De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een sociale werkelijkheid creëren:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een sociale werkelijkheid creëren:"— Transcript van de presentatie:

1 Een sociale werkelijkheid creëren:
Hoofdstuk 5 (p 107): Een sociale werkelijkheid creëren: Organisaties als culturen

2 Inleidend: /4 Wat is cultuur?

3 Inleidend: 2/4 Wat is cultuur? Ontwikkelingspatroon (chronologisch)
- kennis, ideologie, waarden, wetten, dagelijkse rituelen Graad van verfijning (thematisch) - overtuigingen? praktisch handelen? = evaluerend/subjectief/interpretatief

4 Een eigen manier van leven
Inleidend: /4 Wat is cultuur? Een eigen manier van leven = descriptief/objectief/zonder verdere interpretatie

5 Een eigen manier van leven ?
Inleidend: /4 Organisaties? Een eigen manier van leven ?

6 1. Cultuur en organisatie:
Organisatie als een cultureel fenomeen/stadium/product Organisatie en culturele context Bedrijfsculturen en subculturen

7 1. Cultuur en organisatie: 1/25
1.1. Organisatie als cultureel fenomeen: Organisaties: - macro - micro

8 1. Cultuur en organisatie: 2/25
1.1. Organisatie als cultureel fenomeen: Samenleving: structuur  organisatie(s) Organisatie = cultureel fenomeen vb. werk

9 1. Cultuur en organisatie: 3/25
1.1. Organisatie als cultureel fenomeen: Organisatie = Leven vb. werk: - 5/6 dagen/week - 20 km van de woonst - 9u – 17u / shiftensysteem - uniform dragen - …

10 1. Cultuur en organisatie: 4/25
1.1. Organisatie als cultureel fenomeen: middel en doel fragmentering en differentiatie, bv. arbeidsindeling integratie: overheid, kerken media, ander instellingen, individuen

11 1. Cultuur en organisatie: 5/25
1.1. Organisatie als cultureel fenomeen: moderne samenleving: organisatie centraal traditionele samenleving: gezin centraal

12 1. Cultuur en organisatie: 6/25
1.1. Organisatie als cultureel fenomeen: industriële samenleving vs. industriële samenlevingEN nationaliteit vs. beroep Belg - Fransman conciërge - landbouwer

13 1. Cultuur en organisatie: 7/25
1.2. Organisatie en culturele context: organisaties cultuur

14 1. Cultuur en organisatie: 8/25
1.2. Organisatie en culturele context: Nat. 1 Management 1 Nat Nat. 4 Management Management 4 Nat. 3 Management 3

15 1. Cultuur en organisatie: 9/25
1.2. Organisatie en culturele context: Japan = industriële mogendheid organisatie = collectief * afhankelijkheid * gemeensch. verantwoordelijkheid * wederzijdse hulp

16 1. Cultuur en organisatie: 10/25
1.2. Organisatie en culturele context: Japan  gezag: - paternalistisch - traditioneel - respect Murray Sayle: - rijstbouw - samoerai

17 1. Cultuur en organisatie: 11/25
1.2. Organisatie en culturele context: Rijstbouw: - schaarste land, korte groeiperiode - hele groep aan het werk Samoerai: - in ruil voor voedsel, bescherming verlenen Rijstboeren: werknemers Samoerai: management

18 1. Cultuur en organisatie: 12/25
1.2. Organisatie en culturele context: Onderlinge dienstbaarheid, respect en afhankelijkheid, volgzaamheid, traditie bv. Bankiers: bereid grote risico’s te nemen

19 1. Cultuur en organisatie: 13/25
1.2. Organisatie en culturele context: Japanse cultuur overname ideeën maar: - promotiemogelijkheden?  relatie ondergeschiktheid – zelfrespect  beantwoorden aan culturele voorwaarden schenkt op zich al genoegdoening

20 1. Cultuur en organisatie: 14/25
1.2. Organisatie en culturele context: Westerse cultuur: - wedijver, individualisme - winnaar zijn - spel zo goed mogelijk spelen

21 1. Cultuur en organisatie: 15/25
1.2. Organisatie en culturele context: Japans model van organisatie: - veeleisend werk onderdanig uitvoeren - leed met glimlach dragen  enkel succesverhalen gaan de ronde

22 1. Cultuur en organisatie: 16/25
1.2. Organisatie en culturele context: Japans model van organisatie: - verdwijnen - overgaan in Westers model van organiseren?

