Download de presentatie
GepubliceerdMelanie Lenaerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
CPN 6 oktober 2011 Marianne Volleberg GZ/ neuropsycholoog
NAH en vermoeidheid CPN 6 oktober 2011 Marianne Volleberg GZ/ neuropsycholoog
2
vermoeidheid Wat is dat?
3
(Brainkids) Na school ben ik te moe om buiten te spelen. Echt waardeloos, want ik wil juist ontzettend graag. Ze zeggen, dat ik het moet accepteren, maar dat doe ik echt niet! Ik ben toch geen bejaarde. Steven, 8 jaar ( hersenvliesontsteking) Het gevoel dat je al kende nadat je heel laat opgebleven was of heel lang gesport had, die vermoeidheid heb je nu de hele dag. Je bent gewoon duf en je lichaam voelt zwaar. Marieke, 10 jaar ( verkeersongeval) Ik ben er nog steeds niet aan gewend: ik ben de hele dag moe. Ik snap wel hoe het komt, dat veel dingen mij meer moeite kosten. Ook heeft een neuropsycholoog mij uitgelegd, dat ik nu moet nadenken bij alles wat ik hoor, zie en doe. Heel vermoeiend. Voor het ongeluk ging dat allemaal vanzelf. Harold 12 jaar (hersentumor)
4
Kwantitatieve onderzoeksresultaten
Onderzoek is schaars voor handen CVA: 70% klacht, 40% voornaamste klacht CVA, klinische revalidatie opname : 60% 1e jaar, 80% 2e jaar Traumatisch ernstig hersenletsel: 57% voornaamste klacht
5
Factoren van invloed op de belastbaarheid
Factor Vermoeidheid Factor Wederkerigheid
6
Vervolg factoren Herstel neurologisch systeem Gevolg hersenletsel
Tgv gevolgen hersenletsel; bewuste informatieverwerking Medicatie
7
Vervolg factoren Verminderde conditie Veranderingen slaappatroon:
Veranderd slaapritme Apneu’s
8
Vervolg factoren Angst- en stemmingsklachten Ervaren hoeveelheid grip
Locus of control
9
coping Overbelasten Onderbelasten
10
overbelasten Oude gedragstijl Onvoldoende zicht op eigen vermoeidheid
Niet willen toegeven Inadequate ideeën over herstel en grens verleggen Geen grenzen stellen aan de vragen vanuit de omgeving
11
onderbelasten Klachtcontigent handelen Vermijden van inspanning
Inadequate ideeën over herstel Vermijden van situaties waarin grenzen moeten worden gesteld
12
1 klacht, de bomen en het bos
13
aanbevelingen Aansluiten bij de revalidant Constructieve voorlichting
In kaart brengen cognitieve vaardigheden en inzicht geven voor zover mogelijk aan revalidant, systeem of team Start aerobe en krachttraining, zsm functionele training Inzicht in rol verschillende factoren, beleid inzetten en prioriteiten stellen
14
Veranderde cognitieve
casus Veranderde cognitieve vaardigheden Onthand, geen (be)grip Verdrietig Medicatie Angst Veranderd activiteitenpatroon Angst Veranderd slaappatroon
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.