Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRebecca Hendrickx Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
1. Algemeen belang Met zijn allen moeten we blij zijn met de bewaking van het algemeen belang door het BMB Geen criterium Denkkader/ Hogere doelstelling Ieder criterium dient een specifiek belang Postkantoor vs SAT.2
2
Postkantoor/ Biomild Sub c: merken die uitsluitend bestaan uit tekens die kunnen dienen ter beschrijving van kenmerken van de waar/dienst Belang: het belang van andere marktpartijen Als het kan dienen… dan moet het vrij blijven
3
Postkantoor/ Biomild Uitsluitend bestaan… biedt uitweg; samenstelling die iets extra’s heeft. Het algemeen belang is niet gediend met vrijhouding als er sprake is van een meerwaarde: Je moet er iets voor doen, maar dan heb je ook wat! Matigend effect op sub c
4
SAT.2 Sub b: merken die elk onderscheidend vermogen missen Bevestiging van de klassieke merkdefinitie; algemeen belang is dat van de consument. Deze moet in staat zijn… (SAT.2) Van toepassing indien er niets onderscheidends te ontwaren is
5
Belangen Er moet hoe dan ook voor worden gewaakt (canon)/ Toetsing aan de poort en streng (libertel) Beschrijf vrij, eerst het register raadplegen moet niet nodig zijn Als je een bezwaar aantreft, weet dat het echt is Als je een gemerkt product koopt, vertrouw erop dat de producent de houder is Weet als houder dat je op je registratie kunt bouwen
6
2. Spoor; Phlps-Rmngtn, NJ 2003/481 “herkennen is nog niet hetzelfde als onderscheiden naar herkomst, en vooral waar het vormmerken betreft (zij het daar niet alleen) levert dat verschil problemen op.”
7
Kleuren Libertel Sub b voor kleuren specifiek: 1) kleuren vrijhouden want beperkt in aantal en 2) ze worden niet als herkomstaanduider opgevat Wel duidelijk: Het zal niet snel inschrijfbaar zijn
8
Vormen Significant afwijken van hetgeen gebruikelijk is Inburgeren mag (tenzij sub a) en moet
9
Niet conventionele merken Ambtenaren zijn ook mensen Parfum; Auto-onderdelen; Drank Merkrecht is niet bedoeld als breekijzer en evenmin als nooduitgang Merk biedt de consument bescherming; hij en niemand anders dient de producent te kunnen herkennen
10
3. Aanvullen kleurmerken Libertel En plots was een kleurmonster niet meer voldoende Duidelijk, nauwkeurig, als zodanig volledig, gemakkelijk toegankelijk, begrijpelijk en objectief
11
Wat wel en niet? 1. Een kleurmonster? Niet duurzaam (32 en 33) en dus geen grafische voorstelling 2. Een omschrijving in woorden? Kan, maar afhankelijk van de concrete omstandigheden van het geval (35) 3. Combi 1 en 2? Zie 2 (36) 4. Maar iig monster en code (38) 5. En wellicht een code alleen (37)
12
En dat pre Libertel depot dan? Aanvullen? Leidt tot vervolgvragen Geen code = nietig depot? Aanvullen = opheffing nietigheid? Depotdatum: Merk + Waren bekend bij BMB (art 6A, lid 1 BMW jo art 3 UR) Wanneer was dat? Betrouwbaarheid register
13
En dat pre Libertel depot dan? Verschil tussen depots voor/na 1996? Verschil met CTM! En als we dit allemaal weten… Kan een ambtelijk besluit zulke vergaande consequenties hebben? En… is een rechter daar dan aan gebonden?
14
Besluit BMB Zoveel onbeantwoorde vragen… Dat is niet te rijmen met de taak van registerbewaarder Doe het als Veuve Cliquot… doe een nieuw depot! Van het nu wel juist weergegeven en inmiddels door inburgering onderscheidende merk Betrouwbaar register: in belang van merkhouder en derde!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.