23 1. Cultuur en organisatie: 17/25
1.2. Organisatie en culturele context: ouder-kind Amerika: opschepperig en exhibitionistisch onafhankelijkheid en kracht zelfwaarde en zelfgenoegzaamheid  organisatie met doorgroeimogelijkheden

24 1. Cultuur en organisatie: 18/25
1.2. Organisatie en culturele context: positieve bekrachtiging - in bloemetjes zetten, promotie, bonus - plechtige vorm

25 1. Cultuur en organisatie: 19/25
1.2. Organisatie en culturele context: CULTUUR gevaar: blindstaren op eigen voortreffelijkheid opl: kijken naar andere gedragscodes

26 1. Cultuur en organisatie: 20/25
1.3. Organisaties en bedrijfs(sub)culturen : Wanneer cultuur? patroon interactie individuen taal beelden en thema’s rituelen ….

27 1. Cultuur en organisatie: 21/25
1.3. Organisaties en bedrijfs(sub)culturen : cultuur/filosofie: - familie/groep  samenwerking - ‘beste zijn’ - …

28 1. Cultuur en organisatie: 22/25
1.3. Organisaties en bedrijfs(sub)culturen : bedrijf: - samenwerking, beleefdheid, attentie, hulpvaardigheid motto: wij maken vrienden - oppervlakkigheid bij sommige werknemers

29 1. Cultuur en organisatie: 23/25
1.3. Organisaties en bedrijfs(sub)culturen : oorzaken: - gebeurtenis 10 j. geleden - gedrag president gevolgen: - schijn en werkelijkheid - onderafdeling terug onder moederbedrijf

30 1. Cultuur en organisatie: 24/25
1.3. Organisaties en bedrijfs(sub)culturen : Aanwijzingen voor een bedrijfscultuur: rituelen machthebbers historische achtergrond

31 1. Cultuur en organisatie: 25/25
1.3. Organisaties en bedrijfs(sub)culturen : Aanwijzingen voor een tegencultuur: sociale verkeer mozaïek: verschillende groepen in een bedrijf extern gevormde groepen mate van loyaliteit: bv. persoonlijk gewin? vakbonden

32 2. Een organisatorische werkelijkheid creëren (p 124)
Cultuur: regels volgen of ‘enactment’ Organisatie: gemeenschappelijke werkelijkheidsbepaling

33 2. Organisatorische werkelijkheid creëren:
2.1. Gemeenschappelijke werkelijkheidsbepaling: Harold Garfinkel = enactment: - aangeleerde vanzelfsprekendheid - mbv. ongeschreven regels - regels met toegevoegde waarde - situaties gaan anticiperen = sociale werkelijkheid verinnerlijken

34 2. Organisatorische werkelijkheid creëren:
2.2. Gemeenschappelijke werkelijkheidsbepaling: organisatie = sociale werkelijkheid = samenleving/cultureel fenomeen [samenleving = hetgeen gemeenschappelijk is] organisatie = delen van gemeenschappelijke waarden [organisatie = bedrijfscultuur] bedrijfscultuur = sociale werkelijkheid

35 3. Sterke kanten en beperkingen van de cultuurmetafoor

36 3. Plus- en minpunten van de cultuurmetafoor:
cultuurmetafoor = nuttig - symbolische betekenis aanwenden/accentueren - zingeving/normatieve lijm - ontwikkelen nieuwe opvattingen en processen - sociale werkelijkheid - management = enactment - organisatieverandering(en)

37 3. Plus- en minpunten van de cultuurmetafoor:
cultuurmetafoor = minder nuttig - gevaar voor manipulatie en controle door management - metafoor niet altijd hetzelfde als de ervaring die men binnen de cultuur zelf heeft - cultuur is holografisch

38 Besluit:


Download ppt "Een sociale werkelijkheid creëren:"

Verwante presentaties


Ads door Google