelijke variabelen
Serveersters: Herhalen bestelling (ja vs nee) Glimlachen (ja vs nee) 2x2 factorieel ontwerp
28
Factoriële designs: Twee of meer onafhankelijke variabelen
Onderwijstijd: 1 vs 4 uur Setting: individueel vs groepsgewijs 2x2 factorieel ontwerp
29
Onderwijstijd 1 uur 4 uur Totaal Setting Individueel In groepjes
30
Hoofd-effect Onderwijstijd 1 uur 4 uur Totaal Setting Individueel GEM
In groepjes Hoofd-effect
31
Hoofd-effect Hoofdeffect Onderwijstijd 1 uur 4 uur Totaal Setting
Individueel GEM In groepjes Hoofd-effect Hoofdeffect
32
Interactie-effect Hoofd-effect Hoofdeffect Onderwijstijd 1 uur 4 uur
Totaal Setting Individueel GEM In groepjes Interactie-effect Hoofd-effect Hoofdeffect
33
Hoofd-effect Hoofdeffect Onderwijstijd 1 uur 4 uur Totaal Setting
Individueel 6 8 7 In groepjes 4 5 Hoofd-effect Hoofdeffect
35
Hoofd-effect Hoofdeffect Onderwijstijd 1 uur 4 uur Totaal Setting
Individueel 5 9 7 In groepjes Hoofd-effect Hoofdeffect
37
Hoofd-effect Hoofdeffect Onderwijstijd 1 uur 4 uur Totaal Setting
Individueel 4 9 7 In groepjes 6 5 Hoofd-effect Hoofdeffect
39
Hoofd-effect Hoofdeffect Onderwijstijd 1 uur 4 uur Totaal Setting
Individueel 5 7 6 In groepjes Hoofd-effect Hoofdeffect
41
Hoofd-effect Hoofdeffect Onderwijstijd 1 uur 4 uur Totaal Setting
Individueel 5 7 6 In groepjes Hoofd-effect Hoofdeffect
43
Hoofd-effect Hoofdeffect Onderwijstijd 1 uur 4 uur Totaal Setting
Individueel 7 In groepjes 5 6 Hoofd-effect Hoofdeffect
45
Factoriële ontwerpen:
Opgezet om interactie-effecten aan te tonen Interactie-effect significant? Hoofdeffecten betekenisloos
46
Alleen hoofdeffecten:
Interactie-effect: Lijnen lopen niet parallel Alleen hoofdeffecten: Lijnen lopen parallel
47
Interpretatie: Maak een tekening Let op!
Formuleer in termen van beide onafhanke-lijke variabelen
48
Setting: Individueel vs groepsgewijs
Onderwijstijd: 1, 2 en 4 uur Setting: Individueel vs groepsgewijs 3x2 factorieel ontwerp Geslacht: Jongens vs. meisjes 3x2x2 factorieel ontwerp
49
Effect brooddiëet Ontwerp: Conclusie: Brooddieet werkt
Zowel ♂ als ♀ in steekproef. Dus: werkt evengoed voor ♂ als ♀ Gewicht Brooddieet 70 Ja 50 Nee
50
Uitgesplitst naar sekse
Voor Dieet Na ♂ 75 Nee 95 85 Ja ♀ 65 55 45 Wat is hier aan de hand?
52
Conclusie: Wel generaliseren over de hele groep
Generalisatie van steekproef naar populatie Niet generalisaren naar specifieke (sub)steekproeven
53
Effect sesamstraat op schoolprestaties?
Geen design uit de kast te trekken! Probleem Quasi-exeperimenteel onderzoek
54
Leerlingen gaan voor uit!
Ze kennen meer letters Ze kennen steeds meer cijfers Effect Sesamstraat? Uitsplitsen naar kijkfrequentie Vergelijken met gegevens broertjes en/of zusjes
56
Correlationeel onderzoek Verbanden:
Relatie SES en schoolprestaties Relatie vooropleiding en studiesucces Relatie IQ en inkomen Relatie motivatie en prestaties Geen oorzaak-gevolg relatie
57
Correlatiecoëfficiënt:
Maximaal 1: perfect positief verband Minimaal -1: perfect negatief verband 0: geen relatie Correlatie tussen motivatie en prestaties circa 0.30
58
rmotivatie, prestaties = 0.30
Motivate < - > Prestaties Onderzoek
59
M1 M2 r r P1 P2 Tijdstip 1 Tijdstip 2
60
M1 M2 r r P1 P2 Tijdstip 1 Tijdstip 2
61
M1 > 0.3 M2 0.0 0.0 r r P1 P1 > 0.5 Tijdstip 1 Tijdstip 2
62
Conclusie Prestaties -> Motivatie Prestaties <- Motivatie
63
The End Daan, Daniël, Maurice
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.