Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristiana Hermans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Linnaeusinstituut (Leerhuis) ‘Creativiteit, passie en wetenschap’ StAZ 11 november 2008
2
Linnaeusinstituut Onderwijs Opleiding Wetenschap (Topklinische functies)
3
Zou u werknemer willen zijn van een ziekenhuis zonder ambitie?
4
“Misschien is het beter om rechtstreeks naar het VUmc te gaan”
5
Organisatie van: Onderwijs Opleidingen Kenniscentrum (bibliotheek, skillslab) Wetenschap Congressen Gefinancierd door: Opleidingsfonds (VWS) en overige subsidies (budgettair neutraal) Linnaeusinstituut
6
Opleidingen SZ KG Medisch specialist: -aantal opleidingen 1611 -aantal aios5163 Co-ass (Curr. ’91, jaarplaatsen) 5048 Verpleegkundigen 54 56 VK vervolgopleidingen 1542
7
VUmc Compas (masterjaren) Nieuw elan VK opleidingen Wetenschap Speerpunten
8
Compas(sie) met Speerpunt (1)
9
Masterplan M1Intensieve voorbereiding op patiëntenzorg Gestructureerde opdrachten M2 Lijkt sterk op de huidige co-schappen verloopt meer gestructureerd co-assistent lid van het behandelteam M3Semi-artsstage (SZ+KG: 120/jaar)(18 wk) Wetenschappelijke stage (14 wk) Keuzestage(10 wk)
10
M1: 5 van de 6 leerstages* Inwendige geneeskunde Heelkunde Neurologie en psychiatrie Verloskunde & gynaecologie en kindergeneeskunde KNO, oogheelkunde en dermatologie * Verpleeghuisgeneeskunde en pathologie in Vumc
11
Werkvormen leerstage Praktijktaken (patiënt- en zorggebonden) Nabesprekingen ‘Bedside teaching’ Referaten Zelfstudie (opdracht) Zelf oefenen Creativiteit
12
Werkbegeleiding Masterdocent doet zijn intrede (7.2 fte) Basisarts: a(n)ios, huisarts, zelden MS (in VUmc vooral MS) Onderwijs 24 uur per week = 6 uur per dag (4 dagen per week)
13
Organisatie Centrale aansturing door Leerhuis 4 Leslokalen Computercentrum: 12 computers/24 werkplekken Ruimte voor docenten/begeleiders Koffiekamer
14
Vumc Compas Een goed product en samenwerking is uniek Verpleegkundige opleidingen laten optrekken met deze ontwikkelingen!
15
Speerpunt 2 Verpleegkundig elan Efficiënter selecteren Modernisering opleidingen in samenwerking met alle partners (ROC’s) Insteek: korter, efficiënter, meer in ziekenhuis en goedkoper
16
Verpleegkundig elan Gebruik maken van voorzieningen masteronderwijs Docenten: -uit ROC’s -eigen docenten (VK en masteronderwijs)
17
Ondersteund door modern onderwijs Bibliotheek (EBM, electronisch) Skillslab Simulatoren E-learning Reanimatiecentrum
18
Speerpunt 3 Wetenschapsbureau Spaarne Ziekenhuis Kennemer Gasthuis Streeklaboratorium voor de Volksgezondheid
19
Nieuwe personeelsleden Creativiteit en passie
20
Personele bezetting ( Financiering vanuit onderzoeken) Epidemiologen 3.0 fte Statisticus 0.4 fte Researchnurses, trialcoördinatoren 3.0 fte OnderzoeksVK/assistenten 25 fte Artsonderzoekers, promovendi 6.0 fte
21
Wetenschappelijke output (Pubmed)
22
Doelstellingen wetenschapsbureau Faciliteren van onderzoek voor alle medische en niet-medische disciplines (artikelen nodig voor opleidingsproces) Speerpunten: vaccinstudies, oncologische studies, legionella en parasitair onderzoek Initiëren nieuwe onderzoekslijnen met UMC’s o.a. Vumc en andere instanties
23
Doelstellingen wetenschapsbureau Onderzoek moet niet commercieel en kwaliteitsgericht zijn Geld gegenereerd door onderzoek blijft geoormerkt voor onderzoek Oprichting Wetenschapsfonds Uitdragen van resultaten (symposium,tijdschrift)
24
Onderzoek met pneumokokkenvaccin ism UMCU, RIVM-entadministraties en Jeugd- gezondheidszorgorganistaties Provincies Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland Start april 2008 logo
25
Huisbezoek123456789 Leeftijd (mnd) 23451112151824 Vaccinatie Bloedafname Neuswat Vragenlijst 7000 Huisbezoeken
26
Pneumokokkenvaccin 85.000 senioren: longontsteking 2000 senioren: veiligheid afweer dragerschap pneumokokken UMCU/Julius Centrum, Huisartsen
27
Huisbezoek12345 Tijdstip (mnd)0161224 Vaccinatie (dagboekje) Bloedafname Neus-en keelwat Vragenlijst 10.000 Huisbezoeken
28
Alles valt en staat bij een goede samenwerking!
29
Samenvattend Innovatie Betere samenwerking artsen en verpleegkundigen Ziekenhuisbrede ‘teaching mentality’ Wetenschappelijke uitdagingen behoud en instroom van nieuw personeel Betekenis Linnaeusinstituut (STZ) voor SZ en KG:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.