Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeo Pieters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Kristi Jauregi Ondarra, IVT-Spaans Ivo van den Berk, IVT-Duits Universiteit Utrecht
2
Stellingen en vragen Studenten werken liever individueel dan samen. Gedwongen samenwerken zal nooit succesvol zijn. ICT-gebruik bij schrijfvaardigheid stimuleert het samenwerken van studenten. Als je feedback geeft, moet je je tot een aantal punten beperken of moet je op alles commentaar geven? In de finale versie zijn er nog fouten, moet je de tekst publiceren? Moet je een nieuwe versie laten schrijven?
3
Uitgangspunten Samenwerkend schrijven: groepsopdrachten en peer feedback (Virtuele) werkplaats ter ondersteuning didactiek, groepsproces en publicatie
4
Criteria voor succesvolle feedback
· eerder beschrijvend dan beoordelend en interpreterend · eerder concreet dan algemeen · eerder uitnodigend dan terechtwijzend · eerder de actie betreffend dan het karakter · eerder gevraagd dan gedwongen · eerder onmiddellijk en situatief dan vertraagd en reconstruerend · eerder duidelijk en geaccentueerd dan wazig en onscherp · eerder door en derde persoon controleerbaar dan op een dyadische situatie beperkt (Antons 1998, Praxis der Gruppendynamik. Hogrefe, Göttingen 71998)
5
Concourse objectgebaseerd kennissysteem verschillende objecttypes
archieffunctie porfolio mogelijkheid communicatiefunctie gedifferentieerde rollen wachtwoordbescherming
6
Online ondersteuning en samenwerking bij Spaans
Cursus TV5: gegevens Schrijftaken voor verschillende rubrieken van een online tijdschrift: Matutino Samenwerking in koppels: voor het schrijven van een tekst voor het geven van commentaar
7
Proces in koppels Analyse van bronnen Interpretatie van taken
Schrijven van eerste versie van een tekst (Word) Koppel geeft commentaar (Word functie) Schrijvers verwerken commentaar en schrijven tweede versie Docent geeft commentaar op tweede versie Schrijvers verwerken commentaar en schrijven eindversie Publicatie
8
Proces in koppels Strakke deadlines (2 weken) Koppels overhandigen:
analyse alle versies commentaar van medestudenten samenwerkingsformulier
9
Ondersteuning Online: e-mail Werkplaats: docent
Feedback bijeenkomsten / tutorials
10
Feedback Feedback die studenten aan het denken zet
Feedback op macro en micro niveau. Checklists: inhoud structuur vorm Verschil feedback door studenten / docenten
11
Virtuele omgeving Reader online: beschrijving, taken, bronnen, hulpmiddelen, interactieve oefeningen Word: voor het schrijven en commentaar geven van teksten verzenden van teksten vragen / antwoord Publicatie online
12
Evaluatie studenten Studenten positief over: samenwerking taken
feedback online omgeving maar arbeidsintensief
13
Evaluatie docenten Tevreden over samenwerking Tevreden over taken
Tevreden over kwaliteit van teksten Feedback geven: arbeidsintensief Heen en weer versturen van s niet overzichtelijk Oplossing: virtuele omgeving van Concourse
14
Onderzoek naar samenwerking
Wordt door samen te werken de kwaliteit van de geschreven teksten beter? Leert de student beter te schrijven door samen met medestudenten te werken? Pre-test Schrijfproces Post-test Groepen: 2 + 2 1 + 1 1
15
Werkplaats Duits integratie vakinhoud en taalontwikkeling (functioneel onderwijs): taalverwerving en letterkunde / taalkunde gebaseerd op tekstgenres: progressie over curriculum zelfverantwoordelijkheid voor leerproces feedback geven, krijgen en verwerken als leeractiviteit ICT-ondersteuning tijdens leerproces
16
Coöperatief leren: jigsaw
17
Screenshots Concourse
19
Concourse 4.0
20
Evaluatie pilot 1 Geïntegreerde opdrachten Peer feedback Samenwerking
Concourse (N = 9) 3.4 3.6 2.5 2.7 (range 1-5)
21
Conclusies Integratie van vakken is motiverend en effectief
Gebruik van ICT faciliteert peer feedback, maar kost ook extra inspanning ICT-ondersteuning van samenwerken feedback vergt specifieke didactiek en methodiek ICT is hulpmiddel
22
Voornemens Taalvaardigheidstraining meer structuur:
kleinschalige opdrachten duidelijke deadlines + feedbackorganisatie Bredere implementatie Duits en Spaans virtuele + fysieke werkplaats Concourse: versiebeheer in het systeem commentaar als object publicatiefunctie Duitse/Spaanse versie - classroom
23
Discussie Studenten werken liever individueel dan samen. Gedwongen samenwerken zal nooit succesvol zijn. ICT-gebruik bij schrijfvaardigheid stimuleert het samenwerken van studenten.
24
Links en contact Concourse: http://www.concourse.nl
Ivo van den Berk: Kristi Jauregi:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.