De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge."— Transcript van de presentatie:

1 Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge

2 Onderzoek Organisaties maken steeds meer gebruik van computergebaseerde communicatietechnologieën E-mail: wereldwijd meest gebruikte communicatietechnologie Doel: gebruik van e-mail in organisaties verklaren

3 Methode Drie theoretische benaderingen uit de studie over het gebruik van communicatietechnologie in bedrijven Meta-analyse van recent empirisch onderzoek over het gebruik van e-mail in organisaties Exploratief onderzoek om de meta- analyse in de werkelijkheid te testen

4 Theoretische benaderingen Contingentietheorie: passend verband zoeken tussen de opdracht en het medium dat kan helpen om de opdracht uit te voeren Subjectivistische theorie: de sociale omgeving heeft invloed op de keuze van het medium Situationele theorie: capaciteiten die het medium bezit om bepaalde situationele beperkingen te overwinnen

5 Meta-analyse Literatuuronderzoek Model opgesteld a.d.h. van vorige theoretische benaderingen Variabelen die invloed hebben op e-mail gebruik in organisaties: Opdracht Medium Sociale omgeving Gebruiker

6 Exploratief onderzoek Model uit meta-analyse getoetst in de Nederlandse tak van een internationaal adviesbureau Survey Gelijkaardig model als het model van de meta-analyse Waargenomen toepasbaarheid is bepalend voor het gebruik van e-mail

7 Vergelijking ander artikel Different Media for Organizational Communication: Perceptions of Quality and Satisfaction (Z. S. Byrne & E. LeMay) Keuze medium is afhankelijk van de boodschap/doel ~ contingentietheorie E-mail wordt gezien als een arm medium E-mail is vooral geschikt voor dringend nieuws

8 Discussie Voor welke opdracht/communicatie denken jullie dat e-mail een geschikt medium is? Welke variabele heeft volgens jullie het meeste invloed op de toename van het e-mail gebruik binnen organisaties?


Download ppt "Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge."

Verwante presentaties


Ads door Google