Download de presentatie
GepubliceerdPetrus Bosman Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Leerplan chemie algemeen secundair onderwijs Schooljaar 2003 - 2004
Chemie en beroepen Leerplan chemie algemeen secundair onderwijs Schooljaar Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
2
Chemie en beroepen Wat na het secundair onderwijs?
Studierichtingen en chemie Hogeschool Universiteit Beroepen in de chemische sector Voorbeeld uit de praktijk Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
3
Chemie en beroepen Wat na het secundair onderwijs?
Studierichtingen en chemie Hogeschool Universiteit Nu: professionele bachelor academische bachelor + master Beroepen in de chemische sector Voorbeeld uit de praktijk Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
4
Chemie en beroepen Verschil tussen secundair en hoger onderwijs
Minder toetsen en overhoringen: meestal 2 examen-periodes Discipline en zelfstandigheid Veel meer leerstof – hoger tempo Gestructureerde, inzichtelijke verwerking De helft van de vragen goed de helft van de punten De volledige leerstof kennen en beter beheersen Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
5
Chemie en beroepen Studierichtingen en chemie
Professionele bachelor Academische bachelor & master 3 jaar – 5 jaar (6 – 7 – 9 jaar) Klasstructuur Grote groepen Beter contact student-docent Afstand student-docent groter Meer taken en aanwezigheid Vrijer Voorbereiden op bepaald beroep Algemene voorbereiding: bredere waaier van beroepen Theorie en veel praktijk/stages Abstracter ‘Hoe’-vraag komt vaak aan bod ‘Waarom’-vraag staat centraal Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
6
Chemie en beroepen Studierichtingen en chemie
Professionele bachelor Academische bachelor & master In het verlengde van secundair Hogere eisen: hoger leertempo, onderwijs beter abstractievermogen Verschillende evaluatiemomenten Semester systeem of jaarsysteem Snellere feedback Minder feedback door het jaar Eventuele begeleiding door docent Begeleiding door medewerkers Beroep: meer uitvoerende taken Beroep: vaak leidinggevende functie Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
7
Chemie en beroepen Studierichtingen - Hogeschool
Industriële wetenschappen en technologie Bachelor in technologie: Laboratoriumtechnoloog (3 jaar) Bachelor/Master of science (3/4 jaar) … Regentaat (3 jaar) Chemie Voedings- & dieetleer Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
8
Chemie en beroepen Studierichtingen - Universiteit
Exacte wetenschappen Master scheikunde Burgerlijk ingenieur Bio-ingenieur Biomedische wetenschappen Arts en tandarts Farmacie Kinesitherapie & Lichamelijke opvoeding Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
9
Chemie en beroepen Wat na het secundair onderwijs?
Studierichtingen en chemie Hogeschool Universiteit Beroepen in de chemische sector Voorbeeld uit de praktijk Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
10
Chemie en beroepen Beroepen in de chemische sector
Onderwijs en onderzoek (Bio)medische sector Industrie Overheid … Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
11
Chemie en beroepen Mogelijke beroepen
Onderwijs: Secundair onderwijs Hogeschool & Universiteit Onderzoek: Universiteit Industrie Werken vaak samen Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
12
Chemie en beroepen Mogelijke beroepen
(Bio)medische sector: Arts en tandarts Apotheker Leraar lichamelijke opvoeding Kinesist Laborant … Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
13
Chemie en beroepen Mogelijke beroepen
Industrie: Waar? Petrochemie aardolie, kunststoffen, verfindustrie, … Voeding levensmiddelen, processen ontwikkelen, … Landbouw meststoffen, GMO, … Milieu waterzuivering, afvalverwerking, … … Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
14
Chemie en beroepen Mogelijke beroepen
Industrie: Wat? Analyst houdt zich bezig met het analyseren van de meest uiteenlopende producten of processen. gaat na of een product aan de specificaties voldoet die de klant eist. Hierbij maakt hij/zij gebruik van allerlei hoogwaardige apparatuur. Levensmiddelentechnoloog begeleidt (delen van) productieprocessen waarin grondstoffen tot levensmiddelen worden verwerkt. Denk aan de verwerking van aardappelen tot chips. ontwikkelt nieuwe producten en waakt over de kwaliteit van verschillende producten. Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
15
Chemie en beroepen Mogelijke beroepen
Industrie: Wat? Biotechnoloog onderzoekt hoe zaden en planten met technische middelen kunnen worden verbeterd. probeert planten te ontwikkelen die meer en beter zaad produceren, koeien te kweken die meer melk leveren. Procescoördinator zorgt dat er goede procedures zijn waardoor de productie goed en veilig verloopt en er goede producten worden geleverd. Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
16
Chemie en beroepen Mogelijke beroepen
Industrie: Wat? Productontwikkelaar zorgt ervoor dat producten steeds beter aan de wensen van de klant voldoen. Zo krijg je steeds hoogwaardiger producten en steeds meer kennis van zaken. Onderzoeksleider is verantwoordelijk voor de mensen die werken aan diverse onderzoeksprojecten. houdt in de gaten dat alles op tijd af is, dat het budget niet wordt overschreden. Als projectleider heb je dus niet alleen kennis van scheikunde nodig maar je moet ook goed met mensen kunnen omgaan en gevoel hebben voor financiën. Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
17
Chemie en beroepen Mogelijke beroepen
Industrie: Wat? Kwaliteitscontroleur doet proeven en testen om de kwaliteit van een product te bepalen Laborant werkt in het laboratorium en voert proeven en testen uit. Deze proeven en testen kunnen heel divers zijn, afhankelijk van het bedrijf waar men werkt. … Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
18
Chemie en beroepen Mogelijke beroepen
Overheid: Controle en regelgeving Voedselveiligheid: dioxine en kippen hormonen en rundvee Landbouw: biologische landbouw, bemesting Milieu: lozing van water, CO2-uitstoot (broeikaseffect) … Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
19
Chemie en beroepen Wat na het secundair onderwijs?
Studierichtingen en chemie Hogeschool Universiteit Beroepen in de chemische sector Voorbeeld uit de praktijk Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
20
Chemie en beroepen Voorbeeld uit de praktijk
Van rijst op het veld tot rijst op ons bord Oogsten Verwerken Afgewerkt product Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
21
Chemie en beroepen Voorbeeld uit de praktijk
productontwikkelaar onderzoeksmedewerker laborant kwaliteitscontroleur docent projectcoördinator projectleider wetenschappelijk medewerker laborant Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
22
Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
Bronnen KiesKeurig, je studiekeuze na het secundair onderwijs (KULeuven) Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
23
Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.