Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAndreas Jansen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Memoria et Multimedia De nagedachtenis tot leven gebracht Leen Breure
Informatica & Informatiekunde – Universiteit Utrecht
2
Memoria & Multimedia database
collectie visualisatie voorbeelden Hoe kun je de gebruiker helpen memoria beter te begrijpen? toegankelijk maken
3
Overzicht Visualisatie versus illustratie
Interactieve visualisatie: ‘Rich Internet Applications’ (RIA) RIA en cultureel erfgoed, i.h.b. bij de memoria Demo memorietafel van de familie Van Zwieten De rol van de onderzoeker bij visualisatie Conclusies
4
Wat is visualisatie? Illustratie Visualisatie tekst primair
afbeeldingen ondersteunen tekst klassieke verslaglegging van onderzoek onzekerheid “verpakt” wij zijn hierin getraind Visualisatie tekst waar mogelijk en natuurlijk vervangen door afbeeldingen tekst ondersteunt afbeeldingen levert vaak nieuwe onderzoeksvragen op onzekerheid expliciet moeten we meestal leren
5
Kunstwerk toegelicht Verscheidenheid in vorm - basis steeds: afbeelding met tekst / tekst met afbeelding Illustratie
6
Gallery Interactiviteit beperkt tot overzicht detail:
iets grotere afbeelding meer tekst Illustratie The Metropolitan Museum of Art, New York
7
Exploreren Mummy: The Inside Story
Illustratie Mummy: The Inside Story British Museum Visueel onderzoek: toch geïllustreerde tekst
8
Visualisatie: integratie media
Visualisatie combineren van media de boodschap multimediaal “If there was a picture involved, we wanted to display it. If we could get an artist scholar to talk on video, we wanted to show the scholar onscreen rather than quoting him or her in a text.” John Weber Educause Review jan/feb 2007 is the nonlinear space of the digital, networked environment. Its lateral, hyperlinked nature is different from that of the printed page, book, or journal. Although we may use books in a page-flipping, hopscotching manner, they are published as linear structures. Our reading of them takes place against that background, which imposes a distinct and mostly useful discipline and format. Within the space of the book, the reader can move forward and backward but cannot move sideways (footnotes excepted) and cannot suddenly veer up or down. In the nonlinear hyperspace of a computer or network, one can move in all these directions, in a manner that is both figurative and yet real.
9
Visualisatie: interactie
Gedoseerde informatie Gebruiker kiest Gebruiker wordt geactiveerd (exploratie) Multimediaal The Metropolitan Museum of Art, New York, en het Van Gogh Museum, Amsterdam
10
Rich Internet Applications (RIA)
Web-based overal beschikbaar gebruik van Web-content het meeste gebeurt op de pc directe respons geen verversing van pagina’s veel interactie hoge kwaliteit graphics video, audio 2D, 3D
11
RIA als visual narrative
RIA ontwikkeld voor online bedrijfsapplicaties RIA op terrein van cultureel erfgoed: verhalend visual narrative Visual narrative verhaal met ‘gewone’ webdocumenten
12
Het verhaal in een RIA Niet lineair: Piramide strucuur
verschillende niveaus van detaillering Visuele elementen domineren Verschillende paden exploreren van de inhoud hyperlinks Web pad 1 pad 2 meer tekst meer visueel Niveau 2 Niveau 1 Niveau 3 meer detail tekst visueel
13
Lineaire documenten Netwerk van gehyperlinkte documenten
Detaillering varieert binnen een document Ieder document heeft zijn eigen pad pad 1 pad 2 pad 3 etc. detailniveau Web text visual
14
Culturele visual narratives
Amerikaanse studio’s: Terra Incognita Second Story Weinig Nederlandse webapplicaties in deze categorie Informatiekunde: The Cultural Landscape Explorer RIAs / visual narratives cultuurlandschap Portal: Venster op de Vecht
15
Voorbeeld: Monticello Explorer
“Through a feature-filled interactive map of the plantation, a comprehensive database of images and objects, an immersive, navigable 3D recreation of the house, and rich-media tours …this interactive Web site helps bring the experience of being at Monticello to life online.” Huis en landgoed van Thomas Jefferson Second Story
16
Voorbeeld: Slot Zuylen
Buitenplaats met tuinen The Cultural Landscape Explorer Zuylen/Zuylen-nl.htm
17
Memorietafel Van Zwieten
18
Rol onderzoekers Inhoudelijk overzicht Participeren in het ontwerp
Aanleveren van hoogwaardig beeldmateriaal Soms: aanvullend onderzoek (visualisatie) Indien de applicatie “aan de onderkant open is” (b.v. wiki-structuur): gegevens toevoegen
19
Conclusies RIA Memoria & RIA niet-storende hoge informatiedichtheid
stimuleert interesse accent op beleving (experience, engagement) Memoria & RIA Casus als ‘show case’ kunstwerk als primaire bron combinatie met andere bronnen heraldiek, paleografie, etc. Casus als ingang helpt een database beter te gebruiken (bevraging) vastknopen van nieuwe kennis (collaborative) usability onderzoek demonstreren: onderwijs, onderzoek, brede publiek
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.