De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Games en bibliotheken, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen Stefaan Froyman 25 januari 2010.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Games en bibliotheken, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen Stefaan Froyman 25 januari 2010."— Transcript van de presentatie:

1 Games en bibliotheken, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen Stefaan Froyman stefaan.froyman@gmail.com 25 januari 2010

2 Overzicht Games als cultuurfenomeen (ludologie) Ludofobie Aanbod games (consoles, genres, etc.) Games en educatie NICAM, PEGI, BEA Games en bibliotheken Games in bibliotheken

3 Games als cultuurfenomeen Steven Johnson New Babylon, the world of homo ludens Content is king,context, linking, interaction, experience is queen Game-study –Ludologie en Ludologists Cijfergegevens –Few parents playing with their childrenFew parents playing with their children –Belgian EntertainmentBelgian Entertainment –Entertainment Software AssociationEntertainment Software Association

4 Ludofobie Ongenuanceerde, dubbelzinnige beeldvorming Intro Nadelen en gevaren –Geweldbevorderend, geweldtolererend (kort)Geweldbevorderend, geweldtolererend –Verslavend (sociale aspect, groepsdruk) –Belastend voor ledematen –Epilepsiebevorderend –Duur –Politieke gamesPolitieke games –Onderzoek: stimulatie, reductie of geen verband? Voordelen –Doorzettingsvermogen –Vaardigheden als problem solving (inzicht/keuzes maken), sociale intelligentie, reactiesnelheid (fysiek als mentaal), hand/brein/oog coördinatie, creativiteit, achtergrondkennis, ruimtelijke vaardigheid, …problem solving achtergrondkennisruimtelijke vaardigheid

5 Aanbod games Gaming-industry –Consoles, handhelds

6 Aanbod games

7 Gaming-industry –Game-developers – Independant gamesIndependant games

8 Aanbod games

9 Gaming-industry –The future is onlineThe future

10 Aanbod games Soorten games (overlapping!) –Windows games of casual games (bigfishgames, popcap)bigfishgamespopcap –Arcade games (Coffee Break Arcade, Arcadeboss), Retro gaming (UK), classic gaming (USA) (auteursrecht)Arcade games Coffee Break ArcadeArcadebossRetro gaming –Abandon-games (Abandonia, Abandoneer)AbandoniaAbandoneer –Flash (Flashgames.net), Shockwave (Shockwave.com), Java games (plugins)Flashgames.netShockwave.comJava games –Console games (Playstation 2,3, X-box, Wii, PSP, Nintendo DS Lite, Vtech)Console games Playstation 2,3X-boxWiiPSP, Nintendo DS Lite Vtech –Pc-games en andere platformenandere platformen –Onlinegames (Zylom,(MMPORG WOW Runescape)ZylomMMPORGWOWRunescape –Serious-gaming (mobiliteit, zorg en veiligheid)Serious-gaming –Commercial-games (Acne,Acne –Persuasive-games, DarfurPersuasive-gamesDarfur

11 Aanbod games Game-genres –Action games (platform-fps-tps) –Adventure games (levels) –Fighting games –Puzzle games –Role playing games –Simulation games –Sports games –Strategy games –…

12 Games en educatie ICT en gamen als vierde basisvaardigheid Serious games, games ontwerp, inpassing commerciële games in curriculum Cognitieve elementen; aanzet, sandbox Opgelet: nieuwe leeromgeving niet vullen met traditionele inhoud!

13 NICAM Op basis van vragenlijst Leeftijdsadvies (AL,6,9,12,16) + 6 picto’s: reden van advies Kind en Media Download pictogrammen En in België?

14 Bekijk het maar Informatieve site voor kinderen om kennis te maken met Kijkwijzer Dit gebeurt bijvoorbeeld door een kwis of testclassificatie Met rubriek over games weetwatzegamen.nl

15 PEGI Op basis van vragenlijsten Advies en beheer door NICAM 7 picto’s, 5 leeftijden (3+,7+,12+,16+,18+) PEGI-online voor online-spellen

16 BEA www.belgianentertainment.be 15 game-leveranciers Belgische gamesmarkt

17 Wetgeving Software mag niet uitgeleend worden zonder expliciete toestemming van de rechthebbende want Software valt niet onder de wettelijke licentie (leenvergoeding voor boeken, cd’s en dvd’s (1 euro per volwassene, 0,5 euro per jongere)) Games worden beschouwd als software, dus games mogen niet uitgeleend worden in de bibliotheek zonder expliciete toestemming van de rechthebbende. Er is geen directe juridische beperking voor het uitlenen van consoles Er is geen directe juridische beperking voor het aanbieden van games in de bibliotheek zelf Waar staan we nu?

18 Games en bibliotheken Voorzet Steven JohnsonSteven Johnson Doelstelling openbare bibliotheken – opvoeding (leesbevordering) Evolutie: ruimer cultureel aanbod, concurrentie digitaal entertainment: muziek, tv, film, games Spiegeleffect nodig? Keuze tussen boekenbib of bib met boeken, strips, muziek, film, games, bordspellen, partituren,… Achtergrondgevechten (cfr audiovisuele media, nichegenres, beeldverhalen): liefde voor het boekenvak, verzet tegen nieuwe technologie, gameplay is moeilijk meetbaar, jongerencultuurfenomeen, de bib is geen lunapark

19 Games en bibliotheken Leesbevordering wordt Kijk, Luister en Speelbevordering Poetry is boring, Games are hot, why oppose? Fragment Videogamestunes, modern imago van de bib Fragment Videogamestunes Hoge en Lage cultuur, ook in games Informatieprofessionals: sterker wordende peiler van voldoen bij vraagbehoefte, daarom gamedokters met advies, vraagbaak,…

20 Games in bibliotheken Hoofdtaken bib: bron, middel, informatie en service Aanbieden van games –Pc’s of consoles in de bib (Middel) –Online (Bron) Slots bij een onlinegameserver (Service)onlinegameserver –Letterlijke Library Games?Library Games –Consolegames (auteursrecht) (Bron) –Pc-games (Bron)

21 Games in bibliotheken Informatie en communicatie over games (toneelfilm)toneelfilm –Studiedag (Informatie) –Info vr bibliothecarissen: eindwerk Patti Bauwens (Informatie)eindwerk Patti Bauwens –Artikels (InfoProfessional Edwin Mijnsbergen)InfoProfessional Edwin Mijnsbergen –Boeken (Game-over, etc.)Game-over –Infosessies (Informatie) –Game-advies / Game training (Service) –Ontmoeting: Game ontwerp (Service) LAN-parties (Service) Leescafé naast Multimediahoek

22 GAME OVER? Edwin Mijnsbergen op zijn blog zbdigitaal.blogspot.com Het zwaktebod: Je zou er de brui aan kunnen geven. Onze core-business bestaat nu eenmaal uit boeken en 'we lijken net een speelhal zo zachtjes aan'. Rigoreus. Alles in een keer afschrijven, er komt vast wel weer iets anders dat het leuk gaat doen. Aan de slag met 'context-aware gaming' en 'serious gaming'. Je aanbod is weliswaar schraal, vergeleken met winkels die alles wel aanbieden maar je voegt meerwaarde toe aan gaming als trend en levenstijl. Je zet games in als hulpmiddel voor onderwijs, media-educatie en bekendheid van je instelling.context-aware gamingserious gaming De tussenoplossing. Games wel aanschaffen maar niet uitlenen. Je richt een gamezone in waarbij je alle consoles ergens plaatst en een klein LAN inricht, zodat kinderen zich helemaal uit kunnen leven. (huidige strategie)LAN Een alternatief. Bouw een online portaal met gratis games of open source games. Het aanbod is gigantisch en behoeft eigenlijk alleen selectie. Dat kost in de aanschaf niets maar vergt wel investeringen in hardware en beheersapecten.

23 Wat gebeurt er nu?


Download ppt "Games en bibliotheken, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen Stefaan Froyman 25 januari 2010."

Verwante presentaties


Ads door Google